Ray & Jules stuurt zonnig “pakje troost” in tijden van Corona

Een pakje (h)eerlijke koffie bij je naasten in de bus

Leuven / Gent. Ray & Jules, een Leuvens-Gentse start-up die als eerste wereldwijd traag koffie roostert op zonne-energie, probeert de moeilijke economische tijden op een troostende manier op te vangen: ze leveren nu niet alleen koffie-thuiswerkpakketten aan huis, maar nodigen iedereen ook uit om hun naasten in deze moeilijke tijden een “pakje troost” te sturen. De start-up schenkt bovendien 5% van de omzet van deze actie aan de productie van herbruikbare mondmaskers voor de zorg.

Ray & Jules slow-roasten (h)eerlijke koffie 100% op zonne-energie. Het roosteren van koffie stoot wereldwijd jaarlijks 15 miljoen ton CO2 uit, het equivalent van 5 miljard liter stookolie. Dat zette Ray & Jules aan om een (gepatenteerde) slow-roasting technologie te ontwikkelen op zonne-energie. Deze is drie keer energie-efficiënter dan traditionele branders en garandeert een optimale smaak- en aroma ontwikkeling. Ray & Jules wordt ondersteund door Start it @KBC, de grootste start-up accelerator in België.

De start-up levert vooral aan bedrijven. Nu veel mensen thuis werken, vallen die bedrijfsbestellingen zo goed als stil. Gert Linthout, Market Developer bij Ray & Jules, vertelt: “Daarom breiden wij onze webshop uit met ‘pakjes troost’: een pakje zongeroosterde koffie met een persoonlijk kaartje in een grote enveloppe, dat we rechtstreeks versturen naar jouw geliefden, collega's, of werknemers. Het is een oproep om jouw omgeving met een klein gebaar door deze moeilijke periode heen te helpen. Ook iedereen die tussen het werken door nood heeft aan sloten koffie, komt aan zijn trekken.” Ray & Jules probeert iedereen die het momenteel nodig heeft een hart onder de riem te steken en ook zelf door de economische dip te geraken.

Koffie abonnement voor thuiswerkers

Naast een 'pakje troost' biedt Ray & Jules ook thuiswerkpakketten (45 euro) en koffie abonnementen (49,50 euro) aan. Bij een koffie abonnement worden thuiswerkende smaak(ver)kenners één of twee keer per maand verrast met een andere langzaam en vers geroosterde koffie in hun brievenbus. Zo komt iedereen met kwalitatieve en verrassende koffie de lockdown door.

De start-up schenkt bovendien 5% van de omzet aan de productie van herbruikbare mondmaskers voor de zorg. Het geld gaat naar een maatwerkplaats die gerecupereerd hotellinnen en ziekenhuislakens verwerkt tot wasbare mondmaskers. Die maskers vinden hun weg naar een duizendtal (thuis)verpleegkundigen en verzorgenden.

Een pakje troost of koffie-abonnement bestellen kan via www.ray-jules.com/doordedip

/////

Over Ray & Jules

Ray & Jules is een duurzame start-up die samen met de koffiedrinker de koffiesector 100% CO2-vrij en eerlijk willen maken, tas per tas.  Als eerste wereldwijd, ontwikkelden ze de technologie om koffie te roosteren 100% op zonne-energie. Nabij Leuven zonne-roosteren ze met zorg geselecteerde koffiebonen langzaam en op lage temperatuur: zo ontwikkelen zich de heerlijkste smaken en aroma's.

Gert Linthout Market Developer, Ray & Jules