Netwerk Ondernemen en Start it @KBC ruimen samen grootste obstakels voor startende ondernemers uit de weg

Unieke samenwerking pakt versnippering in start-up en scale-up ecosysteem aan

Brussel. Netwerk Ondernemen en Start it @KBC bundelen de krachten om start-ups en scale-ups nog sterker te ondersteunen. Vier programma’s spelen in op de belangrijkste uitdagingen die beginnende ondernemers op zich af zien komen. Founders kunnen niet alleen rekenen op één-op-één mentoring, Start it @KBC en Netwerk Ondernemen helpen hen ook om de poort naar klanten en naar internationale markten open te breken. Rolmodellen moeten meer vrouwen naar de technologiesector halen.

Het Vlaamse start-up en scale-up ecosysteem is vandaag sterk versnipperd. Startende ondernemers kunnen op heel wat ondersteuning rekenen, maar ze zien vaak door de bomen het bos niet meer. Daarom slaan Netwerk Ondernemen en Start it @KBC, de grootste accelerator van het land, de handen in elkaar. “We delen dezelfde visie op de ondersteuning van start-ups en scale-ups”, zegt Lode Uytterschaut, oprichter en CEO van Start it @KBC. “De founders staan centraal, we nemen bijvoorbeeld allebei geen belang in de start-ups en de scale-ups die deel uitmaken van ons programma. Vier op de tien van onze start-ups volgt nu ook al een groeitraject bij Netwerk Ondernemen, het is een logische stap om nauwer samen te werken.”

Gert Gijbels, CEO van Netwerk Ondernemen: “Met projectfinanciering van VLAIO gaan we de komende vier jaar vier programma’s uitbouwen. Het Agentschap Innoveren en Ondernemen identificeerde vier grote knelpunten voor startende ondernemers: het versterken van leiderschap en de interne organisatie, de toegang tot klanten, het betreden van internationale markten en de zoektocht naar talent. Rond elk van die vier uitdagingen zetten we een specifiek programma op poten.”

Vier knelpunten, vier programma’s

1. Mentor Me
Founders van start-ups en scale-ups kunnen rekenen op één-op één mentoring door ervaren ondernemers die het klappen van de zweep kennen. Netwerk Ondernemen zorgt voor de juiste match. Naast hun persoonlijke mentor krijgen de founders ook elk half jaar advies van een Mentor Room, een soort van adviesraad die bestaat uit een vijftal ondernemers.

2. Market Me
Geen groei zonder klanten. Het is dan ook cruciaal om snel te beginnen verkopen, maar sales wordt nog te vaak verwaarloosd in de ondersteuning die start-ups en scale-ups krijgen. Start it @KBC organiseert workshops en coachingstrajecten die innovatieve ondernemers helpen om van meet af aan ook een professioneel verkoopproces uit te tekenen.

3. Boost Me
Vlaanderen is een zakdoek groot, dus start-ups en scale-ups met ambitie moeten internationaal denken als ze willen groeien. Individuele coaching, collectieve begeleiding en contacten met collega-founders stomen start-ups en scale-ups klaar om internationale markten te veroveren.

4. Women in tech
Start it @KBC heeft de voorbije jaren al heel wat inspanningen geleverd om het vrouwelijk ondernemerschap aan te zwengelen. Het tij keert, maar vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in het ecosysteem van start-ups en scale-ups. Zéker in de technologiesector. Start it @KBC zet thematische webinars op om (toekomstige) vrouwelijke founders te connecteren met succesvolle rolmodellen. Dewi Van De Vyver, ICT Woman of the Year en mentor bij Start it @KBC, zal het eerste webinar in het najaar voor haar rekening nemen. Ook individuele coaching door experts en mentoren maakt deel uit van dit programma, om vrouwelijk techtalent te overtuigen om de stap naar de ondernemerswereld te zetten.

Groei van start-ups en scale-ups versnellen
Elisabet Lamote van Trooper is een van de honderden founders die zowel bij Start it @KBC als bij Netwerk Ondernemen aanklopte voor ondersteuning. Zij is overtuigd dat de samenwerking de groei van start-ups en scale-ups kan versnellen. “Eén plus één is drie. Start it @KBC en Netwerk Ondernemen vertrekken van dezelfde visie op ondernemen, maar de programma’s zijn complementair aan elkaar. Ze hebben allebei een onmisbare rol gespeeld in de uitbouw van een volwassen ecosysteem voor start-ups en scale-ups. Zonder hun advies en hun ondersteuning hadden wij nooit zo fors kunnen groeien. Nu ze elkaars expertise en passie samenbrengen, kunnen ze nog een extra turbo op die groei zetten.”

Geïnteresseerde ondernemers vinden meer informatie over de projecten op

/////

Header photo credits: Wim Kempenaers

Over Netwerk Ondernemen
Netwerk Ondernemen vindt zijn oorsprong in Réseau Entreprendre dat in 1986 in Frankrijk werd gecreëerd door André Mulliez, destijds oprichter en CEO van Auchan, de Phildar Group en Decathlon. Zijn motto ‘om jobs te creëren moeten we ondernemers creëren’ leeft nog steeds verder bij Netwerk Ondernemen. In Vlaanderen werd Netwerk Ondernemen operationeel gestart in mei 2014 maar bestaat reeds in België sinds 2004.

Netwerk Ondernemen is een Erkende Coöperatieve Vennootschap met Sociaal Oogmerk (CVSO) opgericht door ervaren ondernemers voor nieuwe ondernemers. De betalende ervaren ondernemers stellen hun tijd en expertise pro-bono ter beschikking van jonge groeibedrijven vanuit een belangeloos standpunt. Zij worden gedreven door hun passie voor ondernemen en hun verlangen om die passie door te geven aan nieuwe ondernemers.

In Vlaanderen telt Netwerk Ondernemen op heden 133 mentors en begeleiden ze 105 groeibedrijven. Sinds 2014 werden er maar liefst 210 groeibedrijven begeleid en creëerden deze groeibedrijven 571 jobs.

Meer info: www.netwerkondernemen.be

Lena Steenbeke Communicatie Manager, Netwerk Ondernemen