Junior Argonauts lanceert ondernemerskampen voor jongeren

Deze zomer organiseren de Junior Argonauts opnieuw ondernemerskampen voor jongeren. De Junior Argonauts helpen jongeren in hun ontdekkingstocht naar wat ze écht graag doen door creativiteit en ondernemerschap op een unieke manier met elkaar te verbinden. Via de samenwerking met het bedrijfsleven leren de jongeren om hun creatief talent om te zetten in een concrete business case.

Jongeren van 13 tot 17 jaar worden gedurende vijf dagen ondergedompeld in een wereld van innovatie, creativiteit en ondernemerschap. Ze worden daarin begeleid door experts van partners Start it @KBC, de Cronos groep, Craftworkz, Veritas, Kringwinkel en UNIZO Provincie Antwerpen. Naast het vertrouwde mode-ondernemerskamp, breidt Junior Argonauts dit jaar het aanbod uit met maar liefst drie nieuwe thema’s: robots en artificiële intelligentie, food en personal branding.

Fashion: Onderneem en start je eigen modelabel
Jongeren ontwerpen, maken en pimpen hippe kledingstukken, schrijven een business plan, werken aan online en offline communicatie en verkopen hun collectie voor een goed doel in de pop-up shop. Hierin worden ze begeleid door échte mode-ontwerpers, stylisten, marketing professionals en persoonlijke coaches. Junior Argonauts werkt hiervoor samen met Veritas, Kringwinkel en UNIZO Provincie Antwerpen.

Robots: Bouw je personal assistent met robots en artificiële intelligentie
Naast robots bouwen en programmeren, leren de jongeren ook hoe ze een echte meerwaarde kunnen creëren. Zo kan je met robots en artificiële intelligentie bijvoorbeeld mensen helpen bij het uitvoeren van taken en het nemen van beslissingen. Op de laatste dag van het ondernemerskamp presenteren de jonge ondernemers hun business case aan een professionele jury die bestaat uit experts van Technopolis, de Cronos groep en The Argonauts

Food: Publiceer je eigen kookboek
In een professionele keuken leren jongeren van doorwinterde koks hoe ze gerechten kunnen samenstellen, voorbereiden, bereiden en presenteren. Eens de gerechten op punt staan, wordt het resultaat gebundeld in een online kookboek. De jongeren gaan naar huis met een schat aan eigen recepten en een zelfgemaakt kookboek dat ze met vrienden en familie kunnen delen.

Personal Branding: Zet jezelf digitaal in de markt
Jongeren leren hoe ze zich kunnen profileren op social media en andere kanalen via vloggen, bloggen, fotografie en andere technologieën. Samen werken ze aan hun "tone of voice", verhaal, doel en content. Ze gaan naar huis met een content- en ondernemingsplan om hun passie en talent op een nieuwe manier in de kijker te zetten.

De kampen gaan door in de zomervakantie 2018 in Antwerpen (Fashion en Personal Branding), Mechelen (Robots en AI) en Leuven (Food).

Meer info en inschrijven via www.juniorargonauts.be/ondernemerskampen.

////

Over The Argonauts
The Argonauts faciliteren leertrajecten en innovatielabs voor bedrijfsleiders, academici en ondernemers waarbij ze samen op ontdekking gaan, ideeën en ervaringen delen en nieuwe concepten en businessmodellen ontwikkelen. Hiermee connecteert The Argonauts mensen uit verschillende sectoren, disciplines en generaties en begeleiden ze bedrijven om zich klaar te maken voor de uitdagingen van morgen. The Argonauts maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. The Argonauts werken hiervoor samen met verschillende bedrijfsnetwerken, researchcentra, bedrijven en business schools in Vlaanderen zoals Flanders Food, FlandersBio, DSP valley, Happy Aging, Wood.be, Flanders DC en UNIZO Provincie Antwerpen.

In 2017 organiseerden ze al trajecten rond design thinking, technologie, voeding, gezondheid, digitale transformatie en meubilair. Naast deze thema's staan in 2018 ook mode en de toekomst van werk op de agenda.

Meer info op: www.theargonauts.be

Over Junior Argonauts
De Junior Argonauts helpen jongeren in hun ontdekkingstocht naar wat ze écht graag doen. Hiervoor organiseren Junior Argonauts ondernemerskampen waarin creativiteit en ondernemerschap op een unieke manier aan elkaar gekoppeld wordt. Door een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven via zusterorganisatie The Argonauts, kunnen ze de jongeren professioneel begeleiden en coachen om hun creatief en ondernemerstalent te ontwikkelen. Omdat ze de individuele talenten en vaardigheden centraal stellen, krijgen de jongeren voeling met de richting die ze uitwillen: expert worden of ondernemer. Indien gewenst, begeleiden ze de jongeren ook na hun kamp bij de realisatie van hun ondernemers- of creatieve droom, in samenwerking met partners Unizo, de Cronos groep en Technopolis.

Meer info op: www.juniorargonauts.be

Hein Huyghe Coördinator, Junior Argonauts