Sam Vynckier van start-up Becycled is Student-Ondernemer van het Jaar

Brussel/Roeselare - Dinsdagavond werd Sam Vynckier op de SESSY Awards verkozen tot Student-Ondernemer van het jaar 2017. Met zijn start-up Becycled ontwikkelt hij een online marktplaats voor nieuwe- en tweedehandsfietsen en toebehoren.

Tijdens de eerste editie van de SESSY (Student Entrepreneur & Startup of the Year) Awards verkozen jury en publiek Sam Vynckier als 'Student-ondernemer van het Jaar' uit zes finalisten. De 24-jarige ondernemer uit Roeselare is de oprichter van Becycled.be, een online marktplaats voor nieuwe- en tweedehandsfietsen en fietsaccessoires. Het aangeboden materiaal op het platform komt van particulieren en lokale fietshandelaren.

Sam Vynckier combineert zijn onderneming met zijn studies Master Sportmanagement aan de Université Catholique de Louvain. “Het is een bijzondere combinatie, maar met de juiste inzet, motivatie en wat opofferingen is alles mogelijk. Tijdens het semester focus ik mij 90% op mijn bedrijf en 10% op mijn studies, tijdens de examenperiode is dat net omgekeerd. Die focus is alleen mogelijk dankzij mijn student-ondernemerstatuut aan de UCL en door initiatieven zoals Start it @kbc en Yncubator.”, aldus Sam Vynckier, oprichter Becycled.

Met deze titel is Sam Vynckier de uitverkoren kandidaat om België te vertegenwoordigen tijdens de internationale finale van de ‘Global Student Entrepreneurs Awards’, waar hij het op zal nemen tegen de beste student-ondernemers uit 49 andere landen. De finale gaat door in Frankfurt op 26 en 27 april waarbij de winnaar aan de haal gaat met €20.000 prijzengeld.

Sam Vynckier, oprichter Becycled: “Ik ben zeer tevreden met deze Belgische titel, maar Student-Ondernemer van de wereld zou natuurlijk nog meer deuren openen. Het prijzengeld zou ik investeren in mijn onderneming en een deel ervan zou ik weggeven aan een goed doel, zoals ‘World Bicycle Relief’ of ‘Qhubeka’.

De prijs voor 'Student Startup van het Jaar', die ook tijdens de SESSY awards werd uitgereikt, ging naar Jean-Benoit Henry de Hassonville van start-up CovEvent. Hij is een twintigjarige student Burgerlijk Ingenieur die ook aan de Université Catholique de Louvain studeert.

Becycled maakt deel uit van de incubator Start it @kbc, dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

De SESSY Award is een organisatie van UStart Belgium, Entrepreneurs’ Organization en haar partners P&V Assurances, Deloitte, Young Entrepreneurs of Tomorrow en Agence pour l’Entreprise et l’Innovation. UStart Belgium spreekt van een geslaagde eerste editie met zes sterke finalisten uit vijf verschillende onderwijsinstellingen. Het bewijst volgens hen dat student-ondernemerschap meer en meer begint te leven in België, maar er is nog veel ruimte voor verbetering in vergelijking met andere Europese landen. De cijferss liegen er immers niet om. UStart hoopt met de SESSY Awards studenten aan te zetten om de stap richting ondernemerschap te zetten.

Over Becycled
Becycled is de online marktplaats voor al jouw fietsen en toebehoren. Particulieren en lokale fietshandelaars kunnen er nieuw of tweedehands fietsmateriaal op kopen en verkopen. De website werd gelanceerd in 2015 door student-ondernemer Sam Vynckier, en is een product van V4More CVBA. Met meer dan 2.000 geregistreerde gebruikers en honderden online producten is Becycled goed op weg om hun visie waar te maken: ‘koop online en toch lokaal’ & ‘fietsen hoeft niet duur te zijn’. Voor meer informatie: www.becycled.be en @becycled