Nationale Loterij helpt kinderen met leerproblemen via topsportclubs

Lancering donatiecampagne via KumulAid voor vzw Playing for Success

Gent - Vandaag gaat op het online donatieplatform KumulAid een donatiecampagne ten voordele van de vzw Playing for Success van start. De Nationale Loterij zal gedurende vier weken alle donaties aan de vzw met hetzelfde bedrag aanvullen. De opbrengst gaat naar een leertraject voor kinderen met leerproblemen.

De vzw Playing for Success brengt kinderen van 9 tot 14 jaar samen die op school dreigen uit te vallen door allerlei factoren (laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, onvoldoende motivatie, moeilijke thuissituatie,…) in een aantrekkelijke omgeving buiten school: een topsportclub. In deze omgeving, waar ze ook de topsporters ontmoeten, leren jonge leerkrachten in spe de kinderen taal, wiskunde en ICT aan. Ze leren spelenderwijs bij. Hierdoor krijgt hun zelfvertrouwen een boost, zijn ze meer gemotiveerd om te leren en fier om hun kennis nadien op school te tonen.

Nationale Loterij vult elke donatie met hetzelfde bedrag aan
Playing for Success wil dit jaar nog meer kinderen de kans geven zo’n traject te volgen en start daarom met de steun van de Nationale Loterij een campagne op het online donatieplatform KumulAid.

Iedereen kan aan de campagne deelnemen en Playing for Success steunen via een vrije donatie. Met 40 euro geef je een kind reeds de kans om deel te nemen aan een naschools leertraject binnen een topsportclub. Bovendien vult de Nationale Loterij elke donatie die gedeeld wordt op sociale media de campagne aan met hetzelfde bedrag. Een donatie van bijvoorbeeld €40 wordt dan automatisch €80.

Sonja De Nollin van Playing for Success: “Met deze aanvullende steun kunnen we nog meer kinderen betrekken en het aantal samenwerkingen met topsportcentra uitbouwen. Zo hopen we in 2017 dus nog meer kinderen de kans te geven die ze verdienen!”

Matching van goede doelen en bedrijven werkt
Na eerdere succesvolle acties tussen KBC België en de Mucovereniging en Natuurpunt, gaat nu de Nationale Loterij in zee met de Gentse start-up KumulAid.

Via een campagne op KumulAid maakt een bedrijf haar sociaal engagement en steun aan goede doelen zichtbaarder. Het bedrijf engageert zich om elke donatie van een individu aan te vullen. In ruil daarvoor plaatst deze een bericht op zijn/haar sociale mediaprofiel zodat het sociale engagement van het bedrijf in de kijker wordt gezet. Dit spoort nieuwe donateurs aan om geld te storen en genereert zo meer opbrengsten voor het goede doel.

Bart Vandenberghe van de Nationale Loterij: “De Nationale Loterij zet graag haar schouders onder innovatief en sociaal entrepreneurship. Deze actie is daar een erg mooi en concreet voorbeeld van. KumulAid is bovendien voor ons een ideale partner om te tonen dat wij als Nationale Loterij sterk sociaal geëngageerd zijn en heel uiteenlopende projecten steunen, zoals dat van Playing for Success. Via deze campagne hoopt de Nationale Loterij haar steun aan zulke sociale doelen meer in de kijker te zetten.”

Pieter-Jan Cluyse, medeoprichter van KumulAid: “We zijn heel tevreden dat de Nationale Loterij via ons het goede doel wil steunen. We hopen dat dit nog meer bedrijven aanzet om gelijkaardige acties op te zetten want door de krachten van bedrijven en goede doelen te bundelen, merken we dat mensen nog meer bereid zijn om te doneren.”

KumulAid maakt deel uit van start-up community Start it @kbc, die innovatieve en schaalbare ideeën ondersteunt.

Momenteel kan je via KumulAid doneren aan 22 goede doelen.

Meer informatie en beeldmateriaal vindt u in onze pressroom.

Kristel Vervloessem Woordvoerster, De Nationale Loterij

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.