Van bezit naar gebruik: huur spullen rechtstreeks van de producent met Peerby

Vanaf woensdag 15 mei start in Gent het project Peerby Pro. Producenten bieden goederen rechtstreeks te huur aan aan Peerby-leden. Zo maken consument én producent samen de verandering van bezit naar gebruik. Want waarom een parasol kopen als je ook schaduw kan huren?

Peerby Pro is een Gentse start-up die deel uitmaakt van het acceleratieprogramma van Start it @KBC, de grootste start-up community in België. Om op te schalen en voor de verdere uitbouw van het bestaande aanbod is het bedrijf op zoek naar producenten.

Heb je al ooit gehoord van de term ‘product as a service’? Een goed voorbeeld zijn de deelsteps in Brussel: je betaalt enkel voor de tijd dat je een step gebruikt en dus voor de ‘dienst’ van de verplaatsing in plaats van zelf een step aan te kopen.

Volgens Peerby, het online platform waar buren spullen delen met elkaar, kan je deze manier van werken op heel wat producten toepassen. Daarom lanceert Peerby in Gent het project ‘Peerby Pro’, waarbij je als Peerby-gebruiker producten rechtstreeks van de producent huurt. Zo betaal je als gebruiker enkel voor het gebruik van het product en hoef je het zelf niet aan te kopen.

Eliet, Barbecook en Umbrosa zijn de eerste drie producenten die hun producten zullen aanbieden op de deelwebsite Peerby. Zij stellen een elektrische hakselaar, elektrische verticuteermachine, draagbare gasbarbecue, draagbare houtskoolbarbecue en een design parasol ter beschikking.

Het verschil met een gewoon verhuurbedrijf? Bij Peerby Pro blijft de producent eigenaar van het product. De gebruiker stockeert het product bij zich thuis tot de volgende huurder het komt halen. Door de kosten op die manier te delen, zakt de huurprijs.

Ook de Ugent is een partner van het project, zij leverden slimme trackers die informatie zullen verzamelen over hoe de producten gebruikt worden. Zo leert Peerby samen met de producenten bij over wat een product ‘deelbaar’ maakt.

Lieven D’Hont, oprichter Peerby België: “Peerby in België werd 6 jaar geleden gestart met het idee om met zijn allen samen minder te gaan kopen en meer goederen te gebruiken en te delen met elkaar. Dit loopt al enkele jaren goed en met Peerby Pro doen nu ook de producenten mee. Zowel de gebruiker als de producent haalt hier voordeel uit. De producenten worden beloond voor het maken van producten van topkwaliteit en de gebruikers moeten niet langer deze topproducten zelf aankopen maar kunnen ze gewoon huren via Peerby. Belangrijk is nu dat zoveel mogelijk Gentenaars deze producten huren via Peerby. Zo kunnen wij leren wat er beter kan aan dit project en hun op termijn een nog betere service aanbieden.”

Over Peerby en Peerby Pro

Peerby is hét online deelplatform waarmee je in alle eenvoud producten deelt met elkaar. Je leert je buren op een leuke manier kennen en bespaart tegelijk geld, ruimte en grondstoffen.

Met Peerby Pro huur je als gebruiker rechtstreeks van de producent, via Peerby. De gebruiker betaalt enkel voor de periode dat hij het product nodig heeft. De producent blijft eigenaar en levert producten die lang meegaan.

Lieven D’hont coördinator Peerby en Peerby Pro, Peerby België