Record: meer dan 200 start-ups strijden voor plekje bij Start it @KBC

• 5 jaar Start it @KBC: 5 start-up trends
  • Meest succesvolle pitchwave ooit

Start it @KBC bestaat bijna vijf jaar, en mag haar verjaardag vieren met een record. Maar liefst 207 start-ups dienden hun kandidatuur in voor begeleiding binnen de grootste start-up community van het land, 65 daarvan werden vandaag weerhouden na een mondelinge pitch voor de jury. Het is de meest succesvolle wave ooit voor de accelerator. Het vrouwelijk ondernemerschap rukt langzaam maar zeker verder op, en het valt op dat België een onvervalst B2B-land is en blijft.

Start it @KBC bestaat vijf jaar, en is aan zijn 16e lichting start-ups toe. Uit het recordaantal kandidaten dat deel wil uitmaken van de accelerator leiden we vijf opvallende trends af.

1. Start-ups zijn geen hype
Het aantal start-ups in België groeit jaar na jaar, het succes van de start-ups uit eerdere lichtingen werkt duidelijk inspirerend. “Wie start-ups nu nog een hype noemt, heeft de voorbije jaren niet goed opgelet”, zegt Start it @KBC-oprichter Lode Uytterschaut. “Er zijn niet alleen steeds meer start-ups, de kwaliteit wordt ook alleen maar beter en de founders weten hun ideeën steeds overtuigender aan de man te brengen. We besteden met Start it @KBC veel aandacht aan het pitchen en go-to-market-strategieën, en we blijven daar in de toekomst ook sterk op inzetten.”

Opmerkelijk is dat de nieuwe en grotere locaties van Start it @KBC in Brussel en Kortrijk ook een positief effect hebben op het aantal start-ups dat zich aanmeldt. Benieuwd of dit effect ook voelbaar zal zijn in Antwerpen, waar Start it @KBC onlangs verhuisde naar het Tolhuis (The Beacon), en in Gent, waar begin november 2018 een nieuwe hub geopend zal worden.

Ook Start it @K&H, de hub in Boedapest, trekt steeds meer start-ups aan. Daar verdubbelde het aantal start-ups bij deze pitchwave van 15 naar 30.

2. Brussel bevestigt als start-up stad
Een derde van de start-ups die de selectie van Start it @KBC overleefden, komt uit de hoofdstad. “Het heeft even geduurd, maar het gigantische potentieel van Brussel komt steeds duidelijker aan de oppervlakte”, merkt Anna Thomlinson, Managing Director van Start it @KBC. “Het aantal start-ups zit er in de lift, maar ook de enorme diversiteit onder de founders springt in het oog. We zagen oprichters met alle mogelijke nationaliteiten, uit Mexico, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Italië, Duitsland, Frankrijk,..."

3. Female founders rukken op
De jury die de pitches van de start-ups beoordeelde tijdens deze pitchwave van Start it @KBC, bestond uit 50% vrouwelijke ondernemers en experts. Een bewuste keuze. “Jaar na jaar zien we het aantal female founders dat zich aanmeldt, stijgen, maar er blijft werk aan de winkel”, vertelt Anna Thomlinson. “De investeerderswereld bijvoorbeeld blijft een mannelijk bastion, dat vooral investeert in mannelijke start-ups. Om die vicieuze cirkel te doorbreken, hebben we ervoor gezorgd dat in deze pitchwave de balans mannelijke en vrouwelijke juryleden perfect in evenwicht was.”

35 procent van de nieuwste lichting start-ups heeft minstens één female founder, bij de vorige pitchwave van Start it @KBC was dat nog maar 28 procent.

4. België is een B2B-land
Productiviteitsoplossingen voor kmo’s (procesoptimalisatie, bedrijfssoftware,...) zijn populair bij start-ups. “België is en blijft een echt B2B-land”, benadrukt Lode Uytterschaut. “De markt is relatief klein voor B2C, en is bovendien nog eens opgesplitst in twee taalgroepen, wat marketing en sales extra complex maakt. Kmo’s en corporates daarentegen staan steeds meer open voor de producten en diensten van start-ups, waardoor ze wel heel snel tractie krijgen op de B2B-markt.”

Start it @KBC riep de voorbije maanden govtech- en healthcare-start-ups op om zich kandidaat te stellen. Om innovatie in de Belgische gezondheidssector een injectie te geven, ging de accelerator een partnership aan met Pfizer. En om van Brussel het mekka te maken van govtech - zoals Londen dat is voor fintech - begon Start it @KBC gesprekken met (inter)nationale en lokale overheden die deuren kunnen openen voor de start-ups. Die inspanningen lonen al, want zowel healthcare als govtech rukken op naar naar de top 5 van de meest populaire sectoren binnen de community van Start it @KBC.

5. Intrapreneurship in opmars
Het Corporate Incubation Program (CIP) dat Start it @KBC eind 2017 opstartte om intrapreneurship aan te zwengelen, begint zijn vruchten af te werpen - de beste ideeën komen vaak van de eigen medewerkers. De eerste corporate die een aantal teams onderbracht bij de accelerator, was EDF Luminus, gevolgd door KBC. Die teams moeten de interne innovatie stimuleren en de start-up cultuur binnen het bedrijf versterken. Van de acht opgestarte CIP-teams zal na deze pitchwave alvast één veelbelovende start-up worden geaccelereerd binnen Start it @KBC.

Dit zijn de geselecteerde start-ups:
Advelox (Health), Aimy (Sports), Apolitical (Govtech), bCheck (Energy), Bottl-in (Food), bplusb HyTherm Floor Panel (Real Estate), Brotherhood Enterprise (HR), Bullswap BVBA (Matchmaking), Bumble (Logistics), COSH! Conscious Shopping Made Easy (Retail), d.work (Matchmaking), DDSoft vzw (Health), DiGiConsul (Govtech), Entelligence (Energy), EPIC blue (IOT/Drones/Hardware), Eventication (Events), FlopAcademy (Edutech), HQ (SME Productivity), INGA Wellbeing (Health), is it a plane BVBA (IOT/Drones/Hardware), Jobswitcher.be (HR), Lawbox (Legal), Measure.io bvba (Energy), MicroFlavours (Agriculture), Mototomo (SME Productivity), Movalyze (Health), MuTE (Analytics), MyCellHub (SME Productivity), NONA drinks (Food), NOYA Enterprise (Health), Pan Immersion bvba (Gaming), Parlangi, PDF Butler (SME Productivity), Pieter Paul Guide (Lifestyle), Pixy (Lifestyle), Plannr.eu (Real Estate), Recy-Call (Supply Chain), Rockestate (Real Estate), Secret Supper (Events), Shape (Analytics), Shayp (Energy), Smart Farmers BVBA (Agriculture), Smart Labs (SME Productivity), Someflex (Edutech), Sprint CV (SME Productivity), Sunslice (IOT/Drones/Hardware), Table in a Box (Lifestyle), Tengu (IOT/Drones/Hardware), TGBSF (Advertising), THATCH (Travel), ThermoVault (Energy) , Tree company (Govtech), Vegefied (Food), WeGroup (Insurtech), Wheel the World (Travel), Whelp (Matchmaking), Winston-Analytics (Analytics), Wolfram Design (IOT/Drones/Hardware), Wolk (Lifestyle), X-GIN (Food), Xpand (Govtech), Zeebes (Agriculture), Ziggu (Real Estate)

/////////

Work hard, play hard. De vijfde verjaardag van Start it @KBC zal niet ongemerkt voorbijgaan. Midden 2019 vieren we die met een grote start-up party. De uitnodiging volgt nog!

Saar Dietvorst Persverantwoordelijke, Start it @KBC

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.