Nood aan inspiratie voor kerstcadeaus? Check deze 7 originele ideeën en steun een innovatieve start-up

Nu Kerstmis om de hoek staat, moet je weer op zoek naar geschikte cadeaus voor je naasten. Ben je het beu om elk jaar opnieuw hetzelfde kleffe geschenk te kopen? Geen zorgen: wij hebben enkele originele cadeautips waarbij jouw dierbaren achterover vallen (geen zorgen, niet letterlijk!). Extra leuk is dat je tegelijk innovatieve start-ups in de Start it @KBC community  steunt.

choQola

#1 ‘Life (en kerst) is like a box of chocolates’

Wil je een originele lekkernij onder de boom leggen? Eentje dat de ontvanger zonder schuldgevoel naar binnen kan smikkelen? Laat zien dat je om de gezondheid van je persoonlijke of professionele contacten geeft! Uiterst geschikt voor familie en vrienden dus, maar net zo goed voor klanten, leveranciers en natuurlijk ook collega’s.

Met de choQola experience box kan iedereen in een handomdraai zijn eigen heerlijke en romige happy bites maken. Wat deze chocolade dan zo bijzonder maakt? Wel, ze bevat geen zuivel, lactose, gluten, soja, geraffineerde suiker of additieven. 100% natuurlijk!

> Ontdek alles over de choQola experience box: € 17,- op www.choQola.be

Wolk

#2 In de wolken met Wolk T-shirts

Of waarom trakteer je jezelf of je geliefden niet op een fantastisch T-shirt? Zo combineert Wolk hoogwaardige materialen met originele stijlen om tijdloze en duurzame hemden en T-shirts voor mannen te creëren. Kortom: ecologische kledij die van 's morgens tot 's avonds een ultra scherpe look garandeert. Details over de gebruikte materialen vind je terug op de website, al vatten wij het graag voor je samen: geen geuren, geen kreuken dus geen zorgen!

> Koop het Wolk merino T-shirt: € 75,- op www.wolk-antwerp.com

Gingerwald

#3 Geraak in de juiste stemming dankzij Gingerwald en NONA June

Wat heb je meer nodig dan een lekker drankje om in de feeststemming te geraken? Juist ja, en dankzij Gingerwald en NONA June zijn er verrukkelijke drankjes die je achteraf geen kater bezorgen.

Met Gingerwald kan je het jaar alvast lekker pittig afsluiten met een tijdelijke juice corner op je werkplek. Die blijft er twee weken lang staan en wordt twee keer per week aangevuld met heerlijke koudgeperste sapjes. Geloof ons, na een jaar lang pizza en Red Bull kunnen je teamleden deze vitaminedosis gebruiken. Dat verdienen ze, toch?

> Vraag bij Gingerwald een offerte aan voor een sapbar. Of doe je favoriete collega of beste vriend een maandelijks sapjesabonnement cadeau

Nona June

Om het feestje écht in gang te zetten, raden we je een mooie NONA June fles aan - één van 's werelds eerste niet-alcoholische dranken. Een top idee voor wie een natuurlijk alternatief van gin wel kan smaken.

> Bekijk de 70 cl fles NONA June als onderdeel van het NONA June kerstpakket: €29,90 op www.nonadrinks.com

Decilo earplugs

#4 Leg andermans oren in de watten dankzij Decilo

Weetje: elk oor is uniek. Zelfs je linkeroor verschilt van je rechteroor! Daarom maakt Decilo op maat gemaakte oordopjes voor verschillende toepassingen, en dat met de nieuwste 3D-technologieën. Is je beste vriend(in) een fervent concertbezoeker? Is moederlief een fanatieke zwemmer? Ken je je neef als frequent reiziger?

Dan is het misschien wel aan jou om hun oren te beschermen. Een origineel en persoonlijk geschenk, 100% gemaakt in België. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Decilo experience, waar je de kans krijgt om in 3D je eigen unieke oren te ontdekken.

> Bestel een paar oordopjes: verkrijgbaar vanaf 84€ op www.decilo.be

Bolt Energy

#5 Schakel een versnelling hoger met Bolt

Stel je dit even voor: je kerstboom verlichten én tegelijk bijdragen aan de planeet. Misschien weet je al waarover we het hebben. Bolt is het eerste energieplatform dat er mee voor zorgt dat Belgische energie echt duurzaam is. Dankzij deze start-up kan je de energie voor je huis of kantoor rechtstreeks aankopen bij lokale, volledig groene producenten. Op de website van Bolt leer je dan weer de gezichten achter de namen kennen, samen met hun verhalen. Zo weet je precies waar je energie vandaan komt en waar jouw geld naartoe gaat.

> Bereken je groene energie kosten op  www.boltenergie.be

RAY & JULES

#6 Breng het zonnetje in huis met de (h)eerlijke én milieuvriendelijke koffie van RAY & JULES

Fervente koffiedrinkers in de familie? Zorg ervoor dat ze meteen onder de indruk zijn met de koffie van RAY & JULES. Je doet er niet alleen je neef, tante of vrienden een plezier mee, ook het klimaat wordt er beter van. Want de start-up ontwikkelde een technologie die koffie roostert op basis van honderd procent zonne-energie. De slow-roasting methode is drie keer energie-efficiënter dan traditionele branders en garandeert een smaak- en aroma ontwikkeling van topkwaliteit. Een mooi, milieubewust cadeau voor de koffieliefhebbers in jouw familie!

DinnerGift

#7 Ideaal als last-minute cadeau: het golden ticket naar 130 unieke restaurants

Op het allerlaatste nippertje nog op zoek naar een cadeau voor de feestdagen? Met DinnerGift kan je een etentje cadeau doen in 130 unieke restaurants: urban jungles, omgebouwde kerkjes, het beste veganistische eetplekje van het land, een totaal nieuw menu dat je gegarandeerd nog nooit geproefd hebt, ... Jij bepaalt het bedrag en kiest het restaurant, als je dat wil tenminste. Want bij keuzestress helpt chatbot Nora jou bij het perfecte restaurantje voor jouw vriend of familielid.

Welk origineel of duurzaam geschenk haal jij dit jaar in huis?

Nathalie Claessens Perscontact, Start it @KBC