Online burgerplatform CitizenLab verovert nu ook Nederland

Brussel - CitizenLab, het online platform voor participatieve democratie, zet zichzelf op de kaart in Nederland. In de eerste helft van dit jaar gingen al vijf Nederlandse steden en gemeenten met de Brusselse start-up aan de slag: Den Haag, Enschede, Schiedam, Heusden en Cranendonck. Dit zet de teller voor CitizenLab in totaal op 35 steden en gemeenten in België en Nederland. Ook Frankrijk en Duitsland zitten al in het vizier van de Brusselse start-up.

CitizenLab maakt deel uit van incubator Start it @kb, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Het gaat hard voor de Brusselse start-up. Het voorbije jaar tekenden naast liefst 30 Belgische steden en gemeenten nu ook de eerste 5 Nederlandse steden en gemeenten in op het online burgerplatform. Zowel grote steden als Luik, Bergen, Oostende en Hasselt, en kleinere gemeenten als Kortenberg, Schilde en Marche-en-Famenne maken gebruik van het platform om burgers directe inspraak te geven in de lokale besluitvorming. En ook Nederland heeft nu dus de kansen van digitale participatie ontdekt.

Nederland: voorloper in burgerparticipatie
Men hoort vaak dat Nederlanders mondiger en directer zijn dan Belgen, en op vlak van participatie in de democratie is dat zéker het geval. De Democracy Index van The Economist Intelligence Unit zet Nederland op een gedeelde vierde plaats, na de Scandinavische landen, terwijl België pas de 78ste plaats bekleedt.

Dat CitizenLab's groei zo’n vaart neemt in Nederland hoeft dus niet te verbazen, zegt Wietse Van Ransbeeck, CEO CitizenLab. “In Nederland heerst een echte participatiecultuur. Nederlandse overheden innoveren op vlak van communicatie aan hoge snelheid. De lokale besturen zijn er voortdurend op zoek naar efficiëntere manieren om met hun burgers te communiceren. Zo gebruiken nagenoeg alle Nederlandse gemeenten WhatsApp als direct communicatiekanaal.”

Nederlandse gemeenten en administraties doen nu een beroep op de innovatieve technologie van CitizenLab om hun burgers beter van dienst te zijn, maar ook om hun eigen administratie efficiënter te maken bij het verwerken van burger input.

Nu ook in Den Haag en Enschede
Afgelopen maand sloot CitizenLab een contract met Den Haag. De administratieve hoofdstad van onze noorderburen gaat CitizenLab inzetten voor een participatietraject rond onderwijs. Enschede doet een beroep op CitizenLab voor een project met G1000. Heusden focust op interactie met de burgers rond de duurzaamheidsdoelstellingen van de  gemeente en zowel Schiedam als Cranendonck zetten het CitizenLab-platform in voor diverse uitdagingen rond ruimtelijke ordening, afval, zorg, enz.

Tegen eind 2017 wil CitizenLab in Nederland een 20-tal burgerplatformen online hebben. De start-up is daarvoor al  in gevorderde gesprekken met een aantal andere grote steden.

Europese groeiplannen
Begin 2017 zette de Belgische tech community CitizenLab in de bloemetjes als “Young Startup of the Year”. Maar de jonge startup is hongerig naar meer. Na Nederland, wil CitizenLab met haar burgerplatform ook bouwen aan sterkere lokale democratieën in Frankrijk, Duitsland en andere Europese landen.

Media kit ​(incl. foto’s, logo en screenshot platform)

Over CitizenLab
CitizenLab, een Brusselse civic tech start-up, werd opgericht in september 2015 door Wietse Van Ransbeeck (23), Aline Muylaert (23) en Koen Gremmelprez (29). Vandaag werken al 15 mensen voor het groeiende bedrijf. Het burgerplatform CitizenLab maakt het eenvoudig voor steden en gemeenten om hun burgers inspraak te geven op thema’s die hen aanbelangen. Zo kun je op het platform voorstellen plaatsen, bijdragen aan andere voorstellen en je voorkeur uitdrukken door voor of tegen te stemmen.

Ondertussen gebruiken 35 lokale overheden de CitizenLab-software. Zowel in kleinere gemeenten (zoals Kortenberg, Schilde, en Marche-en-Famenne), grote centrumsteden (zoals Hasselt, Oostende, Bergen en Luik), als op hoger niveau (Brusselse, Vlaamse en Deense overheid) wordt het participatieplatform met succes ingezet.

www.citizenlab.be