Nieuw jobplatform Talentree.be gaat voor diversiteit als het nieuwe normaal in het bedrijfsleven

Brussel - Vandaag lanceert start-up Talentree - een nieuw jobplatform voor hoogopgeleid internationaal en multicultureel talent. Hoognodig? Ja, want de cijfers tonen dat Belgische werkgevers en divers talent elkaar nog onvoldoende vinden.  En de missie van Talentree is ambitieus: diversiteit als het nieuwe normaal binnen het Belgische bedrijfsleven.

Start-up Talentree maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Overal in Europa, en met name in België, hebben immigranten lagere slaagkansen op de markt dan de autochtone bevolking en in België lopen we nog een 10% achter het gemiddelde van Europa (tewerkstellingsgraad van niet EU migranten in België is 46% versus 56% gemiddeld in Europa). Immigranten oefenen ook vaker laaggekwalificeerde banen met tijdelijke arbeidsovereenkomsten uit, waarvoor ze meer dan de autochtonen te hoog opgeleid zijn (Nationale Bank 2016). Anderzijds daalt de bevolking op arbeidsleeftijd en zal de tewerkstellingsgraad aanzienlijk moeten stijgen volgens cijfers van VDAB. De fundamentele uitdaging is dus hoe we de voordelen van migratie kunnen maximaliseren, zowel voor het gastland als voor de migranten zelf.

“En alles start met goede voorbeelden”, zegt oprichtster Hannelore Waterschoot, oprichtster van Talentree. “Bedrijven die klaar zijn om meer diverse talenten strategisch in te schakelen in hun bedrijf nemen een voorsprong. Zij putten uit een rijkere bron van talent die hen ondersteunt in hun groei, internationalisatie en innovatiebeleid.”

Instroom blijft grootste uitdaging
Tijdens het lanceringsevent van het jobplatform Talentree voor hoogopgeleid internationaal talent, delen thought leaders hun visie. Wouter Torfs, al vaak erkend als Beste Werkgever roept op om te kijken waar de weerstanden intern zitten, om te ontdekken dat ze makkelijker dan gedacht te overbruggen zijn. Steven Van Belleghem trekt dan weer de innovatiekaart en vraagt Belgische bedrijven na te denken hoe meer diversiteit hun innovatiepotentieel kan versterken. Accenture, Bics maar ook startups zoals Xpenditure, SportMed & Bosaq zien de kracht van een meer internationaal DNA. Waar lopen ze dan tegenaan? Naast taal blijkt instroom de grootste uitdaging omdat de netwerken van bedrijven en de multiculturele talenten elkaar niet kruisen. Talentree wil deze 2 werelden connecteren.

Hoe begin je daar dan aan: Het is belangrijk eerst concrete uitdagingen te definiëren zodat diversiteit voldoende hoog op de agenda komt. Start in teams waar diversiteit het meeste verschil kan maken zoals sales, marketing, innovatie en HR. En maak gebruik van de steunmaatregelen van de overheid om met weinig risico te experimenteren en te leren.”

Je vindt het nieuwe jobplatform op www.talentree.be.

Hannelore Waterschoot

Oprichtster Talentree