In het licht van de energiecrisis ziet de financiële prognosetoepassing HannaH haar gebruik toenemen

13 december 2022, Luik - Om bedrijven te helpen de energiecrisis het hoofd te bieden, stelt Hanna-Solutions een webapplicatie voor die hen toelaat financiële simulaties te maken om beter te anticiperen op de toekomst. De ondernemer moet simpelweg zijn verschillende hypotheses invoeren (inkomsten, kosten, investeringen,...). Vervolgens kan hij de impact op zijn kaspositie en rentabiliteit meten. Gedurende de laatste vier weken hebben klanten 1.416 financiële plannen gerealiseerd via Hanna-Solutions, wat 132% meer is dan vorig jaar op hetzelfde moment, wat al een jaar van sterke groei was.

Een online applicatie om financieel op koers te blijven

In de afgelopen jaren hebben verschillende gebeurtenissen zoals de Covid pandemie, Brexit, klimaatuitdagingen, Oekraïne-oorlog, energie-crisis zich vermenigvuldigd en bedrijven onder druk gezet. De laatste crisis is de energiecrisis die veel ondernemers zorgen baart. Om de loonindexering en de stijgende energieprijzen het hoofd te kunnen bieden, willen ondernemers weten waar ze aan toe zijn.

Door gebruik te maken van de door Hanna-Solutions ontwikkelde applicatie kunnen ondernemers met vertrouwen anticiperen en hun bedrijven beheren.

Martin Grégoire van Hanna-Solutions
Business Development Manager - Future General Manager
Martin Grégoire van Hanna-Solutions
Business Development Manager - Future General Manager

De onlangs gelanceerde versie van de applicatie is gebruiksvriendelijk, intuïtief en toegankelijk voor alle ondernemers. De gebruiker hoeft enkel de verschillende financiële hypotheses te coderen: prijzen, aantal klanten, personeelsuitgaven, leveringen, huur, investeringen,... Daarna kan hij de impact op zijn kaspositie of op zijn rentabiliteit visualiseren.

Hanna-Solutions, opgericht in 1989 binnen de Universiteit van Luik, heeft al meer dan 8.000 gebruikers, waaronder prestigieuze namen als KPMG, SBB of UCM. Oorspronkelijk richtte het bedrijf zich op financiële experts, maar nu mikt het bedrijf ook op ondernemers.

Ondernemen in crisistijd: beheer uw bedrijf met vertrouwen

Na een analyse van de gebruiksgegevens van Hanna-Solutions stelde het bedrijf vast dat de gebruikers vooral prognoses maken naar aanleiding van de stijging van de energie- en grondstoffenprijzen. Dankzij deze voorspellingen kunnen bedrijven rustig nadenken over de toekomst van hun bedrijf en de volgende vragen beantwoorden: moeten de prijzen worden verhoogd? Moeten ze personeel ontslaan? Moeten zij de bank om financiering vragen? Enzovoort. ​

De realisatie van budgetten zal hen in staat stellen deze vragen te beantwoorden en te anticiperen op de toekomst.

Jérémy ERNST, zaakvoerder van Avalanche de Saveurs: "Ik baat twee ijssalons uit en was erg bezorgd over de stijging van de elektriciteitsprijs. Als ijssalon hebben we immers veel koelkasten. Dit zijn enkele van de vragen die ik had: Wat gebeurt er als mijn energierekening van €800 naar €7.000 gaat? Welke prijsstijging moet ik voorzien om de stijging van mijn grondstoffenvoorziening te compenseren? Door mijn gegevens in de HannaH-applicatie in te voeren, kon ik mijn budget opstellen, mijn verschillende vragen beantwoorden en de nodige maatregelen nemen om het voortbestaan van mijn bedrijf te verzekeren."

Na België zijn de buurlanden het doel

De ambitie van het HannaH is om binnen 3 jaar te verdubbelen in omvang. In 2023 wil het bedrijf internationaal uitbreiden, eerst in de buurlanden Frankrijk, Luxemburg en Nederland.

Om alle kansen te benutten, heeft Hanna-Solutions zich aangesloten bij accelerator Start it @KBC, het grootste start-up netwerk van België: die is overtuigd van het potentieel van het bedrijf.

Test de HannaH applicatie nu gratis en gedurende 7 dagen via: www.hanna-solutions.com.

Martin Grégoire

Business Development Manager - Future General Manager, HannaH-Solutions