KBC wint Open Innovation Award

Europese Commissie beloont de bank-verzekeraar voor, onder meer, steun aan Start it @KBC en Start it X

Brussel. Op de Corporate Startups Stars in Madrid valt KBC voor het derde jaar op rij in de prijzen, dit keer met de Innovation Challenger Award. Met deze awards beloont de Europese Commissie bedrijven die zich inzetten voor open innovatie en samenwerken met start-ups. Met KBC’s engagement in Start it @KBC - als strategische partner - en Start it X wordt de Belgische bank-verzekeraar als schoolvoorbeeld gezien voor de kruisbestuiving tussen start-ups en grote bedrijven.

De Europese Commissie stelde in Madrid de Corporate Startup Stars voor. Ze beoordelen daarbij bedrijven in heel Europa op vlak van open innovatie, samenwerking met start-ups en corporate venturing. KBC won de Innovation Challenger Award voor hun Open & Beyond Banking/Insurance (OBI) activiteiten en hun engagement in Start it @KBC, België’s grootste accelerator, en Start it X, een programma voor corporate ondernemerschap en innovatie. Eerder won KBC al de Start-up Accelerator Award en een Corporate Startup Star.

Start-ups én intrapreneurs

Start it @KBC ontstond in 2014 in de schoot van KBC met steun van strategische partners, waaronder Accenture, Flanders DC, Telenet en universiteiten. De accelerator begeleidde al meer dan 750 start-ups en is ook internationaal actief. Start-ups volgen bij Start it @KBC gedurende drie maanden een intensief acceleratieprogramma en genieten één jaar van mentorship, expertise en co-working ruimtes.

Vanuit Start it @KBC ontstond ook een corporate venturing programma: Start it X. Dit is een acceleratieprogramma voor corporates die het verschil willen maken via innovatie. Lode Uytterschaut, oprichter van Start it @KBC en Start it X: “Ook bij grote bedrijven zijn er veel medewerkers met innovatieve ideeën. Met Start it X hielpen we reeds 21 intrapreneur teams van zes grote bedrijven bij het valideren van hun corporate startup. Wij zorgen voor de juiste ondersteuning om hun ondernemerschap aan te scherpen en innovatie te boosten.”

Lees hier het bericht van KBC omtrent de award

Start it @KBC ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel en is de grootste start-up community in België met meer dan 750 start-ups en scale-ups. Als founder-centric start-up pionier in België heeft Start it @KBC een positieve impact op de maatschappij, onder andere op vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start-ups kunnen zich het hele jaar door kandidaat stellen via www.startit.be. Twee keer per jaar pitchen de geselecteerde founders voor een professionele jury. Dan begint de nieuwe lichting start-ups aan het één jaar durende acceleratieprogramma op maat, met mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space.

Start it @KBC werkt internationaal met, naast Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk, hubs in Budapest, Gyor en Praag én pied à terres in New York, San Francisco en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van Global Accelerator Network (GAN), een netwerk van 120 acceleratoren, wat start-ups in de community extra kansen biedt in het buitenland, en tot meer dan 1 miljoen dollar aan voordelen bij technologiepartners.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator partnerships met Accenture, DPG Media, KBC, en Telenet. Met Start it X lanceerde Start it @KBC een zusterbedrijf om intrapreneurs bij grote bedrijven te ondersteunen.