JuuNoo haalt 1,5 miljoen euro op om innovatieve oplossing voor kantoorruimtes in heel Europa te lanceren

Belgische start-up wil bedrijven duurzamer én productiever maken

Kortrijk. Met 100 procent circulaire wandsystemen wil de Kortrijkse start-up JuuNoo bouwafval drastisch terugdringen. Bedrijven als KBC, Showpad en VDAB hebben hun kantoren al (her)ingericht met de duurzame, innovatieve wanden. Een kapitaalinjectie van 1,5 miljoen laat JuuNoo toe om na de Belgische markt ook andere Europese landen te veroveren. De start-up heeft ook scholen, zorgcentra en winkels in het vizier.

Vandaag bestaat zo’n 40 procent van onze totale afvalberg uit bouwafval. Elk jaar wordt er in België alleen al 26 miljoen ton aan bouwafval en voor 1,8 miljard euro aan binnenwanden weggegooid. De bouwsector zoekt volop naar manieren om duurzamer te werken.

JuuNoo wil voorop lopen in die evolutie met innovatieve en 100 procent circulaire wandsystemen, zegt oprichter Chris Van de Voorde. “Bedrijven vragen, ook onder de druk van een nieuwe generatie medewerkers, naar kwalitatieve circulaire oplossingen. Maar die moeten ook betaalbaar zijn. Om écht impact te hebben, moet je duurzaamheid en kostenefficiëntie met elkaar verzoenen. Ons systeem maakt het aannemers goedkoper om een wand te hergebruiken dan hem te slopen en een nieuwe te bouwen. Als je ze toch niet meer nodig hebt, kopen wij ze terug.

JuuNoo wordt ondersteund door Start it @KBC en Vlajo. Daarnaast is het bedrijf alumnus van Climate-KIC, een Europese accelerator die de meest innovatieve circulaire oplossingen in de bouwsector beloont.

Productiever werken
Naast de groeiende vraag naar duurzame, circulaire oplossingen speelt JuuNoo ook op een tweede evolutie in. Meer en meer bedrijven stappen af van hun open landschapskantoren. “Open kantoren zijn niet enkel nefast voor de gezondheid van de werknemers, maar wegen ook zwaar op hun concentratie én op de productiviteit”, merkt Chris Van de Voorde op. “Ondernemingen richten hun kantoren opnieuw in, beter aangepast aan de verschillende activiteiten op de werkvloer.

JuuNoo leverde kantoorwanden voor de kantoren van onder andere Showpad, KBC, VDAB en Cronos. De installatie verloopt tot 7 keer sneller dan de traditionele systemen. Bovendien zijn de wanden vlot verstelbaar, waardoor ze in elke ruimte passen. Ze kregen van het onafhankelijke ingenieursbureau Daidalos Peutz een uitstekende score mee op het vlak van akoestiek. Bedrijven kiezen zelf de technische vereisten en de stijl, zodat de wanden naadloos in de bestaande inrichting passen.

Voorbij België en voorbij de kantorenmarkt
Start-up JuuNoo heeft net een kapitaalronde van 1,5 miljoen euro afgerond. De kapitaalinjectie komt van Belfius, PMV/z en twee West-Vlaamse investeerders. “De investering past helemaal in de rol die PMV/z wil spelen in de Vlaamse economie”, vertelt PMV-kredietanalist Kjell Verley, “elke onderneming met een goed plan en een competent team moet financiering kunnen vinden voor haar plannen.”

Ook investeerder Laurence Levrau gelooft sterk in het project: “Bedrijven zijn continu op zoek naar manieren om productiever te werken met hun ruimtes, maar het is vaak onbetaalbaar of praktisch niet haalbaar. JuuNoo speelt hier perfect op in met een combinatie van kwaliteit, betaalbaarheid en flexibiliteit. Het circulaire aspect is een extra troef.”

JuuNoo wil het geld aanwenden om medewerkers aan te werven en de slimme, circulaire binnenwanden na België ook op andere Europese markten te lanceren, verduidelijkt Chris Van de Voorde. “Europa heeft eindelijk ingezien dat circulaire producten de enige oplossing zijn om de planeet leefbaar te houden voor onze kinderen. De bouwsector speelt een sleutelrol in die evolutie. JuuNoo-wanden kunnen niet alleen in kantoren, maar evengoed in scholen, zorgcentra, ziekenhuizen of winkelpanden het bouwafval drastisch terugdringen.

////

Persdossier

Over JuuNoo
Chris Van de Voorde richtte JuuNoo op in 2016, om mee te bouwen aan een duurzame toekomst voor zijn kinderen Juul & Noor (=JuuNoo). Het bedrijf ontwikkelde een herbruikbaar wandensysteem dat het mogelijk maakt om ruimtes slim en flexibel in te delen. JuuNoo-wanden zijn 100 procent circulair, passen in elke ruimte (tot 5 meter hoog) en de installatie gebeurt tot 7 keer sneller dan traditionele systemen De wandenstructuur is getest en goedgekeurd door Gyproc België en Unilin. JuuNoo rondde begin 2020 een kapitaalronde van 1,5 miljoen euro af. De Kortrijkse start-up heeft een team van 6 medewerkers.

Voor meer informatie, ga naar www.juunoo.be.

Nathalie Claessens Perscontact, JuuNoo