PERSBERICHT: 's Werelds eerste 3D-geprinte zonnebril van plastic afval

Deze zonnebril gooi je nooit meer weg

ANTWERPEN – Met behulp van 3D-printtechnologie en lokaal gerecycleerd afval maakt de startup ‘w.r.yuma’ stijlvolle zonnebrillen. w.r.yuma wil mensen inspireren om op een nieuwe manier naar afval te kijken. Als we geen slimme oplossing bedenken voor ons plastic afval, zal er in het jaar 2050 meer plastic in de oceanen zitten dan vis. w.r.yuma wil nu minstens 10.000 euro ophalen met de verkoop van de eerste collectie via crowdfunding platform Kickstarter.

w.r.yuma is het eerste bedrijf ter wereld dat zonnebrillen 3D-print van plastic afval. De zonnebrillen worden gemaakt van gerecycleerde autodashboards, PET-flessen en koelkasten. De brillen worden in Antwerpen ontworpen en handmatig geassembleerd met Italiaanse brilglazen van topkwaliteit (100% UV-bescherming).

“3D-printen opent de deur naar een circulaire economie,” zegt Sebastiaan de Neubourg (33, ingenieur), de oprichter van w.r.yuma. “Het is een heel efficiënt proces waarbij in kleine oplage gepersonaliseerde monturen gemaakt worden die later gemakkelijk gerecycleerd kunnen worden.”

Voor het plastic afval voor de brilmonturen werkt w.r.yuma samen met de Better Future Factory in Rotterdam, dat gerecycleerde autodashboards, PET-flessen en koelkasten omsmelt tot duurzame 3D-printerinkt. Ook de Brusselse start-up Tridea levert 3D-printerinkt van gerecycleerde PET-flessen.

“Onze visie is een wereld waarin afval niet bestaat,” zegt Sebastiaan de Neubourg. “Onze zonnebrillen bestaan uit gerecycleerd afval en zijn bovendien, dankzij 3D-printtechnologie, ook demonteerbaar zodat ze makkelijk terug gerecycleerd kunnen worden. Klanten kunnen straks hun oude zonnebril omwisselen voor een nieuw model -met korting- terwijl de oude frames worden gerecycleerd.”

w.r.yuma is genaamd naar de zonnigste plek op aarde: Yuma (in Arizona, VS).

Een nieuwe kijk op afval
“Behalve een mooi product, willen we een ‘conversation starter’ maken en mensen uitnodigen om anders naar afval te kijken; niet als vuilnis maar als kostbare grondstof,” zegt Sebastiaan. “We weten dat onze zonnebrillen de wereld niet kunnen veranderen, maar de mensen die ze dragen kunnen dat wél.“

Het probleem van plastic afval is nog nooit zo urgent geweest als nu. Elk jaar produceert de wereld zo’n 300 miljard kg plastic, evenveel als het totale gewicht van alle mensen op aarde. Elke minuut worden er wereldwijd 1 miljoen plastic flessen gebruikt en elke minuut belandt de inhoud van een vrachtwagen vol afval in onze oceanen. Als we in dit tempo doorgaan, zal er in 2050 meer afval dan vis in onze oceanen zitten. En verwacht wordt dat de plastic productie zal verdubbelen in de komende 20 jaar. Het probleem wordt alsmaar groter.

In de zomer van 2018 zal w.r.yuma op verschillende muziekfestivals in Europa plastic verzamelen om daar vervolgens brillen mee te printen. “Met de bekertjes die festivalgangers inleveren gaan wij ter plaatse hippe zonnebrillen printen. Een zonnebril van het bekertje waar je zonet nog een biertje uit dronk, dat is de toekomst.”

w.r.yuma kiest direct voor een internationale lancering met hun eerste collectie zonnebrillen via het crowdfunding platform Kickstarter. De eerste kopers krijgen 30% korting en betalen 67 euro.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.