Minder tijdverlies voor aannemers bij bouwprojecten met Brickbook

Brussel. Start-up Brickbook lanceert vandaag, op 7 januari, een platform dat de voorbereiding van middelgrote en grote bouwwerven heel wat gemakkelijker maakt. Op het platform kunnen aannemers eenvoudig de juiste onderaannemers vinden. Daarnaast kunnen ze hun werven gemakkelijker en slimmer beheren door alle prijsaanvragen en offertes te centraliseren en digitaliseren op het platform. Meer nog: het ‘slimme’ platform verwerkt de data om gebruikers te helpen bij hun zoektocht naar de beste onderaannemer voor elke werf.

Levi Vangoidsenhoven en Karel Spiessens richtten Brickbook op nadat ze ondervonden dat er in een bouwbedrijf te veel belangrijke informatie verloren gaat door het gebruik van e-mail. Daarnaast wordt het steeds moeilijker voor aannemers om de juiste onderaannemers te vinden. Met de lancering van hun platform biedt Brickbook een antwoord: aannemers kunnen via het platform handig offertes opvragen bij gekende en nieuwe onderaannemers, ze inventariseren en digitaliseren, én beroep doen op het slimme platform om de juiste onderaannemers te vinden voor hun werven.

Slim platform voor aannemers

“In de bouwsector wordt bijna uitsluitend met e-mails en excel sheets gewerkt, maar zo gaat er veel waardevolle informatie verloren. Offertes raken zoek en kennis over onderaannemers wordt niet gedeeld”, vertelt co-founder Karel Spiessens. “Met ons platform geven we middelgrote en grote bouwbedrijven de kans om hun prijsaanvragen en offertes te centraliseren en de kennis over hun onderaannemers te bundelen en in real-time beschikbaar te stellen binnen het bouwbedrijf. Daarnaast gaan we ook aan de slag met data om gebruikers slimmer te maken. Zo kan het systeem perfect voorspellen bij welke onderaannemer je het meeste kans op een offerte hebt of op welke werven je best de onderaannemer inzet.”

Elke werf bestaat uit verschillende bouwactiviteiten en dat kan, afhankelijk van de grootte van de werf, oplopen tot meer dan vijftig. Voor elk van die opdrachten moeten prijzen opgevraagd worden en daarvoor volstaat het eigen netwerk van bouwbedrijven vaak niet. Brickbook heeft een database van maar liefst 30.000 onderaannemers in heel België. Aannemers kunnen zowel gericht prijsaanvragen sturen als prijsaanvragen open op het platform plaatsen en, zoals bij een marktplaats, kunnen geïnteresseerde onderaannemers reageren.

Officiële lancering in België na succesvolle testfase

Vandaag lanceert Brickbook het volledige platform. Eerder had de start-up een eerste testversie online gezet dat gebruikt is door 350 aannemers. Het bedrijf wist daarbij klanten als Woningen Compère, Huybreckx NV en Building & Partners te overtuigen om hun platform te gebruiken.

“We praten op dit moment met enkele van de grootste bouwbedrijven van België om dit proces voor hen te optimaliseren, centraliseren en te automatiseren. Wanneer we dit afronden gaan we op zoek naar geld om Europees te groeien” aldus Brickbook-founder Levi Vangoidsenhoven.

Brickbook is sinds oktober 2019 lid van Start it @KBC, waar ze geselecteerd zijn uit meer dan 200 start-ups om een acceleratieprogramma te doorlopen van één jaar met intensieve begeleiding door de community en mentoren, met gratis coworking space.

////

Brickbook heeft een gratis versie dat kleinere aannemers ook toelaat te profiteren van het platform. Voor middelgrote klanten is er een Premium-pakket vanaf €999 per jaar of €99 euro per maand. Grote klanten kunnen zich richten tot levi@brickbook.eu. Voor onderaannemers is Brickbook volledig gratis.

Levi Vangoidsenhoven Co-founder, Brickbrook