MuuseLabs is finalist voor de SXSW Accelerator Competition (VS)

MuuseLabs plaatst zich met Jooki, een wifispeaker voor kinderen, in de categorie Entertainment & Content Technology.

Brussel - Start-up MuuseLabs is - als enige Belgische bedrijf - geselecteerd als finalist in de categorie Entertainment & Content Technology van de negende editie van de SXSW Accelerator Competition (Austin, Texas). MuuseLabs is de maker van Jooki, een award-winnende wifispeaker die kinderen  stimuleert om te spelen zonder beeldscherm en de onafhankelijkheid en verbeelding van kinderen verbetert.

De SXSW Accelerator Competion is het grootste event van de South by Southwest® (SXSW®) Conferentie en vindt plaats tijdens het Startup Village® festival van 10-19 maart. De meest toonaangevende start-ups ter wereld presenteren tijdens die wedstrijd hun technologische innovaties aan een zorgvuldig uitgekozen jury en een live publiek. Meer dan 500 bedrijven schreven zich in voor de wedstrijd. Uit de 50 finaliseren in 10 categorieën werd MuuseLabs geselecteerd in de categorie Entertainment & Content Technology.

Het tweedaagse event vindt plaats tijdens het eerste weekend van de SXSW Conferentie and Festivals van zaterdag 11 maart tot zondag 12 maart, op de derde verdieping van het Downtown Austin Hilton. De winnende start-ups van elke categorie worden bekendgemaakt en gevierd op zondagavond tijdens de SXSW Accelerator Award Ceremony. De tien categorieën zijn: Augmented and Virtual Reality, Enterprise and Smart Data, Entertainment and Content, Health and Wearables, Innovative World, Payment and FinTech, Security and Privacy, Social and Culture, Sports, and Transportation.

MuuseLabs neemt het zondag 12 maart om 15u30 op tegen vier andere bedrijven in de categorie Entertainment and Content Technology.

Ik vind dat iedereen, ook kinderen, moet kunnen genieten van de vrijheid en het plezier van muziek,” zegt Théodore Marescaux, CEO van MuuseLabs. “Ik ben erg opgetogen over de finaleplaats met Jooki in the SXSW Accelerator wedstrijd. Het is het ideale event om aan te tonen hoe we technologie en eenvoud samenbrengen en zo de magie van muziek naar iedereen overbrengen.”

Jooki is een muziekspeler met een eenvoudige, intuïtieve interface voor kinderen van alle leeftijden, die werkt volgens hetzelfde principe als Amiibo of Skylanders. Het is een autonome jukebox met een draadloze speaker die streamt via je gsm of de cloud. Ouders hoeven zich geen zorgen te maken om hun tablet of smartphone te overhandigen aan hun kinderen. Jooki is namelijk een apparaat zonder beeldscherm dat kinderen aanmoedigt om hun verbeelding te gebruiken en naar muziek te luisteren in plaats van naar een scherm te kijken.  Om muziek te spelen, plaatsen kinderen een Jooki ster bovenop de muziekspeler. Zo horen ze de afspeellijst die door de ouders aan de Jooki Ster is toegewezen.

De kindvriendelijke en gebruiksvriendelijke Jooki streamt muziek direct via WiFi van een internetradiostation of streamingservices als Spotify en Deezer. Om een specifieke afspeellijst te maken, bijvoorbeeld voor bedtijd of om te dansen, plaats je de Jooki Ster bovenop de muziekspeler. Vervolgens sleep je muziekbestanden vanuit de iTunes bibliotheek of de cloud naar Jooki met een laptop of de Jooki app, en voeg je vervolgens de bestanden toe aan de Jooki Ster.

Om te vermijden dat ouders urenlang naar hetzelfde liedje moeten luisteren, voorziet Jooki een koptelefoon. Die werkt met een Bluetooth connectie en heeft een opslagruimte voor meer dan 1.000 liedjes. Je kunt Jooki dus overal meenemen en luisteren naar muziek via kwaliteitsvolle speakers. Op een slaapfeestje, onderweg naar school, bij oma en opa of zelfs buiten in het park. Jooki heeft een batterijduur van acht uur dus kan gemakkelijk meegenomen worden voor een langere tijd buitenshuis. Jooki is bovendien stevig en bestand tegen spatten.

MuuseLabs maakt deel uit van de Start it @kbc community, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

MuuseLabs heeft als missie de digitale wereld tastbaar en eenvoudig te maken. Volg Jooki op Twitter (https://twitter.com/jookirocks) en Facebook (https://www.facebook.com/Jooki/). Meer informatie vind je terug op http://www.jooki.rocks.

“De SXSW Accelerator ontving tijdens de voorbije acht jaar enkele van de meest innovatieve start-ups ter wereld. Deze bedrijven hebben nadien blijvend de aandacht getrokken van investeerders en vooruitstrevende technologiebedrijven in de hele wereld. 71 procent genoot van meer dan 3,1 miljard dollar funding. Veertien procent werd gekocht.” vertelt  Chris Valentine, SXSW Accelerator Event Producer. “Uit meer dan honderd applicaties, kozen we vijftig finalisten die hun product mogen voorstellen. We zijn trots om start-ups te steunen die op het punt staan om via technologie enkele van onze grootste uitdagingen op te lossen.”

Voor meer informatie over de SXSW Accelerator en een compleet overzicht met de finalisten, ga naar http://www.sxsw.com/interactive/awards/accelerator.

Voor meer beelden, ga naar http://press.jooki.rocks/media.

Over MuuseLabs
MuuseLabs is een familie technologie en media bedrijf dat werd opgericht in 2014 door drie geek dads die voordien werkten bij Google, Huawei en Barco. Jooki werd in 2016 gelanceerd, won de ACE Creative Challenge op de Creative Business Cup in oktober 2016 en kreeg een award voor de Best in Family Tech op de CES 2017 door GAMbIT magazine. MuuseLabs is lid van de Hardware Club, de eerste club exclusief voor hardware start-ups van over de hele wereld. Gefinancieerd door SRIB en ST'ART, maakt MuuseLabs ook deel uit van Start it @kbc, de grootste start-ups community in België die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Het bedrijf wordt geadviseerd door Alan Munn, voormalig SVP Hasbro & voormalig CEO Tomy Europe. http://www.muuselabs.com

Over SXSW
SXSW zet zich in om creatieve mensen te ondersteunen bij het behalen van hun doelen. SXSW werd in 1987 opgericht in Austin, Texas, en staat bekend om zijn conferentie en festivals die de samenkomst van het interactieve, de film en de muziekindustrieën vieren. Het event, een niet te missen bestemming voor professionals wereldwijd, biedt verschillende sessies, voorstellingen, screenings, exposities en diverse netwerkmogelijkheden. SXSW bewijst dat ze meest onverwachte ontdekkingen gebeuren als verschillende onderwerpen en mensen samenkomen. SXSW vindt dit jaar plaats van 10-19 maart.

Théodore Marescaux MuuseLabs

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.