Lancering Wizer: dé tool waarmee restaurants meer omzet maken

Wizer lanceert een applicatie waarmee horeca-uitbaters voortdurend gegevens en feedback van hun klanten kunnen verzamelen en zo hun cijfers verbeteren. Resultaten wijzen uit dat restaurants die Wizer gebruiken tot acht keer meer feedback krijgen dan via de traditionele kanalen, en veel eenvoudiger aan e-mailmarketing kunnen doen. Co-founder Tim Van der Valk, zelf hoteluitbater van het bekende Van der Valk Hotel Beveren, gebruikte Wizer de voorbije jaren in zijn eigen zaak en brengt het nu samen met zijn broer, Neal Van der Valk, op de markt.

Eenvoudig gebruik voor klanten en medewerkers
Het platform Wizer staat op een tablet die restaurant-eigenaars samen met de rekening aanbieden aan hun klanten. Via de eenvoudige app kunnen de klanten onmiddellijk feedback over hun bezoek achterlaten. Ze beantwoorden  een drietal vragen op een tablet zoals: Wat vond u van het eten? of Zou u ons restaurant aanraden? en geven een score van nul tot tien. Klanten kunnen ook opmerkingen of complimenten doorgeven.

De verzamelde informatie komt terecht in een overzichtelijk dashboard dat zowel de horeca-uitbater als de medewerkers laat zien hoe de scores van dag tot dag variëren. Aan de hand van de feedback kunnen horeca-uitbaters zien waar het goed of fout loopt met hun zaak en de kwaliteit van hun service en producten verbeteren. Ze kunnen ook meteen reageren op de commentaren die zijn nagelaten.

Dankzij Wizer kunnen restaurants gemakkelijker aan e-mailmarketing doen, zoals speciale acties, evenementen of verjaardagsacties.

Co-founder Tim Van der Valk: “Klanten zijn de beste bron van informatie om uit te leren. Vooral ontevreden klanten kunnen pijnpunten blootleggen van een bedrijf. Onderzoek wijst uit dat slechts een op de 26 ontevreden klanten ook effectief van zich laat horen. Als dat dan gebeurt, verschijnt hun feedback meestal online, wat slecht is voor het imago van de zaak. Het is net door te luisteren naar klanten dat horeca-uitbaters hun zaak kunnen verbeteren. Met de nieuwe Europese wetgeving rond privacy en persoonlijke gegevens is Wizer bovendien de ideale manier om klantgegevens te verzamelen op een efficiënte en correcte manier.”

Brasserie Docks Antwerpen
Karel Boënne, uitbater van Brasserie Docks in Antwerpen, gebruikt Wizer al meer dan een jaar: “Met Wizer hebben we constant feedback van klanten over het eten en de bediening en of ze ons zouden aanbevelen. We krijgen wekelijks een 100-tal reviews via de app van Wizer. Een op de twee klanten geeft ook een e-mailadres en geboortedatum. De gegevens gebruiken we om een gratis fles champagne aan te bieden wanneer een klant reserveert op zijn of haar verjaardag.”

Wizer wordt vandaag gebruikt door negen horecazaken in Vlaanderen en maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Momenteel is Wizer in gesprek met bedrijven van andere horecasystemen, waaronder Lightspeed en Tablebooker, om integraties met deze systemen te bouwen. De start-up is ook op zoek naar investeringen om de productontwikkeling te versnellen. “Op termijn willen we de klantrelaties van alle restaurants in de Benelux verbeteren”, aldus Neal Van Der Valk.

Meer informatie vind je op www.wizer.be.

Saar Dietvorst Persverantwoordelijke, Start it @KBC