Postbuzz: Vlaming wil geen folders meer in de brievenbus

De Vlaamse stadsbewoner is de stapels commercieel drukwerk in zijn brievenbus stilaan beu. In steden als Antwerpen, Gent en Hasselt kleeft gemiddeld vier op de tien inwoners een sticker op de brievenbus om aan te duiden dat ze geen ongevraagde reclame of informatie willen ontvangen. Dat is dubbel zoveel als tot nu toe werd aangenomen. Toch is er veel belangstelling voor lokaal nieuws en aanbiedingen van handelszaken in de buurt. Dat blijkt uit onderzoek van Postbuzz, een website die informatie van buurtbewoners, lokale handelaren, verenigingen en overheden verenigt.

Postbuzz organiseerde een groots online én veldonderzoek om het gebruik van de zogenaamde “Neen”-sticker in kaart te brengen. Daarvoor stuurde de start-up een team de straat op om het aantal stickers te tellen op circa 9.000 brievenbussen in drie Vlaamse steden. In Antwerpen zagen ze gemiddeld op 50% van de brievenbussen een “Neen”-sticker hangen. In Gent was dat gemiddeld 38% en in Hasselt 34%. De straat waar ongevraagd drukwerk het minst welkom is, is de Lambermontstraat in Antwerpen, waar de sticker op 84,95% van de brievenbussen kleeft. De Bouwmeestersstraat in Gent bleek met 13% stickers de meest tolerante straat uit het onderzoek.

De brievenbus heeft duidelijk buikpijn”, zegt Nick Decrock, de CEO van Postbuzz. “In vele straten waren tot zeven van de tien brievenbussen afgesloten voor huis-aan-huis post. Dat is een duidelijk signaal van de stadsbewoner. En met de sterk toenemende verstedelijking kan dit wel de doodsteek betekenen voor de traditionele bedeling van huis-aan-huis media. Wat hoogst zorgwekkend is als je weet dat winkelketens en lokale handelaars de aandacht van de buurt nodig hebben.

Tijd om een “Ja”-sticker in te voeren?
Naast het veldonderzoek werd bij 1.569 Vlamingen een online bevraging uitgevoerd om een meer gedetailleerd te krijgen van hun houding tegenover reclamedrukwerk. Bijna acht op de tien deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat het beperken van papierafval en ecologische overwegingen de belangrijkste motivatie vormden voor een kleven van een “Neen”-sticker.

Tot grote frustratie van vele Vlamingen wordt de “Neen”-sticker overigens niet altijd gerespecteerd. Circa 46% ontvangt alsnog maandelijks folders ondanks zo’n sticker op de bus, en 29% zelfs wekelijks.

In Amsterdam wordt binnenkort een omgekeerd systeem ingevoerd. Daar moet je vanaf 2017 je brievenbus voorzien van een ”Ja”-sticker om ongeadresseerde reclame te blijven ontvangen, te vergelijken met de opt-in-formule voor e-mail. Mocht dat ook in Vlaanderen van toepassing zijn, dan zou slechts 36% zijn brievenbus ’openen’ voor huis-aan-huispost door zo’n expliciete “Ja”-sticker te kleven. Circa 43% zou niets meer willen ontvangen, terwijl zo’n 22% daar nog eens over moest nadenken. Met andere woorden: slechts een minderheid is nog gehecht aan papier in de bus, en twee derden van de bevolking zit niet te wachten op ongevraagde post. De invoering van zo’n “Ja”-sticker zou jaarlijks ruim tien kilogram minder papierafval betekenen per huisgezin, wat neerkomt op jaarlijks circa 33.300 ton voor heel Vlaanderen. Alleen al op ecologisch vlak zou dat een aanzienlijke stap vooruit betekenen.

Digitale alternatieven in de lift
Infobladen en winkelfolders blijven desondanks populair, zij het voornamelijk bij een wat oudere bevolking. Bijna zes op de tien Vlamingen geeft aan dat ze die wekelijks lezen. Maar daarvoor doet men steeds vaker een beroep op digitale alternatieven. Ruim 60% van de Vlamingen geeft een voorkeur aan digitale folders, en zowat één op drie leest informatie- en promotiefolders zelfs uitsluitend digitaal.

“Een logische evolutie”, vindt Decrock. “In dit digitale tijdperk willen mensen controle over wat ze wel of niet ontvangen. De klassieke eenzijdige distributie is nog niet dood, maar gaat voorbij aan de wensen van de moderne consument. Ik zie duidelijk een nood aan een multi-channel aanpak.”

Over Postbuzz
Postbuzz is een Vlaamse start-up die voor iedere inwoner een digitaal, op geografische gegevens gebaseerd adres heeft gecreëerd. Deze digitale postbus wordt gevuld met relevante lokale informatie van de gemeente, handelaars, verenigingen en andere buurtbewoners. Hiermee helpt Postbuzz om enerzijds de overvloed aan ongewenst drukwerk in te dijken, en anderzijds de lokale economie én sociale cohesie in buurten te versterken.
Postbuzz maakt deel uit van Start it @kbc, dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.
Meer info: https://www.postbuzz.com/about

Praktisch
De volledige resultaten van het online onderzoek dat Postbuzz heeft laten uitvoeren vind je hier.
Foto’s van Nick Decrock, het Postbuzz-team en ander beeldmateriaal vind je hier.

Hier vind je een video waarin Postbuzz op een eenvoudige manier wordt uitgelegd. De embed-code hiervoor is:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/vEkcUu19Wac" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Perscontact:

Postbuzz
Frank De Graeve
fdg@checktwice.eu

Start it @kbc
Saar Dietvorst
Saar@contentcats.be

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.