Pridiktiv haalt 196.000 euro subsidie om te voorkomen in plaats van te genezen

Pridiktiv haalt Vlaamse subsidie op om pilootproject rond artificiële intelligentie op te zetten

Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio, vroeger IWT) kent Pridiktiv een innovatiesubsidie toe van 196.000 euro. Pridiktiv brengt operationele en administratieve taken van verpleegpersoneel samen op één mobiel serviceplatform. De Vlaamse subsidie dient om de artificiële intelligentie achter het platform verder uit te bouwen. De financiële injectie levert de start-up de nodige middelen om samen met zorgpartner Senior Living Group een pilootproject rond artificiële intelligentie op te zetten.

Pridiktiv werkt binnen zijn platform aan een toepassing om zorgpersoneel tijdig te verwittigen bij incidenten bij patiënten, om zo nog meer zorgkwaliteit te kunnen aanbieden.

Pridiktiv kwam tot stand na een grootschalige bevraging in de zorgsector. Die wees uit dat zorgpersoneel op de werkvloer met drie grote problemen worstelt: een hoge administratieve druk, onvoldoende tijd om collega’s in te lichten over de status van een patiënt en een tekort aan data om accurate zorg toe te dienen. Pridiktiv lost deze problematiek op met hun mobiel platform.

Jeroen De Backer, CEO van Pridiktiv: “Vandaag houden zorginstellingen heel wat data bij, van gezondheidsmetingen, taken en medicatieplannen tot omgevingsfactoren van de patiënt. Pridiktiv zorgt ervoor dat al deze data digitaal verzameld en gevisualiseerd kunnen worden op een eenvoudig en overzichtelijk platform. Maar met die data kunnen we nog veel meer doen. Zo kunnen we door het analyseren van een medische geschiedenis, biometrische data en omgevingsfactoren, problemen bij patiënten vroegtijdig opsporen. De subsidie van Vlaio stelt ons in staat om algoritmes te gaan uitwerken die van meerwaarde zijn voor zowel patiënt, zorgpersoneel én zorginstelling. ”

Het Agentschap Innoveren en Ondernemen: “Pridiktiv heeft een sterk team, een ambitieus plan van aanpak en beschikt over de competenties om dit project tot een goed einde te brengen. Dat Pridiktiv het project uitvoert met de Vlaamse zorggroep Senior Living Group (SLG) die sterk verankerd is in Europa (als dochter van zorggroep Korian) draagt bij tot de valorisatie van het eindresultaat.”

Wim Van Boghout, Innovation & IT Manager bij SLG, is bijzonder opgetogen over dit project: “Dankzij de analysecomponent van Pridiktiv zijn we beter geïnformeerd en kunnen we  betere beslissingen nemen. Zo kunnen we nog betere zorg bieden aan onze bewoners.”

Voor Pridiktiv is de steun van Agentschap Innoveren en Ondernemen opnieuw een duw in de rug. De pilootstudie startte in november. Om verdere expansie te ondersteunen, is Pridiktiv op zoek naar investeerders.

Pridiktiv maakt deel uit van start-up community Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Ze worden ondersteund door Microsoft Innovation Center en het Caring Entrepreneurship Fund.

Perscontact:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jeroen De Backer
CEO van Pridiktiv

Start it @kbc
Saar Dietvorst

Over Pridiktiv
Pridiktiv, een Belgische zorg startup gebaseerd in Gent, ontwikkelt een slim en mobiel service platform dat de administratieve last van zorgpersoneel met twee derde vermindert, patiënten-informatie en operationele taken bundelt, consulteerbaar op een mobiele toestel maakt, en telemetrie real time integreert in het patiëntendossier.  Pridiktiv neemt zo de administratieve last van zorgpersoneel over en maakt de operationele taken efficiënter. Pridiktiv werkt aan een automatisch detectiesysteem dat zorgpersoneel dient te verwittigen bij een incident. www.pridiktiv.care

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate