Kapitaalsverhoging bij laadpalenbedrijf Pluginvest

Colruyt Group en familie Cardoen doen hun intrede als aandeelhouders

Antwerpen, 31 mei 2022 - Pluginvest, voorloper in eMobilty met innovatieve oplossingen voor laadpalen en energie-flexibiliteit, kondigt vandaag de instap van 2 nieuwe aandeelhouders aan, met name Colruyt Group en de familie Cardoen. Colruyt Group voorziet Pluginvest van 4 miljoen euro groeikapitaal, terwijl de familie Cardoen een bestaand pakket van aandelen verwerft.

Foto © Roel Hendrickx
“Met deze nieuwe kapitaalronde kunnen we onze versnelde groei blijven voortzetten,” zegt Sander Hereijgers, CEO van Pluginvest. “De snelle stijging van het aandeel elektrische wagens en plug-in hybride wagens in het wagenpark van bedrijven brengt ook de nodige uitdagingen mee. Met Pluginvest ontzorgen wij bedrijven die de overstap maken door een totaaloplossing aan te bieden rond laadinfrastructuur en het beheer ervan.”

Pluginvest werd in 2016 opgericht door Sander Hereijgers en Cedric De Jonghe, twee experten uit de alternatieve energiesector die de handen in elkaar sloegen om laadinfrastructuur laagdrempelig aan te bieden op de Belgische markt. In de snelgroeiende markt van duurzame mobiliteit biedt Pluginvest laadoplossingen voor elektrische voertuigen aan met het oog op een lange termijn relatie met de klanten. De Belgische bedrijven zullen een belangrijke rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit, Pluginvest wil hen daarbij helpen door hun kennis ter beschikking te stellen en innovatieve hoogtechnologische oplossingen aan te bieden.

“De beslissing van de regering om vanaf 2026 enkel uitstootvrije wagens nog fiscaal aftrekbaar te maken, zorgt voor een grote uitdaging op het vlak van laadinfrastructuur, bij de bedrijven, bij de medewerkers en onderweg,” vervolgt Sander Hereijgers. “Voor elke soort klant biedt Pluginvest specifieke producten aan die aan hun noden en eisen voldoen. Van compacte thuisinstallaties tot ultra-professionele snelladers, Pluginvest heeft een laadoplossing voor iedereen.”

Met “Charging as a service” als unieke troef

Met deze uniek formule wil Pluginvest alle drempels wegnemen voor bedrijven om te starten met de vergroening van hun wagenpark. Investeren in laadinfrastructuur is nu eenmaal zelden de kernactiviteit van de meeste bedrijven. Charging as a service is een renting- of leasingformule die meteen alle zorgen wegneemt en klanten de mogelijkheid biedt om geleidelijk aan hun infrastructuur te laten meegroeien met de fleet.

Jef Colruyt, CEO Colruyt Group: “Na de eerste positieve ervaringen met Pluginvest in het kader van enkele pilootprojecten samen met onze energie- en brandstoffenleverancier DATS 24, is onze investering in dit Belgisch bedrijf voor ons een logische stap. Eerst en vooral gaat het over een onderwerp dat ons nauw aan het hart ligt: vergroening van mobiliteit, logistiek en transport. Als Colruyt Group willen we ook naar de toekomst toe blijven inzetten op groene brandstof – en dus ook op elektrisch rijden - zowel voor personen- als goederentransport. Daarnaast vinden we het als duurzame ondernemer goed dat we de kans krijgen dit jong én Belgisch bedrijf te ondersteunen in hun groei. We kijken er naar uit om met het team van Pluginvest de handen in elkaar te slaan voor toekomstige laadprojecten.”
Karel Cardoen, voormalig CEO van Cardoen: “Laadpalen zijn cruciaal voor de vergroening van het wagenpark. De aanpak van het Pluginvest-team heeft ons bijzonder gecharmeerd. Zij ontzorgen bedrijven van deze complexe materie en denken mee in de toekomst. Daarom ondersteunen wij graag de groei van dit veelbelovend Belgisch bedrijf”.

Christopher Martin
Christopher Martin Digital marketing manager, Pluginvest
Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1.200 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

De Belgische hubs van Start it @KBC zijn gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. De Waalse vestiging Start it @CBC is gelegen in Luik. Daarnaast heeft Start it @KBC internationale vestigingen in Budapest, Gyor en Praag en pied-à-terres in New York en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van het exclusieve Global Accelerator Network (GAN), wat de bedrijven in de community extra expansie- en sales-mogelijkheden biedt in het buitenland, en een schat aan voordelen bij technologiepartners wereldwijd.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.