Lothar De Keyne is student-ondernemer van het Jaar!

• UNIZO-wedstrijd over heel Vlaanderen
  • Derde start-up bij Start it @kbc die dit jaar award voor student-ondernemerschap wint
  • Winnaar lanceert binnenkort nieuw concept AléGO Festivals

GENT, 24 mei 2016 - Lothar De Keyne is student-ondernemer van het Jaar! De founder van SkiLi, een verhuurwebsite voor skimateriaal, ontvangt vandaag de award tijdens de UNIZO Startersroadshow. Lothar haalde het van vijf finalisten. SkiLi is de derde start-up bij community Start it @kbc die dit jaar een award voor student-ondernemerschap wint, na Madam Bakster en Taglayer.

Skikleding is duur. En wie kwaliteit wilt, betaalt al snel heel veel voor een pak dat je maar één keer per jaar draagt. Vanuit die frustratie richtte Lothar De Keyne, laatstejaarsstudent Handelsingenieur aan de Universiteit Gent, samen met Maxime Ossieur en Max De Vos, SkiLi op, een verhuurwebsite voor skikleding en -accessoires.

“Iets dat duur is en dat je enkel voor een korte periode gebruikt, moet je huren”, vindt Lothar De Keyne, co-founder van SkiLi. Daarmee overtuigde de student-ondernemer van het Jaar alvast grote tour-operators Thomas Cook en Neckermann. Hun klanten krijgen nu automatisch de mogelijkheid om hun skikleding bij SkiLi te huren wanneer ze op wintervakantie gaan.

Tijdens de UNIZO Startersroadshow wordt CEO Lothar De Keyne vandaag uitgeroepen tot student-ondernemer van het Jaar. UNIZO koos voor Lothar omwille van zijn ondernemingszin, creativiteit en de manier waarop hij zijn project aan de vakjury presenteerde.

Goed timemangement
“Als student-ondernemer is goed time management belangrijk”, vertelt Lothar De Keyne. “Ik moet voldoende tijd nemen om te studeren. Daarnaast werk ik ook om mijn studentenleven te betalen, want als start-up verdien je niet veel geld. En wat je verdient, herinvesteer je in je start-up. Daarnaast is er natuurlijk ook de start-up waarin ik heel wat tijd investeer, naast mijn sociaal leven.”

SkiLi maakt deel uit van de Start it @kbc community in Gent, onder het mentorship van strategisch partner Cronos. “De Start it @kbc community vormt onze ruggengraat”, vertelt student-ondernemer van het Jaar Lothar De Keyne. “We kunnen deelnemen aan allerlei workshops, van pitchen tot marketing en financieel advies. En we hoeven geen geld uit te geven aan een kantoor. Als start-up kan je vanuit je eigen kamer werken, maar dan mis je toch heel wat professionalisering.”

AléGo Festivals
Lothar De Keyne lanceert binnenkort AléGo Festivals, een webshop die verder gaat op de succesformule van SkiLi. Festivalgangers in binnen- en buitenland zullen binnenkort tentjes, slaapmatjes en gevulde coolboxen kunnen huren.
Daarnaast beheert de ondernemer ook www.festivalking.com, een website die festivalmateriaal verkoopt.

Geen schrik hebben om te ondernemen
Als student-ondernemer van het Jaar wordt Lothar De Keyne gedurende een jaar ambassadeur van het student-ondernemerschap.

“Ik wil studenten vooral meegeven dat ze geen schrik hoeven te hebben om te ondernemen. De wereld is niet statisch, maar dynamisch: je kunt zélf dingen veranderen. Je hoeft je niet kleiner of nietiger te voelen dan de mannen in maatpak. Het is wel degelijk mogelijk om je idee te realiseren”, zegt Lothar De Keyne.

Lothar De Keyne krijgt het komende jaar een stevig duwtje in de rug van UNIZO. SkiLi en AléGO zullen worden gepromoot via het uitgebreide netwerk van de organisatie. De student-ondernemer van het Jaar krijgt ook twee vliegtuigtickets (ter waarde van €300/ticket) en mag gedurende drie maanden een nieuwe auto uittesten.

///////////

www.studentondernemervanhetjaar.be
www.startersroadshow.be
www.skili.be
www.alégo.be
www.festivalking.com

Voor meer informatie, contacteer:

Lothar De Keyne
CEO SkiLi, AléGo & FestivalKing
Lothar@skili.be

Saar Dietvorst
Start it @kbc
Saar@contentcats.be

Over UNIZO Student-ondernemer van het jaar
Met de verkiezing 'student-ondernemer van het jaar 2016' willen UNIZO en de Stichting Onderwijs & Ondernemen studenten in de kijker zetten die hun studies combineren met ondernemerschap.

Uit een recente rondvraag van UNIZO blijkt dat maar liefst 4 op 10 jongeren van 16 tot 18 jaar denkt aan een eigen zaak. Het aantal studenten dat daadwerkelijk begint te ondernemen tijdens de hogere studies neemt elk jaar toe. Vandaag zijn er al meer dan 5000 jongeren die naast hun studies, een eigen onderneming hebben.

De student-ondernemer van het jaar is een initiatief van UNIZO en de Stichting Onderwijs & Ondernemen, in samenwerking met Agentschap Innoveren & Ondernemen, KBC, Proximus, Engie Electrabel, Octopus, ADMB, Zenito, MNM, AB InBev & Brussels Airlines.

Over SkiLi
SkiLi is een website waar je kwalitatieve skikleding en -accessoires kunt huren. In 2015 sloot SkiLi een overeenkomst met de reis­or­ga­nisa­ties Tho­mas Cook en Nec­ker­mann, waardoor hun klanten nu ook bij SkiLi terecht kunnen voor het huren van skimateriaal. SkiLi lanceert in 2016 AléGO Festivals, waarbij festivalgangers in binnen-en buitenland tenten, slaapzakken, coolboxen en andere benodigdheden kunnen huren.
SkiLi werd op­ge­richt in 2013 door Lot­har De Keyne (24), Max De Vos (25) en Maxi­me Os­si­eur (25) en is gevestigd in Gent. Het bedrijf maakt deel uit van Start it @kbc, de grootste start-up community in België.
www.skili.be

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.