MyGamePlan bereidt voetbalspelers voor op hun volgende wedstrijd via AI

De Vlaamse start-up MyGamePlan lanceert een player app die voetbalspelers via artificiële intelligentie (AI) optimaal voorbereidt op hun volgende tegenstander.

Leuven, 24 augustus 2021 - MyGamePlan brengt als eerste een data science gedreven mobiele app voor voetbalspelers op de markt. De speler krijgt via AI geïndividualiseerde data over terugkerende patronen en de belangrijkste en gevaarlijkste acties van zijn volgende tegenstander te zien. Dit moet het werk van de trainersstaf enorm verlichten en voetbalspelers helpen optimaal te presteren. De start-up wordt ondersteund door accelerator Start it @KBC.

Data in de voetbalindustrie

In de voetbalindustrie neemt data een steeds prominentere plek in. Deze trend komt overgewaaid vanuit de Verenigde Staten waar data al jaren een vaste waarde is binnen sporten zoals honkbal en basketbal. Dataverzameling binnen het voetbal is de afgelopen jaren erg toegenomen, maar het omzetten van deze data naar bruikbare inzichten blijkt vaak nog een probleem.

Alleen de allergrootste clubs zoals Liverpool FC, FC Barcelona en Manchester City hebben budget om een volledig data science team uit te bouwen. “We willen zulke inzichten ook kunnen leveren aan voetbalclubs die deze budgetten niet hebben”, zegt Berten Knaepen, Co-founder van MyGamePlan. In België bijvoorbeeld gebruiken sommige clubs al data om nieuwe spelers te scouten. Ze hopen zo de nieuwe Lionel Messi te vinden. Maar voor het doorgronden van de speelstijl van de tegenstander zijn er ook veel mogelijkheden. En juist hiermee wil MyGamePlan clubs en spelers helpen.

Berten Knaepen, Dries Deprest & Milan Klaasman van MyGamePlan

Extra tijd voor de staff

Momenteel kijkt in België de gemiddelde analist van een voetbalclub zo’n 16 uur naar beelden van de volgende tegenstander om zich voor te bereiden op de komende wedstrijd. Hierbij baseert een analist zich alleen op de laatst gespeelde wedstrijden. “Het tactisch plan van de clubs wordt momenteel gebaseerd op maar een fractie van de beschikbare data. In dit proces is nog veel ruimte voor verbetering mogelijk. Hierbij willen we clubs helpen met behulp van het MyGamePlan-platform,” zegt Milan Klaasman, Data Scientist bij MyGamePlan.

Met behulp van AI worden de gevaarlijke acties uit de data gehaald. Aan de hand van die inzichten communiceert MyGamePlan de relevante en terugkerende patronen aan coaches en spelers. “We willen als nieuwe speler op de markt uitblinken in het eenvoudig presenteren van essentiële en doorslaggevende patronen aan staf en spelers”, zegt Dries Deprest, Head of Product bij MyGamePlan.

Player app voor ideale wedstrijdvoorbereiding

Met hun player app zijn ze de eerste op de markt die inzetten op het bereiken van spelers.

Dries Deprest: “We willen er met onze player app voor zorgen dat elke speler optimaal is voorbereid op de tegenstander en de tactieken van de coach feilloos kan omzetten in een overwinning. De coach houdt de touwtjes in handen. Wij zorgen ervoor dat een geïndividualiseerd plan bij elke speler terechtkomt. Voor elke wedstrijd willen we aan iedere speler meegeven wat zijn directe tegenstander heel goed kan of wat zijn zwakke plek is en hoe die te benutten.”

Europa veroveren

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor het bedrijf. Dit seizoen rolt MyGamePlan zijn platform uit in de Belgische Pro League, die de start-up van kortbij opvolgt. “Het afgelopen jaar hebben we een aantal keer samengezeten met de Pro League. Voor ons is het zeer waardevol dat de Pro League innovatie promoot en ondersteuning biedt om ons project uit te rollen in België”, zegt Berten Knaepen. Om het groeiproces nog verder te versnellen, blijft MyGamePlan de komende maanden op zoek naar strategische investeerders.

MyGamePlan logo

MyGamePlan

MyGamePlan is deze zomer opgericht door Berten Knaepen, Milan Klaasman en Dries Deprest. De Vlaamse start-up maakt deel uit van de programma's van Start it @KBC, VLAIO en Imec.istart. Het bedrijf heeft van de laatste twee respectievelijk een subsidie en een investering binnengehaald. Het doel is om dit seizoen  zijn app uit te rollen bij clubs in België, Nederland en Frankrijk. Vervolgens hopen de drie founders dat spelers over heel Europa beter kunnen presteren met het gebruik van hun player app. Om het groeiproces nog verder te versnellen, blijft MyGamePlan de komende maanden op zoek naar strategische investeerders.

Berten Knaepen
info@mygameplan.ai
www.mygameplan.ai

Saar Dietvorst
Saar Dietvorst Press Relations Start it @KBC
Kevin Franssen
Kevin Franssen Press Relations Start it @KBC, Manley

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.