PERSUITNODIGING - Webapp Advelox laat zorgverleners ongestoord verder werken

15 maart 2019 | Start it @KBC, Havenlaan 8, 1080 Brussel

Brussel, 8 maart 2019 - Met een nieuwe, beveiligde webapp kunnen patiënten voortaan gemakkelijk vragen stellen aan hun dokter, kinesist of andere zorgverleners. Zo kan die laatste eerst ongestoord zijn of haar consultatie afwerken, worden privacy issues vermeden én grijpen patiënten minder snel naar Google of de spoeddienst. De start-up begint een crowdfundingcampagne om de app verder te ontwikkelen.

Consultaties worden gemiddeld 20 tot 30 keer per dag onderbroken door telefoonoproepen, SMS- en sociale mediaberichten van patiënten. Dat blijkt uit onderzoek van huisartsenvereniging Domus Medica. Advelox lanceert daarom een gebruiksvriendelijke webapp waarmee patiënten vragen kunnen stellen aan hun dokter, kinesist of andere zorgverstrekker. Die laatste hoeft zijn consultatie niet te onderbreken en zoekt zelf een geschikt moment om te antwoorden. Op die manier worden de privacy issues vermeden die optreden wanneer ze dit zouden doen tijdens consultaties of via niet-beveiligde kanalen zoals social media en e-mail.

Internist-longarts Paul Wulleman, co-founder en Medisch Directeur Advelox: “Hernieuwen van voorschriften, vragen in verband met laboresultaten en andere niet-dringende medische vragen leiden vaak tot inefficiëntie. Maar als patiënten met hun vragen niet onmiddellijk terecht kunnen bij hun zorgverstrekkers, bestaat het gevaar dat zij zich richten naar minder betrouwbare kanalen zoals Dokter Google of zich onnodig aandienen bij de spoeddienst. Daar biedt Advelox een antwoord op.”

90 minuten tijdwinst
De start-up kreeg voor de ontwikkeling van de app hulp van de Orde der Artsen en voerde een praktijktest uit met twee zorgverstrekkers en 150 patiënten. Daaruit is gebleken dat zorgverstrekkers door de gebruiksvriendelijke app gemiddeld 90 minuten per dag besparen en dat hun patiënten gemiddeld 20 km vervoer vermijden.

Jean-Sébastien Struyf, CEO Advelox: “Als zorgverstrekkers bereid zijn om hun manier van werken licht aan te passen, verhogen ze niet alleen hun eigen efficiëntie maar bieden ze ook een betere service aan hun klanten. Bij de ontwikkeling van de app is het menselijk aspect centraal gebleven. Advelox wil vooral de relatie tussen de patiënt en zijn zorgverstrekkers versterken”.

Gezocht: 50 extra zorgverstrekkers
Advelox is vanaf nu gratis beschikbaar voor alle geïnteresseerde artsen, kinesisten en andere hulpverleners. Tegen eind juli wil het bedrijf 50 extra geregistreerde zorgverstrekkers aantrekken om zo de sociaaleconomische impact van de app te testen en hem verder te ontwikkelen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de integratie van chatbot-technologie. Advelox maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Om de app te optimaliseren start Advelox een crowdfundingcampagne bij SPREDS.

/////

Noot voor de redactie:

Op vrijdag 15 maart zullen hartpatiënt en Advelox-gebruiker André en co-founders Jean-Sébastien Struyf en Paul Wulleman aanwezig bij Start it @KBC, Havenlaan 8, 1080 Brussel. Wilt u meer weten of wenst u een interview met André of met de co-founders van Advelox, neem dan contact op met Baudouin van de Werve (baudouin.vandewerve@advelox.com) of schrijf u hier in.

Baudouin van de Werve partnership development manager, Advelox