POM: Betaal en archiveer facturen in één klik

Op 15 maart 2017 verhuist het beloftevolle POM vanuit Start it @kbc (Boerentoren, Antwerpen) naar de gloednieuwe Antwerpse locatie StartupVillage. Na een opstart van twee jaar maken founders Tom Totté en Johannes Vermeire zich op voor een stevige sprong vooruit: klanten werven, én binnen- en buitenlandse investeerders aan boord halen.

Peace of Mind
Bij de start van POM in 2014, waren Tom Totté en Johannes Vermeire niet de typische jonge avonturiers die droomden van een ambitieuze app. Integendeel, beiden leggen tien jaar ervaring in e-facturatie en betalingsservice op tafel en delen de ambitie om betalingen van facturen voor elke consument comfortabeler en efficiënter te maken.

Johannes Vermeire, co-founder POM: “POM staat voor Peace Of Mind. Iedereen – jong en oud, particulieren en zelfstandigen – krijgt facturen en moet die betalen. Met de app van POM doe je dat snel en handig op je smartphone, en archiveer je betaalde facturen heel eenvoudig.

Je download de applicatie gratis en maakt een veilig account aan. Vervolgens scan je papieren overschrijvingen en QR-codes in. Je kunt elke pdf-factuur forwarden en rechtstreeks connecteren met leveranciers. Eenmaal geregistreerd, betaal en archiveer je in één klik. Geen geknoei dus met een kaartlezer, en je hoeft geen gebruik te maken van een bank-app. De betaalde facturen komen terecht in je Google-Drive, e-mail of Dropbox.

Investeren in team en ervaring
De verhuis van POM van de KBC-toren naar StartupVillage loopt parallel met de groeiplannen van het bedrijf. De twee Antwerpse ondernemers klopten in de begindagen aan bij reclamebureau Famous en IT-partner B2Boost. Die ondersteunden het bedrijf niet alleen bij hun communicatie en IT-ontwikkeling, maar werden ook aandeelhouders.

POM ging ook op zoek naar extra kapitaal. Tom Totté, co-founder POM: “Ook dat is ondernemen: terwijl je sleutelt aan je technologisch product en je business model, heb je geld nodig om verder te kunnen. Wij overtuigden enkele businessangels die geloofden in onze jarenlange ervaring en de kracht van ons team. Dat bestaat vandaag uit de twee initiatiefnemers, vier werknemers en twee freelancers.

Interessante incubatieprogramma’s
POM werd aanvaard in verschillende incubatieprogramma’s. Samen met tientallen andere starters deelden ze bij Start it @kbc een prachtige locatie en veel starterservaring. Sinds maart vorig jaar krijgt POM een stevige professionele push vanuit ING Fintech Village dat specifiek starters in de financiële sector steunt. Met hun deelname aan de startupbootcamp-selectie staken ze voor de eerste keer de voelsprieten uit over de grens.

Consumercampagne
"En dus staan we aan de vooravond van een scale-up”, analyseert Tom Totté. “Onze app staat op punt, we hebben ongeveer 7.500 gebruikers en er liggen overeenkomsten klaar met enkele belangrijke Belgische banken. Op uitdrukkelijke vraag van onze investeerders lanceerden we eind februari een communicatiecampagne op de radio om het brede publiek te overtuigen van onze Peace of Mind. POM is een comfortabel en veilig product, maar we weten dat die mindset ombuigen nog een belangrijke stap wordt om echt te gaan doorbreken. We krijgen steeds meer grote bedrijven, maar ook ziekenhuizen en financiële instellingen aan onze zijde. Dat maakt ons verhaal geloofwaardiger en duidelijker.” Meer info www.pom.be

POM in één minuut uitgelegd
POM op de radio

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.