Innovatieve samenwerking tussen SGS en SkyeBase voor industriële drone inspecties

Antwerpen, 29 december 2021 - SGS Belgium en Skyebase hebben een samenwerkingsakkoord gesloten voor het ontwikkelen van een Intelligent Asset Inspectie Platform voor Ship-To-Shore (STS) havenkranen en het uitvoeren van industriële drone inspecties. Door dataverzameling via camera’s en drones te combineren met data-analyse via artificiële intelligentie, worden industriële bedrijven op weg gezet naar een (kosten)efficiënte, veilige en duurzame werkwijze. SkyeBase maakt deel uit van Start it @KBC, de grootste start-up accelerator van België.

Samen met de Universiteit Antwerpen gaan SGS en Skyebase een Intelligent Asset Inspectie Platform voor Ship-To-Shore (STS) havenkranen ontwikkelen. De havenkranen vormen een kritisch onderdeel van de infrastructuur van havenbedrijven in de Antwerpse haven en ook daarbuiten. Om aan de logistieke noden van de Europese industrie te voldoen, is het cruciaal om de veiligheid, bedrijfstijd en levensduur van deze kranen te kunnen blijven garanderen.

Dit Software-as-a-Service (SaaS) platform heeft enerzijds als doel inspecteurs te ondersteunen tijdens de inspecties en anderzijds asset managers te helpen bij het nemen van betere onderhoudsbeslissingen. Dit kan door het genereren van betere en nieuwe onderhoudsinzichten en aanbevelingen met behulp van Artificiële Intelligentie (AI). Dankzij deze kwalitatievere inzichten vanuit het platform kan men:

• Te allen tijde de status van de assets opvolgen
  • Defect evoluties in kaart brengen
  • De juiste onderhoudsbeslissingen nemen
  • De uptime verhogen
  • De veiligheid garanderen

Een inspectie door SGS met drones en hoogtechnologische camera’s levert meer, en vooral kwalitatievere data, op dan de traditionele inspectiemethodes. De drones zijn een verlengstuk voor de traditionele inspecties. Ze verzekeren een consistente inspectie en hebben toegang tot moeilijk bereikbare en onveilige plaatsen. Nadien uploadt SkyeBase de data op haar Asset Inspectie Platform, waar ze via artificiële intelligentie geanalyseerd en gecontroleerd worden.

Voor een betere dataverzameling, werkt het platform met 3D-visualisatietechnologie. Defecten zoals corrosie worden door de AI-software automatisch herkend en aangeduid op de 3D-modellen (digital twins). Hierdoor krijgt de klant een duidelijk beeld van waar het defect zich precies bevindt en hoe het in de toekomst zal evolueren. Dat helpt hen bij het nemen van (preventieve) onderhoudsbeslissingen, bij de reductie van downtime en bij de gecontroleerde verlenging van de levensduur van hun installaties.

“Door het aanbieden van een totaal pakket in industriële drone inspecties heeft de klant via één telefoontje een totale inspectie oplossing. Dankzij onze samenwerking met SGS wordt dit aanbod completer gemaakt. De inspecteur kijkt tijdens een inspectie mee vanuit onze servicewagen en kan ter plaatse direct bijsturen en een inspectie feilloos uitvoeren”, zegt Jean-Louis Weemaes, CEO SkyeBase.
“We zien dat onze inspecties met de digitale transformatie mee evolueren. Onze klanten verwachten veel meer digitalisatie van onze dienstverlening en eisen flexibiliteit en gemak. Klanten verlangen om op een geautomatiseerde manier remote en in real time data van ons te ontvangen. Door samen te werken met Skyebase willen we een slim cloudplatform ontwikkelen dat op basis van de dronebeelden snel en nauwkeurig alle defecten en potentiële risico’s in kaart kan brengen en accuraat kan opvolgen. Door ons fysiek inspectiewerk uit te bereiden met inspecties met behulp van drones en hoog-technologische camera’s kunnen wij onze klanten een beter inzicht geven in de snelheid waarmee hun assets degraderen. De kunst bestaat erin om consistent dezelfde metingen te kunnen uitvoeren op exact dezelfde plek en alle data op één plaats te centraliseren”, zegt Kristof Van Hoecke, Digital & Innovation Coördinator SGS.

Jean-Louis Weemaes
Jean-Louis Weemaes Co-founder & CEO, SkyeBase
Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Over SGS
SGS is 's werelds toonaangevende inspectie-, verificatie-, test- en certificeringsbedrijf. SGS wordt erkend als de wereldwijde benchmark voor kwaliteit en integriteit. Met meer dan 93.000 medewerkers heeft SGS een netwerk van meer dan 2.600 kantoren en laboratoria over de hele wereld.

Over SkyeBase
Industriële assets zullen veiliger, ecologischer, data-driven, en efficiënter worden door de inzet van hoog technologische gerobotiseerde inspecties, data technologie en digitale transformatie. SkyeBase ontzorgt iedere klant door het garanderen van een maximale asset uptime met de inzet van innovatieve drone & data captatie technologie voor industriële inspecties en de inzet van artificiële intelligentie om bruikbare onderhoudsinzichten te genereren.

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1.200 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

De Belgische hubs van Start it @KBC zijn gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. De Waalse vestiging Start it @CBC is gelegen in Luik. Daarnaast heeft Start it @KBC internationale vestigingen in Budapest, Gyor en Praag en pied-à-terres in New York en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van het exclusieve Global Accelerator Network (GAN), wat de bedrijven in de community extra expansie- en sales-mogelijkheden biedt in het buitenland, en een schat aan voordelen bij technologiepartners wereldwijd.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.