Koop een waardebon en steun lokale restaurants, cafés en KMO’s met DinnerGift

Start-ups bundelen de krachten en lanceren Let’s Support

Antwerpen. De coronamaatregelen en de sluiting van alle cafés en restaurants zorgen ervoor dat de horeca op z’n kop ligt. Sommigen staan sterk in hun schoenen, maar anderen zijn nog aan het opstarten of hebben extra steun nodig. De opgelegde maatregelen worden met de dag strenger. DinnerGift richtte samen met andere startups binnen Start it @KBC en lokale bedrijven Let’s Support op, een lokale non profit actie, die zaken in deze moeilijke tijden meer zekerheid biedt met de lancering van een online waardebon platform.

Het nieuws op donderdag 12 maart dat alle horeca zaken moesten sluiten, bracht een golf van ongeloof doorheen het land en nu worden de maatregelen rond corona nog strenger met een lockdown 'light'. Veel horecazaken proberen creatief om te springen met de situatie door over te schakelen op take-away, delivery of door krachten te bundelen om mensen in de zorgsector te voeden, maar andere kwetsbare en opstartende zaken krijgen het moeilijk en voelen zich verloren. Veel restaurants klopten aan bij DinnerGift voor steun. Eerder lanceerde het familiebedrijf van drie zussen en een broer (Astrid, Laurien, Charlotte en Filip), dat deel uitmaakt van de Start it @KBC community, een online inspiratieplatform waar mensen op zoek gaan naar de leukste plekjes om te gaan eten in de stad. Ze maken deel uit van Horecaplateau Vlaanderen, een overkoepelende organisatie van experts in de Hospitality sector.

“We hebben het zelf ook heel moeilijk gehad en nu doen we nog steeds hard ons best om ons mannetje te blijven staan. Toen we te horen kregen dat er een lockdown kwam voor onze restaurants waren we zelf ook in spanning omdat ons hele platform rond hen is opgebouwd,”, vertelt Astrid Van den Broeck, co-founder DinnerGift.

#Letssupport
Al snel werd het duidelijk dat DinnerGift iets wilde ondernemen om horecazaken te helpen, zodat ze samen met hun restaurants deze moeilijke periode kunnen doorstaan. Op dat moment werden ze benaderd door Jeroen Van Dyck van Meug met het idee om een platform op te starten en mogelijks nog meer KMO’s en niet alleen restaurants verder te helpen met een online cadeaubon. Via Parlangi, een andere start-up bij Start it @KBC, kwamen ze bij DinnerGift terecht.

Alle KMO’s in nood
“We stellen ons online platform GRATIS open voor alle zaken die hun cadeaubon nu online willen aanbieden. Zo kunnen hun klanten ‘al eentje op voorhand’ betalen. Bekijken ze de cadeaubon als donatie of komen ze meevieren als de miserie voorbij is? Aan hen de keuze. Het initiatief is initieel voor de horecasector opgestart, maar nu gaan we kijken of we ook andere KMO's kunnen verder helpen”, zegt Astrid Van den Broeck.

"Juweliers, illustrators,  mensen in de theaterwereld, bloemisten, yogastudio's etc. zouden ook gebruik kunnen maken van DinnerGift, maar misschien ook andere start-ups binnen Start it @KBC zoals Billie Cup (herbruikbare bekers), Davai (vegan dumplings), Health Tea Kombucha, No Milk today, The Board Room, Yugen etc. We hopen met ons platform zoveel mogelijk mensen te helpen die momenteel lijden onder de crisis."

“Via Start it @KBC kenden we ook de jongens van GrowForce waarbij wij een opleiding Growth Marketing hebben gevolgd en al snel werd het voor ons duidelijk dat we dit niet zonder hen wilden doen. Gelukkig waren zij meteen enthousiast en geëngageerd om ons hierbij te steunen”, zegt Laurien Van den Broeck, co-founder van DinnerGift.

Growforce neemt nu de online strategie op zich en Reputations doet het hele offline gebeuren. Door een onderling netwerk kwam ook Hashting in het verhaal voor extra ondersteuning.

“We kunnen er nog niet veel over vertellen, maar DinnerGift werd ook via een contact in Nederland benaderd om daar horecazaken te helpen. Dat zou betekenen dat we nu plots veel sneller dan verwacht zullen moeten uitbreiden naar het buitenland. Even afwachten hoe alles zal verlopen en hopelijk zullen we met dit initiatief veel mensen kunnen helpen en zal ook ons platform het gewicht kunnen dragen”, zegt Laurien Van den Broeck.

Geen Let’s Support zonder eigen supportteam
Let’s Support is een non profitactie van een aantal partners: Meug, Parlangi, DinnerGift.be. GrowForce, Reputations en Hashting

Aanvragen kunnen worden ingediend via: www.letssupport.be

Laurien Van den Broeck