Onderzoek toont: de (jonge) Vlaming neemt reisplannen stevig in eigen handen

Antwerpen, 12 november 2021 - Het online reisplatform Live the World sloeg de handen in elkaar met BUFFL, de mobiele app voor marktonderzoek, om de reisvoorkeuren van Vlamingen in kaart te brengen. 1200 reizigers deden in september mee aan het onderzoek, dat een aantal trends aan het licht bracht.

• De Vlaming is een planner. We nemen de touwen in eigen handen wanneer we onze reis uitstippelen - of die nu rond één locatie draait, of een roadtrip wordt. Die trend is meer uitgesproken bij Gen Z en jonge millennials (18-34 jaar) dan bij de oudere generatie Vlamingen (55+’ers), die nog graag rekent op een reisbureau.
  • ‘Eten en drinken’ staat voor 75% van de Vlamingen met stip op 1 als belangrijkste criterium voor hun reis. Op 2 en 3 staan, respectievelijk, ‘natuur’ en ‘ontspanning’.
  • De Vlaming rekent op lokale informatie als bron voor de planning. De generatie van 19 tot 34 jaar vindt die lokale informatie - en inspiratie - op sociale media.

We plannen zelf onze reis

De meeste Vlaamse reizigers kiezen ervoor om hun reis zelf te plannen, zowel wanneer ze in één hotel verblijven, als wanneer ze rondreizen:

• 50% van de jonge millennials (25-34) en Gen Z’ers (18-24) gaat liefst op een zelf-georganiseerde rondreis.
  • Oudere millennials (35-44), vaak gezinnen met jonge kinderen, plannen het meest een zelf-georganiseerde reis naar een hotel.
  • Het valt op dat de populariteit van een reisbureau afneemt: slechts 13% van de Vlamingen plant een reis via een reisbureau. Voor 55-plussers stijgt dit aandeel naar 17%.

We willen allemaal lekker eten en drinken

Voor 75% van de Vlamingen is lekker eten en drinken het belangrijkste criterium wanneer ze hun reisplannen uitwerken. Daarnaast zijn ook natuur (63%) en ontspanning (60%) belangrijk. Deze top-3 is een constante bij alle generaties. En hoewel 44% van de Gen Z’ers ‘avontuurlijke activiteiten’ opzoekt op reis (tegenover 22% van de 35+’ers), weegt die zin voor avontuur niet op tegen andere criteria. Zo bengelt ‘avontuurlijke activiteiten’ verrassend onderaan het prioriteitenlijstje.

We rekenen op lokale informatie en sociale media

Vlamingen vertrouwen vooral op hun hotel en de lokale toeristische dienst wanneer ze een reis plannen (56%). Sociale media (52%) en gratis reisapps (45%) zijn de nummer 2 en 3 go-to informatiebronnen. Gen Z’ers en jonge millennials consulteren vooral sociale media.
De traditionele papieren reisgids blijft populair, zeker voor zelf-georganiseerde reizen. Daarvoor schaft 48% van de respondenten een reisgids aan.

Joris Vanherp
Joris Vanherp Co-founder, Live the World
Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Over Live the World
De missie van Live the World is simpel: Het plannen van reizen leuk maken, door een gebruiksvriendelijk platform te combineren met informatie over authentieke, lokale ervaringen. Onze informatie is 100% onafhankelijk, en de activiteiten die we aanbevelen zijn nooit gesponsord. Het bedrijf is een start-up die de reisinformatie-industrie wil vernieuwen door een digitale, interactieve reisgids voor slow travelers te creëren. Het wordt ondersteund door de accelerator Start it @KBC, Vlaio en 3 angel investeerders. Er zijn reisgidsen voor België, Nederland en Tsjechië beschikbaar, en ze worden wekelijks geüpdatet.

Meer informatie: livetheworld.com

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.