Kortrijkse scale-up JuuNoo haalt nog eens 500.000 euro op

Coronacrisis en Europese Green Deal doen vraag naar circulaire, esthetische wanden pieken

Kortrijk - JuuNoo haalt na kapitaalronde van 1,5 miljoen euro eerder dit jaar nog eens 500.000 euro op. De 100 procent circulaire wandmodules van de Kortrijkse scale-up veroveren niet alleen bedrijfskantoren, maar trekken ook steeds meer aandacht van scholen, ziekenhuizen en woonzorgcentra. JuuNoo wil in 2021 zijn internationale activiteiten uitbreiden en wil de ProBox, een vrijstaande vergaderruimte die de productiviteit in landschapskantoren opkrikt, verder in de markt zetten.

De circulaire wanden van JuuNoo worden zeven keer sneller geïnstalleerd dan traditionele systemen. De wandmodules hebben een uitstekende akoestiek en zijn vlot verstelbaar. De gebruikers kunnen ruimtes flexibel indelen naar hun eigen noden en kunnen ook de stijl aanpassen aan hun bestaande inrichting. Onder andere Proximus, Renson en Whitewood installeerden de wandmodules van JuuNoo al in hun kantoren.

Steeds meer bedrijven stappen af van hun open landschapskantoren, die nefast zijn voor de concentratie en de productiviteit van hun medewerkers. JuuNoo ontwikkelde daarom ook de ProBox, een circulaire, verhuisbare werkruimte voor 1 tot 4 mensen. De box heeft een verstelbare grootte, beschikt over een uitstekende akoestiek en luchtkwaliteit, en is voorzien van alle technische aansluitingen.

Covid-19 heeft de kantoormarkt op korte tijd radicaal veranderd. De coronacrisis dwingt ondernemingen om hun kantoren opnieuw in te richten, nu de combinatie van thuiswerk en werken op kantoor ongetwijfeld een blijver wordt. Maar het zijn niet alleen bedrijven die bij JuuNoo aankloppen voor circulaire wanden, die er nog mooi uitzien ook. Ook ziekenhuizen, woonzorgcentra, scholen of universiteiten moesten hun gebouwen van de ene dag op de andere anders inrichten en gingen op zoek naar flexibele oplossingen. Die semipublieke ruimtes zijn een nieuwe markt waar JuuNoo sterker op wil focussen.

400 procent groei

JuuNoo maakt deel uit van accelerator Start it @KBC. Eerder dit jaar haalde JuuNoo al 1,5 miljoen euro op. Daar komt nu in een tussentijdse kapitaalronde nog eens 500.000 euro bij om de forse groeiversnelling te ondersteunen. De scale-up groeide het voorbije jaar met maar liefst 400 procent en voorziet in 2021 een omzetgroei van 300 procent.  JuuNoo wil haar activiteiten in Nederland en Frankrijk verder uitbouwen en wil de wandmodules ook lanceren in drie bijkomende Europese landen. Het team van JuuNoo groeide het voorbije jaar naar negen medewerkers en heeft momenteel nog vacatures voor een marketeer, een business development manager, een IT-manager en een financieel manager.

Niet alleen de coronacrisis doet de vraag naar circulaire wanden groeien. De Europese Green Deal zet fors in op meer circulariteit in de bouwsector. Vandaag is slechts 1 procent van alle traditionele wanden recycleerbaar, wat zo’n 2.350.000 ton afval per jaar veroorzaakt. Wanden nemen daarmee 15 procent van de totale berg bouwafval in.

“Ons doel is om van circulaire economie de norm maken in de bouwsector”, zegt Chris Van de Voorde, CEO en oprichter van JuuNoo: “We moeten dat doen door slimme businessmodellen op de markt te zetten. Een circulaire JuuNoo-wand kost evenveel als een klassieke wand. Je doet dezelfde investering, maar op de lange termijn moet je onze wand niet slopen en in de vuilbak gooien. Het is goedkoper om hem te hergebruiken, waardoor je total cost of ownership naar beneden gaat. Zo willen we impact hebben die snel kan schalen en duurzaam is.”

Van modulair tot circulair

De familie Meert, investeerder in JuuNoo en eigenaar van de groothandel Trilec, was meteen verkocht bij het zien van de demo-opstelling van JuuNoo.

“Tot voor kort was recyclage de norm, maar met JuuNoo gaan we nog een een stapje verder, met name naar circulariteit. Bij de eerste ontmoeting met Chris Van de Voorde voelde je onmiddellijk de dynamiek van het JuuNoo-team, de spirit en hun strategische, future proof visie op korte en lange termijn.  De vele toepassingen van JuuNoo zoals aparte spreekruimtes, de mogelijkheid om landschapsburelen tot kleinere units om te bouwen, met of zonder ramen,... zijn zeker nu in de Covid-19 periode ideaal. Jong ondernemerschap,met een realistische groei en een snelle wendbaarheid, dat sprak mij aan om mee te investeren in de cirulariteit waar JuuNoo op gebaseerd is.”, aldus Philippe Meert.

Valérie Vermandel, Chief Development Officer at Whitewood: “De JuuNoo wanden passen perfect binnen de circulaire ambities die we met de Brouckère Tower in Brussel nastreven. Wij kozen voor JuuNoo omdat het product niet alleen esthetisch is, maar het ons ook de flexibiliteit geeft om onze showroom in de loop van de werf snel en eenvoudig te verplaatsen naar andere verdiepingen. Hergebruik en herbruikbaarheid staan centraal, zonder duurder te zijn dan de klassieke oplossingen die verkrijgbaar zijn op de markt.”

/////

Over JuuNoo
Chris Van de Voorde richtte JuuNoo op in 2016, om mee te bouwen aan een duurzame toekomst voor zijn kinderen Juul & Noor (=JuuNoo). Het bedrijf ontwikkelt esthetische en verplaatsbare wanden die het mogelijk maken om ruimtes slim en flexibel in te delen. JuuNoo-wanden zijn 100 procent circulair, passen in elke ruimte(tot 5,5 meter hoog, en de installatie gebeurt tot zeven keer sneller dan traditionele systemen De wandenstructuur is getest en goedgekeurd door Gyproc België en Unilin. JuuNoo rondde in 2020 twee kapitaalrondes van in totaal 2 miljoen euro af. De Kortrijkse start-up heeft een team van 9 medewerkers.
Voor meer informatie, ga naar www.JuuNoo.com

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.