QIQO, start-up die warme natuurlijke energiedrank verkoopt, haalt 300.000 euro groeikapitaal op

Drie Antwerpse ondernemers lanceerden een jaar geleden QIQO, een warme energiedrank als alternatief voor koffie. Nu halen ze 300.000 euro op via een mix van crowdfunding en privé-investeerders, om hun groeiplannen te financieren. QIQO is een energiedrank die guarana en mate bevat, stimulerende ingrediënten uit Zuid-Amerika. De drank is 100% natuurlijk en bevat geen suiker. Ideaal dus voor uw lijstje van goede voornemens in 2018.

QIQO werd in december 2016 opgericht door jeugdvrienden Amaury Timmermans, Kris De Corte en Maxime Bossuyt. Ze misten tijdens hun studies en later op de werkvloer een gezond alternatief voor koffie. Daarom kwamen ze met QIQO: een energiedrankje in poedervorm op basis van de Zuid-Amerikaanse ingrediënten guarana en mate. Gemengd met heet water geeft de warme energiedrank dezelfde boost als een tas koffie. Alleen komt die boost op een duurzamere manier vrij waardoor je een crash achteraf vermijdt. “In een tijd van grote stress en burn-outs wil QIQO mensen positieve energie geven en lange, vermoeiende werkdagen opfleuren. Ideaal dus om toe te voegen aan het lijstje van goede voornemens voor 2018", zegt Amaury Timmermans, co-founder & CEO van QIQO.

QIQO maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Het energiedrankje is nu een jaar online te koop en een groot succes. “Zonder één euro marketing hebben we intussen 18.000 QIQO-porties verkocht, enkel via mond-aan-mond-reclame. En nog belangrijker, 40% van de mensen die QIQO voor het eerst proberen, kopen het opnieuw. Een hoger percentage dan wat door de industrie wordt beschouwd als een succesvol nieuw product",  voegt Amaury Timmermans toe.

Crowdfunding en privé-investeerders om QIQO in bedrijven te introduceren
QIQO haalde in totaal 300.000 euro op. 145.000 euro werd via het Belgische crowdfunding platform MyMicroInvest opgehaald, waarbij iedereen die dat wenste vanaf 100 euro kon investeren. De overige 155.000 euro werd opgehaald via privé-investeerders. “De 45% tax shelter maatregel van de overheid die investeringen in start-ups moet stimuleren, heeft ons zeker geholpen om het bedrag snel bij elkaar te krijgen", vertelt Kris De Corte, co-founder van QIQO.

Een team met hoge ambities
Nu is het tijd voor de volgende stap. Met het opgehaalde kapitaal wil QIQO verder groeien via een duaal zakenmodel. QIQO is voor consumenten online te koop via www.drinqiqo.com; het grootste potentieel ligt echter op de werkvloer. "In bedrijven wordt heel veel koffie gedronken. QIQO biedt daarvoor een gezond alternatief met een frisse, nieuwe smaak dat minder op de maag ligt.” De oprichters van QIQO hebben al een akkoord met drie distributeurs die het energiedrankje in bedrijven zullen verdelen.

Op termijn wil QIQO een internationaal merk neerzetten. “Wij willen een nieuw aanbod creëren in de warme dranken categorie en bewijzen dat je vanuit België ook een groot consumentenmerk kan lanceren. Als Red Bull vanuit Oostenrijk groot kon worden, waarom QIQO dan niet vanuit België?”

Meer informatie en beeldmateriaal van QIQO.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.