Primeur: sympl lanceert eerste talentbot om te solliciteren via Facebook

HR-tool combineert automatisatie met menselijke recruiters voor de juiste match

sympl is de eerste oplossing om binnen Facebook te rekruteren of werk te zoeken. Via de talentbot (een volledig geautomatiseerd chat systeem) kunnen werkzoekenden op elk moment solliciteren. Ze worden gescreend en krijgen snel feedback - en dit allemaal binnen Facebook Messenger.

sympl laat het eerste deel van de rekruteringsprocedure binnen Facebook verlopen via een chatbot. Dit verlaagt de drempel voor werkzoekenden die actief zijn op Facebook. De interactie via chat laat toe om een echte dialoog uit te bouwen tussen werkzoekenden en recruiters. En daar draait het allemaal om bij een sollicitatie.

Een talentbot binnen Facebook is een primeur voor Europa. Mark Herman, co-founder van sympl: "Facebook is het meest gebruikte social platform en het is logisch dat ook werknemers en werkgevers er elkaar kunnen vinden. We zijn de eerste in Europa die solliciteren binnen Facebook mogelijk maken. Als de talentbot een succes blijkt, is uitbreiding naar andere landen zeker aan de orde."

De talentbot is ook een antwoord op het dalende gebruik van apps. 65% van de smartphonegebruikers downloaden geen apps meer, en 80% van hun tijd spenderen ze in slechts 5 appsDe sympl talentbot werkt zonder dat er een app moet worden gedownload.

Hoe werkt de sympl talentbot
Als werkzoekende surf je via Facebook Messenger naar sympl.be. Daar start je conversatie met Chip, de talentbot van sympl.  Je beantwoordt gedurende vijf minuten een tiental vragen over je jobvoorkeur en achtergrond. Je kan ook je CV uploaden en doorsturen.

De talentbot doet enkel de eerste screening. Na het opladen van je CV nemen de recruiters van sympl over. Zij communiceren online met de werkzoekende en nodigen hen uit voor een geautomatiseerd video-interview. De recruiters zijn verantwoordelijk voor de finale matching met de werkgever en houden de werkzoekende op de hoogte.

Steven Pyck, co-founder van sympl: "De combinatie tussen een talentbot en recruiters is uniek en zorgt voor snelheid, gebruiksgemak en efficiëntie zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen."

Getest en goedgekeurd door Mobile Vikings en VDAB
sympl testte de talenbot samen met Mobile Vikings en VDAB. Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder VDAB: “Als netwerkregisseur is het de opdracht van VDAB om werkzoekenden en werkgevers aan elkaar te koppelen. Daarom zoekt het labo nieuwe dienstverlening voortdurend naar manieren om onze open services innovatief in te zetten. sympl is hier een mooi voorbeeld van en is noodzakelijk om aan de noden van de arbeidsmarkt van morgen tegemoet te komen."

De tests zijn alvast positief. 85% van de werkzoekenden zegt dat ze de talentbot willen gebruiken voor hun zoektocht naar werk. 98% geeft zelfs aan dat ze graag nog meer vragen zouden krijgen van Chip. Dankzij het videointerview kunnen werkzoekenden hun persoonlijkheid beter etaleren dan enkel via CV.

Werkgevers zien hun rekruteringsproces dan weer drastisch versnellen. Zij kunnen op basis van de video-interviews sneller inschatten of de werkzoekende goed bij hen past.

Volgende stap: een kapitaalronde
De talentbot is een nieuwe oplossing binnen de bestaande HR-activiteiten van sympl en zal later ook naar andere platformen dan Facebook worden uitgebreid.

sympl bereidt momenteel een kapitaalronde voor om zijn diensten verder uit te rollen. Het uiteindelijke doel is een volledig HR-conversatieplatform op basis van artificiële intelligentie.

Ontdek de concrete werking van Talentbot Chip via een filmpje. Klik hier om via Facebook Messenger naar Chip te gaan.

Neem voor meer informatie contact op met:

Steven Pyck
CEO sympl
steven@sympl.be

Start it @kbc
Saar Dietvorst
saar@contentcats.be

Over sympl
sympl is een online rekruteringskantoor en biedt werkgevers een oplossing om snel en efficiënt het juiste talent te vinden. sympl doet dit door een unieke combinatie van automatisatie en menselijke recruiters, waardoor werkzoekenden snel gescreend worden. sympl richt zich voornamelijk op KMO’s. Als werkgever betaal je enkel bij aanwerving van een kandidaat via sympl. sympl werd opgericht in december 2015 door ondernemers Mark Herman en Steven Pyck.

sympl is lid van Federgon en werkt nauw samen met de VDAB. sympl maakt deel uit van Start it @KBC en van het imec.iStart programma, die beide innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunen. Voor de technologische ontwikkeling werkte sympl samen met Faction XYZ.

Over imec.istart
Via het imec.istart-programma ondersteunen we onderzoekers, jonge ondernemers en start-ups bij het succesvol naar de markt brengen van hun idee. De ondersteuning bestaat uit financiële support, professionele coaching en allerhande faciliteiten op maat van een startende onderneming. Het imec.istart-programma loopt typisch gedurende 6 tot 18 maanden, afhankelijk van de maturiteit van de technologie, de ervaring van het start-upteam en specifieke marktkenmerken.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.