Pendelen als het beste deel van je dag: mobiliteit wordt beleving

Leuven, 12 november 2021 - Het Belgisch merk ÅSKA BIKE lanceert haar nieuwe speed pedelec. De fietsen zijn ideaal om de Belgische wegen en weersomstandigheden met comfort én plezier te trotseren. Speed pedelecs zijn elektrische fietsen die tot 45km/h mogen worden ondersteund. Ze verbruiken 10 tot 20 keer minder energie per kilometer dan elektrische wagens. Dankzij deze fiets ruil je de filestress in voor een ontspannende fietstocht, wat zich vertaalt in een beter humeur en meer energie. ÅSKA BIKE maakt deel uit van Start it @KBC, de grootste start-up accelerator van België.

“De mobiliteitsshift zal plezant worden”

“De shift in mobiliteit biedt opportuniteiten om van mobiliteit een veel betere ervaring te maken dan wat ze nu is", klinkt het bij Filip Dehing, de CEO van ÅSKA.

Duurzaamheid wordt vaak geassocieerd met beperkend en duurder, terwijl het Belgische merk ervan overtuigd is dat mobiliteit slechts duurzaam zal zijn als er niet moet ingeboet worden op plezier en wellbeing.

Filip Dehing, CEO ÅSKA BIKE
“Het huidige debat focust zich vooral op de elektrificatie van het bestaande wagenpark, dit terwijl elektrische wagens evenveel in de file zullen staan en tot 20 keer meer energie verbruiken per kilometer dan een elektrische fiets. Als we meer mensen aan het fietsen willen krijgen dan moeten we hen ook een betere beleving bieden – en dat is met het huidige aanbod in combinatie met onze infrastructuur wel een uitdaging. Daarom bouwen we een speed pedelec die bijzonder plezierig rijdt, en die je door haar wegligging en comfort veilig door het verkeer loodst. Net daar maakt ÅSKA BIKE het verschil”, aldus Dehing.

Zijn idee voor ÅSKA ontstond in 2019. Na een intensieve testfase werd de fiets officieel gehomologeerd en kan intussen aangekocht worden bij hun dealernetwerk. Klanten worden beleverd vanaf 2022.

Een duurzame waardenketen

Verplaatsingen met de fiets staan bij uitstek voor duurzame mobiliteit. Toch is de hedendaagse fietsenproductie niet bijzonder duurzaam: 90% van de huidige waardenketen bevindt zich in Azië, waar arbeids- en milieuregels een pak lakser zijn en de logistieke ketting een pak complexer.

ÅSKA BIKE kiest voor een resolute verandering. Een gepatenteerd productieproces maakt het mogelijk frames lokaal te produceren, en daarmee aan hoge kwaliteitsnormen te voldoen. Het gros van de onderdelen wordt aangekocht bij Europese leveranciers die in lijn liggen met ÅSKA’s verwachtingen op gebied van duurzaamheid.

Sinds juli in voorverkoop

ÅSKA wordt sinds begin november exclusief verdeeld via een netwerk van een 20-tal kwalitatieve e-bike speciaalzaken. De speed pedelecs zijn al sinds juli in voorverkoop voor 8999 EUR (incl. BTW). De fietsen zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleuren (Rebelsrood, Zilvergrijs en Olijfgroen). Testritten kunnen online geboekt worden via www.aska-bike.com.

Donder in het Zweeds

ÅSKA wordt uitgesproken als /oska/ en betekent donder in het Zweeds. Het Belgische merk koos voor deze naam om z’n liefde voor het buitenleven, de honger naar avontuur en z’n aandacht voor groene innovatie te benadrukken.

Dealers

• Fietsen De Geus
  • Fietsen Wildiers
  • CycloM e-bike store
  • Fietsen Chamizo
  • Fietsen Breuls

Technische specificaties

• Belgisch frame gemaakt uit Aluminium
  • Voor-en achtervering
  • Krachtige 1200W achterwielmotor
  • Eigen ontwikkelde batterij, 950 Wh (actieradius: 50-100km)
  • 29” wielen
  • Pinion versnellingen
  • Riemaandrijving
  • 300 lux verlichting

Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.