KBC, Start it @KBC en Start it X: innovatieve motor van werkgelegenheid en economische groei op volle toeren

Maandag 25 januari 2021 — Tijdens een gezamenlijke persbabbel deze middag blikten Johan Thijs, CEO KBC Groep, en Lode Uytterschaut, oprichter en CEO van Start it @KBC en Start it X, ​ terug op 6 jaar Start it @KBC en 1 jaar Start it X.

Ook in het turbulente en economisch instabiele 2020, slaagde het coronavirus er niet in om de ondernemingszin te doden. Integendeel, een recordaantal ondernemers (220 dossiers begin 2020 en 280 dossiers in de 2e jaarhelft van 2020) heeft zich vorig jaar aangemeld bij Start it @KBC.

Door de lockdowns kregen heel wat mensen plots meer tijd om zich toe te leggen op hun eigen business-ideeën. Talentvolle mensen die door corona hun job verloren, waagden de sprong naar een eigen start-up. Meer dan ooit kunnen de coaches en mentoren in het ecosysteem van Start it @KBC en Start it X hun jarenlange ervaring met start-ups en scale-ups inzetten voor de begeleiding van start-ups en van grote ondernemingen en organisaties die de kracht en de waarde van ondernemingszin beter willen benutten. Zo wint deze motor van innovatie, werkgelegenheid en economische groei jaar na jaar aan kracht.

Omar Mohout, Entrepreneurship Fellow bij Sirris en Professor ondernemerschap, Antwerp Management School vat het als volgt samen: “ KBC is er in geslaagd om op het snijpunt van technologie, innovatie en ondernemerschap haar stempel te drukken. Het gestaag uitbouwen van Start it @KBC tot de grootste accelerator van België getuigt van haar ondernemers-DNA. Net zoals de geavanceerde digitale diensten waar miljarden in geïnvesteerd zijn -meer dan welke Europese FinTech ook- met de verkiezing tot de beste bankingapp van Europa als voorlopig hoogtepunt. Het afscheid van de Boerentoren markeert daarmee het begin van een digital-first tijdperk waarin KBC met dezelfde branie als het hippe start-up volkje het innovatiespelbord beheerst. Daarmee is KBC niet enkel de bank van hier maar meer dan ooit ook de bank van nu.”

Hoe het allemaal begon

Zes jaar geleden hield KBC Start it @KBC boven de doopvont. KBC wou zijn expertise als bankverzekeraar met diepe wortels in de Belgische ondernemingswereld, en de ervaring van andere partners uit de bedrijfs- en academische wereld, delen met beginnende ondernemers. ​ ​

Start it @KBC is ondertussen uitgegroeid tot de grootste accelerator in België, met 6 nationale hubs en internationale vestigingen in Hongarije (Budapest, Gyor), Tsjechië (Praag), UK (Londen) en de Verenigde Staten (New York) en met meer dan 1000 start ups onder zijn vleugels. Start it @KBC maakt bovendien deel uit van de top van Europese acceleratoren en is sinds 2017 het eerste Belgische ‘by invitation only’ lid van de Global Accelerator network (GAN).

Verder bouwend op de ervaring met Start it @KBC, werd in juli 2019 Start it X in het leven geroepen. Dit Corporate Innovatie Programma werd specifiek ontwikkeld op maat van grote bedrijven en organisaties die inzetten op open en duurzame innovatie en hun medewerkers de ruimte willen geven om hun eigen ideeën verder uit te werken. Ze krijgen de kans om hun ideeën te ontwikkelen, om samen te werken met start-ups en scale-ups, kunnen deelnemen aan workshops en events. Start it X ​ brengt de bedrijven via ‘matchmaking’ ook in contact met internationale innovatieve spelers en technologieën. Op amper één jaar tijd sprongen verschillende grote ondernemingen en organisaties zoals Luminus, Barco, Agfa, Xylos, Euroclear en recent nog de Vlaamse Overheid enthousiast op de Start it X-trein. Bij Luminus is bij voorbeeld ondertussen al een team van 7 medewerkers actief bezig met zijn project Bcheck (onderhoudsoplossing voor boilers, met voorspellende kracht) en het haalde daarvoor al 1,1 miljoen EUR funding op.

Johan Thijs, CEO van KBC Groep legt uit waarom KBC strategische partner werd van Start it @KBC: “Local embeddedness’ is een essentieel onderdeel van de strategie van KBC Groep waarbij we lokale klanten beter proberen te begrijpen, alert willen zijn voor hun signalen en behoeften, er proactief op willen inspelen en bank‐ en verzekeringsoplossingen op hun maat aanbieden. Start it @KBC ontstond dan ook niet toevallig. Met Start it @KBC willen we – in lijn met de principes van ons duurzaamheidsbeleid - dan ook een positieve impact uitoefenen op de economie en de samenleving. Investeren in en kennis delen met start-ups is niet enkel lonend voor de start-ups zelf, maar ook voor ons als bedrijf. De combinatie van de frisse start-up-mentaliteit bij Start it @KBC en de PEARL-bedrijfscultuur van KBC stimuleert intrapreneurship, ook binnen KBC zelf. Zo geven we onze eigen KBC-medewerkers met een goed business-idee de kans, we ‘empoweren’ hen om dat concreet uit te werken via de trajecten van Start it @KBC. Zo kunnen ze rustig uitzoeken, in de juiste omgeving, of hun idee schaalbaar is. De beste ideeën komen immers vaak van de eigen medewerkers. Al die creativiteit en dat intrapreneurschip ​ resulteerde overigens ook in de vele innovaties die we de afgelopen jaren zelf op de markt brachten en die het leven van onze KBC-klanten helpen vergemakkelijken. Denk maar aan KBC Focus Fund , Bolero Crowdfunding, de samenwerking met Bullswap en Trooper, Fibricheck, ….. We zijn fier op wat we tot dusver gerealiseerd hebben. De succesvolle samenwerking tussen KBC en Start it @KBC werd overigens ook bekroond met de Startup Accelerator Award in 2018, en de Innovation Challenger Award in 2019, uitgereikt door de Europese Commissie. Die samenwerking wordt door de Europese Commissie gezien als een schoolvoorbeeld voor de kruisbestuiving tussen start-ups en bedrijven. Het is dan ook onze bedoeling om op dit elan nog jaren verder te gaan.”
Lode Uytterschaut, oprichter en CEO van Start it @KBC verduidelijkt de positieve impact: “De voorbije 6 jaar hebben we een stevig en succesvol parcours afgelegd. In België begeleidt Start it @KBC jaarlijks 120 tot 135 nieuwe start-ups. De start-ups die in de voorbije jaren via Start it @KBC konden doorgroeien, zorgden al voor meer dan 2300 nieuwe jobs. 66% van de meer dan 1000 start-ups die we sinds de start gecoached hebben, zijn vandaag nog steeds actief. Jaar na jaar zien we de kwaliteit en professionalisering toenemen.Start it @KBC legt zich niet zozeer toe op specifieke sectoren, maar eerder op maatschappelijke uitdagingen. Zo is Start it @KBC de voorbije 3 jaar ​ actief gaan inzetten op vrouwelijk ondernemerschap in het start-up landschap, met als resultaat dat 53% van de start-ups in de laatste wave, een vrouw als mede-oprichter hadden. Daarnaast wordt ook gewerkt op diversiteit/inclusie, well-being en internationalisering.Start-it @KBC heeft zonder twijfel een belangrijke plaats in de markt verworven, ook in het turbulente en economisch instabiele 2020. De coronacrisis heeft de ondernemingszin niet tegengehouden. Integendeel, een recordaantal ondernemers heeft zich vorig jaar aangemeld bij Start it @KBC. Door de lockdowns kregen heel wat mensen plots meer tijd om zich toe te leggen op hun eigen business-ideeën. Ook talentvolle mensen die door corona hun job verloren, zagen daarin een nieuwe kans en waagden de sprong naar een eigen start-up. De coaches en mentoren in het ecosysteem van Start it @KBC en Start it X hebben jarenlange ervaring met start-ups en scale-ups en zetten die nu ook in voor de begeleiding van grote ondernemingen die de kracht en de waarde van interne ondernemingszin beter willen benutten. Want naast start-ups hebben ook grote bedrijven zelf een belangrijke rol te vervullen in het innovatielandschap. Tegelijk proberen we via onze Start it X Academy ook onze kennis en ervaring te delen met bijvoorbeeld KMO’s. In samenwerking met KBC werd al een eerste cursus opgezet over online verkopen via Linkedin. ​ Zo wordt deze motor van innovatie, werkgelegenheid en economische groei alsmaar sterker”.

Wat mag een start-up of beginnende ondernemer concreet verwachten van Start it @KBC ?

Start it @KBC is opgezet als een aparte VZW, waarin KBC financiële middelen investeert ​ maar ook 9,5 VTE ter beschikking stelt.

Start it @KBC biedt niet alleen letterlijk onderdak, maar ondersteunt en adviseert én introduceert start-ups in het grootste start-upnetwerk zodat start-ups hun activiteit duurzaam kunnen laten groeien en een positieve impact hebben op werkgelegenheid en economie.

• Start it @KBC werd opgericht in 2014. De accelerator plaatst de oprichters van start-ups centraal en biedt zijn ondersteuningsprogramma volledig gratis aan. Start it @KBC neemt geen financiële participatie in de startende ondernemingen, maar stelt als enige voorwaarde dat ze samen streven naar maximale economische en maatschappelijke impact, diversiteit en duurzaamheid.
  • Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel.
  • De Belgische hubs van Start it @KBC zijn gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. Daarnaast heeft Start it @KBC internationale vestigingen in Budapest, Gyor en Praag en pied-à-terres in New York en Londen.
  • De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.
  • Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van het exclusieve Global Accelerator Network (GAN), wat de bedrijven in de community extra expansie- en verkoops- en commerciële-mogelijkheden biedt in het buitenland, en een schat aan voordelen (ter waarde van 1 miljoen euro) bij technologiepartners wereldwijd vb. gratis gebruik maken van de Watson technologie van IBM.
  • Start it @KBC blijft start-ups uit alle sectoren ondersteunen, maar zet het komende jaar extra in op maatschappelijke uitdagingen als duurzaamheid, gezondheid, smart living en digitalisering:
    • Duurzaamheid: 14% van de nieuwe start-ups richt zich op ecologische en duurzame oplossingen.
    • Gezondheid: Technologie en gezondheid gaan alsmaar meer samen. 20% van de nieuwe start-ups ondersteunen de traditionele zorgsector of geven ons de tools om gezonder te leven.
    • Smart living: Onze huizen worden steeds slimmer dankzij The Internet of Things en artificiële intelligentie. 12% van de nieuwe start-ups zet in op innovatieve technologieën die ons helpen tijd, energie én geld te besparen.
    • Digitalisering: Sinds de start van de coronacrisis is de wereld meer en sneller gedigitaliseerd. Dat heeft een impact op alle vlakken, ook op ons werk. 18 % nieuwe start-ups ontwikkelen digitale methoden, platformen en processen die bedrijven helpen om te digitaliseren en automatiseren.

Binnen Start it @KBC wordt er vandaag actief gewerkt rond 4 maatschappelijke thema’s: internationalisering, vrouwelijk ondernemerschap, inclusie/diversiteit en well-being.

Wat mag een bedrijf of een organisatie verwachten van Start it X ?

KBC zet in op vernieuwende economie omdat daar een motor ligt van toekomstige economische groei én groei in de werkgelegenheid. KBC doet dat niet enkel door verder te blijven investeren in Start it @KBC, maar ook via Start it X.

In zowat alle grote bedrijven werken ondernemende mensen met heel wat innovatieve ideeën. Wanneer deze ondernemingszin echter niet gestimuleerd wordt, verlaten deze mensen vaak het bedrijf om elders in een dynamischer omgeving aan de slag te gaan, of een eigen start-up uit de grond te stampen.

In 2017 reeds besloot Start it @KBC te experimenteren met een Corporate Innovatie Programmaop maat van grote bedrijven en organisaties. Dat programma werd specifiek ontwikkeld voor bedrijven die inzetten op open en duurzame innovatie, en hun medewerkers de ruimte willen geven om hun eigen ideeën verder uit te werken.
In juli 2019 werd Start it X officieel gelanceerd. De opgebouwde expertise in Start it @KBC helpt grote organisaties en ondernemingen in hun innovatietraject. ​ Start it X vult hiermee een belangrijke behoefte van ondernemingen in.

Start it X begeleidt grote ondernemingen ​ naar meer innovatie aan de hand van verschillende trajecten:

• Corporate Innovatie Programma

Met het Corporate Innovatie Programma richt Start it X zich op grote ondernemingen. Deze worden bijgestaan in hun innovatietraject door zo hands-on mogelijk te zijn en de focus te leggen op ‘doen’, kostenefficiëntie en snelheid. Het doel is om de eigen medewerkers die ideeën naar voren brengen die het bedrijf kunnen verbeteren, te coachen zodat hun ideeën sneller vorm krijgen, gevalideerd worden en naar de markt kunnen gebracht worden, zoals start-ups dat doen. Door de medewerkers in contact te brengen met een netwerk van experts en ondernemers, kunnen de bedrijven die ideeën snel valideren en marktgericht innoveren.

• Matchmaking (scale-up pipelinebuilding)

Start it X brengt enerzijds internationale scale-ups in contact met Belgische bedrijven. Doordat deze scale-ups vaak al over heel wat technologische en innovatieve knowhow beschikken, zijn zij een interessante partner voor de Belgische corporates.

Anderzijds krijgen ook Belgische scale-ups de kans om via het netwerk van Start it X in contact te komen met Belgische bedrijven.

• Academy

KMO’s en startende ondernemers krijgen de kans om extra cursussen te volgen via Start it X. De eerste aangeboden cursus is een samenwerking met KBC: Online verkopen via LinkedIn.

• Memberships

Door middel van een membership krijgen start-ups en scale-ups toegang tot de Start it community en kunnen ze gebruik maken van co-working spaces, workshops en events.

/////