Segments.ai versnelt computer vision ontwikkeling als eerste Belgische YCombinator start-up ooit en haalt EUR 1M op

Brussel, 14 december, 2021 - Segments.ai neemt als eerste Belgische start-up ooit deel aan YCombinator, de prestigieuze Amerikaanse start-up accelerator. De start-up haalde daarnaast een miljoen euro op bij investeerders zoals Merus Capital (VS), Volta Ventures (BE) en angel investors wereldwijd. Segments.ai bouwt een geavanceerd data platform voor computer vision en helpt momenteel bedrijven wereldwijd om hun data beter te beheren en labelen. Het aantal verwerkte datapunten verdubbelt ieder kwartaal en de start-up investeert het geld nu in de groei van hun remote-first team.

Automatisatie van het menselijke zicht

Segments.ai werd opgericht in 2021 en ontwikkelt een nieuw training data platform voor computer vision. Computer vision is de subtak van artificiele intelligentie die focust op de automatisatie van het menselijke zicht. Dit is nodig voor onder andere de ontwikkeling van zelfrijdende wagens, kassaloze winkels of het automatisch analyseren van plantengroei. De hoeveelheid noodzakelijke data om zo'n toepassingen mogelijk te maken groeit op die manier snel tot millioenen afbeeldingen en dit wordt snel een bottleneck in de ontwikkeling. Segments.ai helpt ingenieurs hun data beter te beheren en sneller te labelen waardoor organisaties de ontwikkeling van hun computer vision applicaties kunnen versnellen.

Otto Debals, Founder & CEO Segments.ai
Er is meer nodig dan labelen om een goede computer vision dataset te bouwen. Segments.ai helpt ook om data beter te beheren, selecteren en verbeteren. - Otto Debals, CEO

Meer focus op data

Bert De Brabandere (CTO) en Otto Debals (CEO) lanceerden Segments.ai na hun PhDs in computer vision en machine learning. Bert maakte tijdens verschillende projecten bij Google DeepMind, Toyota en Capgemini de shift mee van een model-centrische mentaliteit naar een datagedreven proces. Hierbij wordt de data gradueel verbeterd - eerder dan het model zelf. Professor Luc Van Gool (ETH Zurich, KULeuven) is officieel adviseur van Segments.ai.

"Ons platform helpt ingenieurs om hun data te begrijpen en te verbeteren." - Bert De Brabandere, CTO

Ondersteunen van onder andere autofabrikanten en farmaceutische bedrijven

Na een jaar gebruiken al heel wat bedrijven wereldwijd het platform van Segments.ai om miljoenen datapunten te verwerken, van een Amerikaanse autoproducent en robotica-bedrijven tot farma- en sportbedrijven. Het aantal verwerkte datapunten verdubbelt ieder kwartaal.

Onder andere Spotr.ai (technologie voor vastgoedinspectie), Scythe Robotics (autonome commerciele grasmaaiers) en Vanheede Environment Group (afvalstroomverwerking) maken gebruik van de technologie van Segments.ai. Segments.ai helpt hun ingenieurs best-practice processen op te zetten zoals active learning en model-assisted labeling.

"We willen iedere ingenieur dezelfde infrastructuur aanreiken die bedrijven zoals Tesla, Apple en Google intern hebben gebouwd. Ieder bedrijf zal in de toekomst computer vision ergens in de supply chain gebruiken. Onze grootste concurrentie komt van intern gebouwde tools die snel tekort schieten." - Bert De Brabandere, CTO
Otto Debals & Bert De Brabandere, CEO & CTO Segments.ai

Eerste Belgische start-up bij YCombinator (bekend van unicorns zoals Airbnb and Dropbox)

Na een acceleratietraject bij Start it @KBC, wordt de groei van Segments.ai verder ondersteund binnen YCombinator, waar Segments.ai begin 2021 als eerste Belgische start-up ooit is toegelaten. De start-up haalde daarna in april een miljoen euro op bij internationale investeerders, inclusief Merus Capital (US), Volta Ventures (BE) en een resem angel investors wereldwijd.

"Persoonlijke verhalen horen van de oprichters van miljardenbedrijven zoals Airbnb, Dropbox en Gitlab is van onschatbare waarde. Het netwerk van oprichters is fenomemaal en helpt elkaras uitdagingen oplossen, zelfs na het einde van het programma. Dit is waarschijnlijk nog meer waard dan de toegang tot internationale klanten en investeerders. We willen andere Belgische start-ups inspireren om sneller de stap naar internationale markten te zetten." - Otto Debals, CEO

Opschalen van remote-first team

De grootste prioriteit voor Segments.ai is nu om hun team te versterken met product-, support- en salesprofielen. Het team positioneert zich als "remote first" en werkt sinds de start van het bedrijf volledig vanop afstand. Segments.ai is ook een pionier in het aanbieden van ongelimiteerde vakantie aan medewerkers.

"We vinden vertrouwen belangrijk en werken met doelstellingen. Volgens dezelfde redenering dat we geen klok hebben op het aantal gepresteerde uren, hebben we ook geen teller op het aantal vakantiedagen. We werken graag met mensen die gemotiveerd zijn - dat is het belangrijkste."
- Otto Debals, CEO

Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1.200 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

De Belgische hubs van Start it @KBC zijn gevestigd in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. De Waalse vestiging Start it @CBC is gelegen in Luik. Daarnaast heeft Start it @KBC internationale vestigingen in Budapest, Gyor en Praag en pied-à-terres in New York en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van het exclusieve Global Accelerator Network (GAN), wat de bedrijven in de community extra expansie- en sales-mogelijkheden biedt in het buitenland, en een schat aan voordelen bij technologiepartners wereldwijd.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.