Just Waldo lanceert eerste exclusieve up-cycled kleding en accessoires collectie

Gent, 15 december 2021 - Just Waldo lanceert op 15 december zijn eerste up-cycled collectie in samenwerking met tien zorgvuldig geselecteerde  ontwerpers uit Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Berlijn, Milaan en Parijs.

Just Waldo brengt opkomende ontwerpers samen die eenzelfde passie delen:  tweedehands stoffen, deadstock en overschotten hergebruiken om er nieuwe unieke kledingstukken van te maken. De ontwerpers recycleren versleten jeans, oude gordijnen, of  zelfs kussenovertrekken om ze om te  toveren tot kledij van de toekomst, de eerste Just Waldo up-cycled collectie.

Just Waldo wil een eind maken aan de wegwerpcultuur door over te schakelen op een systeem waarbij materialen veel langer worden gebruikt en niets verloren gaat. Daarom doneert de start-up 30% van de winst aan Fashion Revolution  Belgium, een beweging die hetzelfde doel nastreeft.

Grécie Van Innis, oprichter Just Waldo
Just Waldo zet alle ontwerpers van zijn collectie in de schijnwerpers door hun  creativiteit en talent te belichten en tegelijkertijd een belangrijke boodschap over te  brengen: "Duurzaamheid kan worden bereikt zonder afbreuk te doen aan stijl en mode", aldus Grécie Van Innis, oprichter van Just Waldo.

De eerste geüpcyclede collectie wordt op 15 december 2021 om 18.00 uur  gelanceerd op de website en social media-kanalen van Just Waldo

Meet the designers

De designers van de eerste Just Waldo collectie komen uit België, Duitsland, Frankrijk en Italië. Hoewel elk van de deelnemende ontwerpers een eigen specifieke stijl heeft, delen ze duidelijk 1 ding: een passie om de mode-industrie transparanter en duurzamer te maken.

Gigi-Antoinette (Parijs)
Gigi-Antoinette, opgericht door Clara Soudan, is een merk dat de poëzie van  het upcyclen omarmt om unieke en veerkrachtige juwelen te creëren. Het merk  zet zich in voor het bevorderen van creativiteit en verantwoordelijkheid in de  mode door middel van hergebruikte vintage en tweedehands materialen.  Vintage kettingen, kralen en medailles worden met liefde op het Bretonse  platteland verzameld door Clara, die ze vervolgens upcycled tot poëtische en  unieke creaties.

Maison Blazée (Parijs)
Aïssatou, de oprichtster van Maison Blazée, tovert je oversized opa blazers om  in ‘empowering’ kostuums voor verschillende gelegenheden. Aïssatou  noemde haar Just Waldo-creatie 'La Nuit' vanwege de oogverblindende  kristallen die op het kledingstuk zijn genaaid.

Uti Exi (Berlijn)
Maya, de oprichtster van Uti Exi (Latijn voor "uti existentium", wat "gebruik het  bestaande" betekent), maakt nieuwe creaties vanuit haar atelier in het centrum  van Berlijn. Maya vertrekt voor haar ontwerpen van oude kledingstukken die  haar door haar vriendinnen worden geschonken.

Giglio Tigrato (Milaan)
Carlotta, de ontwerpster van Giglio Tigrato, haalt haar inspiratie vooral bij de  Indianen. Elk van haar stukken is gemaakt van restjes en deadstock. Neem  bijvoorbeeld deze creatie, een hoed geïnspireerd op de Gambler's hoed, een  klassieker uit het Wilde Westen. De stoffen voor de hoed zijn afkomstig van  Scia's Divisione Tessuti restjes en monsters, een Italiaans textielbedrijf dat  deze stoffen aan Giglio schenkt met de bedoeling ze een nieuw leven te geven.

Atelier Eveil Ludique (Parijs)
Atelier Eveil Ludique werd in oktober 2019 opgericht door Mirco Bercelli en  betekent letterlijk "Leuk ontwakend atelier", zoals een club voor kinderen. Na  in 2017 in de mode-industrie in India te hebben gewerkt en inzicht te hebben  gekregen in de omstandigheden waarin grote merken hun kleding produceren,  besloot Mirco te beginnen met upcyclen als oplossing om te voorkomen dat  kleding over de hele wereld de vuilnisbelt zou vullen. In zijn eigen woorden: "Ik  kan niet meer afval produceren als ik met alleen afval begin.

Les Vestiges (Parijs)
Marie-Charlotte, de oprichtster van Les Vestiges, hield ervan projecten te  creëren en te leiden die voor haar zinvol waren. Hoewel haar achtergrond haar  niet voorbestemd maakte om in de modewereld te werken, maakten haar  passie voor creativiteit en haar engagement het project mogelijk. Ze creëerde  een merk dat bestaande materialen restyled om ze om te vormen tot unieke,  comfortabele en coole stukken.

Juliet Bonhomme (Brussel)
Juliet Bonhomme creëerde het Upcycling Lab als een fris nieuw project om  mensen te leren hoe ze hun kleding en oude stoffen kunnen upcyclen door  middel van workshops, om merken te leren hoe ze hun deadstock kunnen  upcyclen door middel van artistieke leiding, en ten slotte om mensen bewust  te maken door middel van informatie op sociale media.

Renēe by Zoë (Gent)
Renēe by Zoë is een echt moeder & dochter lockdown project. In Maart 2020,  terwijl Zoë haar kast aan het herschikken was, vond ze een oud overhemd  terug dat haar op een idee bracht voor het maken van een jurk. Haar moeder  hielp haar bij de create en zo werd het eerste stuk, alsook Renēe by Zoë,  geboren. Renēe by Zoë staat voor het transformeren van oude, geliefde  kleding in chique & stijlvolle stukken.

Femke V. (Hasselt)
Femke is een fast-fashion aanvechter die gestudeerd heeft aan het Amsterdam  Fashion Institute, waar ze haar ontwerpkunsten heeft opgedaan. Ze maakt  haar creaties van onverwachte materialen, zoals dit korset van oude gordijnen.

Jordy Arthur (Antwerpen)
Jordy Arthur is een modeontwerper/kunstenaar/createur die graag  experimenteert met gerecyclede/geregenereerde materialen. Hij beschrijft  zichzelf en zijn werk als "shape-shifting". Hij is voortdurend aan het  experimenteren en zijn creativiteit aan het verkennen terwijl hij de "gender  boxes" doorbreekt. Hij wil mensen inspireren om hun uniciteit te omarmen,  maar ook de uniciteit van anderen.

*Alle artikelen variëren van 30 tot 250 euro.

Dit project werd mogelijk gemaakt door:
Project management: Lynca Ruta & Grécie Van Innis
Creative direction: Lynca Ruta & Grécie Van Innis
Photographer: Linde Stevens
Stylist: Manon Leyssens
Hair & Makeup: Cédric Dewaele
Models: Camille Meuleman, Manon Leyssens & Rosalie Carlier

Grécie Van Innis
Grécie Van Innis Founder, Just Waldo
Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Over Just Waldo
Just Waldo werd in mei 2021 opgericht door Grécie Van Innis. Na haar eigen vintage Instagram shop te hebben opgericht en het schrijven van haar master-thesis over de  tweedehands industrie in België, besloot Grécie van haar passie haar beroep te maken. Met Just Waldo bouwt Grécie aan een toegewijd platform om de community van vintage, tweedehands en duurzame mode te ontwikkelen en te laten groeien. Het is Just Waldo’s missie je te verwelkomen in een ondersteunende en samenwerkende  community, met een platform om meer dan alleen kleding te delen.

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1.200 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

De Belgische hubs van Start it @KBC zijn gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. De Waalse vestiging Start it @CBC is gelegen in Luik. Daarnaast heeft Start it @KBC internationale vestigingen in Budapest, Gyor en Praag en pied-à-terres in New York en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van het exclusieve Global Accelerator Network (GAN), wat de bedrijven in de community extra expansie- en sales-mogelijkheden biedt in het buitenland, en een schat aan voordelen bij technologiepartners wereldwijd.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.