Just Waldo lanceert eerste exclusieve up-cycled kleding en accessoires collectie

Gent, 15 december 2021 - Just Waldo lanceert op 15 december zijn eerste up-cycled collectie in samenwerking met tien zorgvuldig geselecteerde ​ ontwerpers uit Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Berlijn, Milaan en Parijs. ​

Just Waldo brengt opkomende ontwerpers samen die eenzelfde passie delen: ​ tweedehands stoffen, deadstock en overschotten hergebruiken om er nieuwe unieke kledingstukken van te maken. De ontwerpers recycleren versleten jeans, oude gordijnen, of ​ zelfs kussenovertrekken om ze om te ​ toveren tot kledij van de toekomst, de eerste Just Waldo up-cycled collectie.

Just Waldo wil een eind maken aan de wegwerpcultuur door over te schakelen op een systeem waarbij materialen veel langer worden gebruikt en niets verloren gaat. Daarom doneert de start-up 30% van de winst aan Fashion Revolution ​ Belgium, een beweging die hetzelfde doel nastreeft.

Grécie Van Innis, oprichter Just Waldo
Just Waldo zet alle ontwerpers van zijn collectie in de schijnwerpers door hun ​ creativiteit en talent te belichten en tegelijkertijd een belangrijke boodschap over te ​ brengen: "Duurzaamheid kan worden bereikt zonder afbreuk te doen aan stijl en mode", aldus Grécie Van Innis, oprichter van Just Waldo.

De eerste geüpcyclede collectie wordt op 15 december 2021 om 18.00 uur ​ gelanceerd op de website en social media-kanalen van Just Waldo

Meet the designers

De designers van de eerste Just Waldo collectie komen uit België, Duitsland, Frankrijk en Italië. Hoewel elk van de deelnemende ontwerpers een eigen specifieke stijl heeft, delen ze duidelijk 1 ding: een passie om de mode-industrie transparanter en duurzamer te maken.

Gigi-Antoinette (Parijs) ​
Gigi-Antoinette, opgericht door Clara Soudan, is een merk dat de poëzie van ​ het upcyclen omarmt om unieke en veerkrachtige juwelen te creëren. Het merk ​ zet zich in voor het bevorderen van creativiteit en verantwoordelijkheid in de ​ mode door middel van hergebruikte vintage en tweedehands materialen. ​ Vintage kettingen, kralen en medailles worden met liefde op het Bretonse ​ platteland verzameld door Clara, die ze vervolgens upcycled tot poëtische en ​ unieke creaties.

Maison Blazée (Parijs) ​
Aïssatou, de oprichtster van Maison Blazée, tovert je oversized opa blazers om ​ in ‘empowering’ kostuums voor verschillende gelegenheden. Aïssatou ​ noemde haar Just Waldo-creatie 'La Nuit' vanwege de oogverblindende ​ kristallen die op het kledingstuk zijn genaaid.

Uti Exi (Berlijn) ​
Maya, de oprichtster van Uti Exi (Latijn voor "uti existentium", wat "gebruik het ​ bestaande" betekent), maakt nieuwe creaties vanuit haar atelier in het centrum ​ van Berlijn. Maya vertrekt voor haar ontwerpen van oude kledingstukken die ​ haar door haar vriendinnen worden geschonken.

Giglio Tigrato (Milaan) ​
Carlotta, de ontwerpster van Giglio Tigrato, haalt haar inspiratie vooral bij de ​ Indianen. Elk van haar stukken is gemaakt van restjes en deadstock. Neem ​ bijvoorbeeld deze creatie, een hoed geïnspireerd op de Gambler's hoed, een ​ klassieker uit het Wilde Westen. De stoffen voor de hoed zijn afkomstig van ​ Scia's Divisione Tessuti restjes en monsters, een Italiaans textielbedrijf dat ​ deze stoffen aan Giglio schenkt met de bedoeling ze een nieuw leven te geven.

Atelier Eveil Ludique (Parijs) ​
Atelier Eveil Ludique werd in oktober 2019 opgericht door Mirco Bercelli en ​ betekent letterlijk "Leuk ontwakend atelier", zoals een club voor kinderen. Na ​ in 2017 in de mode-industrie in India te hebben gewerkt en inzicht te hebben ​ gekregen in de omstandigheden waarin grote merken hun kleding produceren, ​ besloot Mirco te beginnen met upcyclen als oplossing om te voorkomen dat ​ kleding over de hele wereld de vuilnisbelt zou vullen. In zijn eigen woorden: "Ik ​ kan niet meer afval produceren als ik met alleen afval begin.

Les Vestiges (Parijs) ​
Marie-Charlotte, de oprichtster van Les Vestiges, hield ervan projecten te ​ creëren en te leiden die voor haar zinvol waren. Hoewel haar achtergrond haar ​ niet voorbestemd maakte om in de modewereld te werken, maakten haar ​ passie voor creativiteit en haar engagement het project mogelijk. Ze creëerde ​ een merk dat bestaande materialen restyled om ze om te vormen tot unieke, ​ comfortabele en coole stukken.

Juliet Bonhomme (Brussel) ​
Juliet Bonhomme creëerde het Upcycling Lab als een fris nieuw project om ​ mensen te leren hoe ze hun kleding en oude stoffen kunnen upcyclen door ​ middel van workshops, om merken te leren hoe ze hun deadstock kunnen ​ upcyclen door middel van artistieke leiding, en ten slotte om mensen bewust ​ te maken door middel van informatie op sociale media.

Renēe by Zoë (Gent) ​
Renēe by Zoë is een echt moeder & dochter lockdown project. In Maart 2020, ​ terwijl Zoë haar kast aan het herschikken was, vond ze een oud overhemd ​ terug dat haar op een idee bracht voor het maken van een jurk. Haar moeder ​ hielp haar bij de create en zo werd het eerste stuk, alsook Renēe by Zoë, ​ geboren. Renēe by Zoë staat voor het transformeren van oude, geliefde ​ kleding in chique & stijlvolle stukken.

Femke V. (Hasselt) ​
Femke is een fast-fashion aanvechter die gestudeerd heeft aan het Amsterdam ​ Fashion Institute, waar ze haar ontwerpkunsten heeft opgedaan. Ze maakt ​ haar creaties van onverwachte materialen, zoals dit korset van oude gordijnen.

Jordy Arthur (Antwerpen) ​
Jordy Arthur is een modeontwerper/kunstenaar/createur die graag ​ experimenteert met gerecyclede/geregenereerde materialen. Hij beschrijft ​ zichzelf en zijn werk als "shape-shifting". Hij is voortdurend aan het ​ experimenteren en zijn creativiteit aan het verkennen terwijl hij de "gender ​ boxes" doorbreekt. Hij wil mensen inspireren om hun uniciteit te omarmen, ​ maar ook de uniciteit van anderen.

*Alle artikelen variëren van 30 tot 250 euro. ​

Dit project werd mogelijk gemaakt door: ​
Project management: Lynca Ruta & Grécie Van Innis
Creative direction: Lynca Ruta & Grécie Van Innis
Photographer: Linde Stevens
Stylist: Manon Leyssens
Hair & Makeup: Cédric Dewaele
Models: Camille Meuleman, Manon Leyssens & Rosalie Carlier

Over Just Waldo
Just Waldo werd in mei 2021 opgericht door Grécie Van Innis. Na haar eigen vintage Instagram shop te hebben opgericht en het schrijven van haar master-thesis over de ​ tweedehands industrie in België, besloot Grécie van haar passie haar beroep te maken. Met Just Waldo bouwt Grécie aan een toegewijd platform om de community van vintage, tweedehands en duurzame mode te ontwikkelen en te laten groeien. Het is Just Waldo’s missie je te verwelkomen in een ondersteunende en samenwerkende ​ community, met een platform om meer dan alleen kleding te delen.