Smart City: Urban Harvest opent duurzame, verticale boerderij in hartje Brussel

• Urban Harvest teelt kruiden in steden heel het jaar door,
  • verhoogt productie per m² grondoppervlakte drastisch,
  • en gebruikt 90% minder water dan traditionele landbouw.

BRUSSEL | Start-up Urban Harvest opent in Brussel de allereerste commerciële verticale boerderij voor kruiden. Het ondernemersduo Olivier Paulus en Alexandre Van Deun verbouwt er kruidenplanten zoals basilicum, oregano, dille en bieslook voor supermarkten, restaurants en cateringbedrijven.

Urban Harvest produceert zijn gewassen bewust lokaal, dicht bij de consument: bij voorkeur in grote verlaten gebouwen, zoals leegstaande industriële panden en parkings. Dankzij de modulaire opbouw is het eenvoudig om nieuwe boerderijen op te starten.

Modulaire opbouw
De verticale boerderij van Urban Harvest bestaat uit meerdere boven elkaar liggende teeltlagen, net zoals in de witloof- en champignonteelt. De kruidenplantjes worden gekweekt op basis van hydrocultuur, het procedé van het kweken van planten op water, gecombineerd met duurzame LED-verlichting. Het team monitort de groeiomstandigheden constant en stuurt waar nodig bij om de meest duurzame en smaakvolle gewassen te verkrijgen. En zoals telers dat doen, staat Urban Harvest in voor de productie van A tot Z: van het zaaien tot het afleveren in de winkels.

90% minder water
Urban Harvest gebruikt voor zijn productie tot 90% minder water dan in de traditionele landbouw. Het innovatieve productiesysteem van de start-up benut bovendien optimaal elke m². Een oppervlakte van 1m² grondoppervlakte brengt op die manier al gauw tot 200 planten per oogst op, met een minimum aan waterverbruik. Urban Harvest oogst het hele jaar rond. Hierdoor zijn restaurants, cateraars en supermarkten het hele jaar door zeker van kwalitatieve en duurzame gewassen.

Nood aan innovatie in de landbouw
Alexandre Van Deun, Co-founder Urban Harvest: “We focussen in eerste instantie op kruiden, want die worden nu nog steeds massaal geïmporteerd vanuit Israël, Spanje, Kenia, … Heel onduurzaam dus, terwijl we ze even goed hier kunnen kweken. Met Urban Harvest willen we onze klanten voorzien van lekkere, duurzame en lokale kruiden.”

Olivier Paulus, Co-founder Urban Harvest: “Urban Harvest is een deel van de oplossing om ons en onze toekomstige generaties van voeding te voorzien. De nood aan innovatieve teeltmethodes is zeer hoog gezien de groeiende bevolking, de klimaatsverandering en de beperkt beschikbare landbouwgrond en irrigatiewater.”

Smart City Brussel
Urban Harvest plaatste zijn eerste installatie in een leegstaande opslagplaats van de supermarktketen FreshMed in Etterbeek. Samen met de supermarkten van Färm zal FreshMed de eerste producten van Urban Harvest verkopen in zeven winkels.

Urban Harvest maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ondersteunt het innovatieve project van Urban Harvest met advies en een subsidie in het kader van hun Smart City strategie.

Crowdfunding om productiecapaciteit te verdubbelen
In september 2018 lanceert Urban Harvest een crowdfundingcampagne via Spreds.com. De start-up wil minimaal 50.000 Euro ophalen om hun productiecapaciteit vanaf 2019 te verhogen tot meer dan drie ton gewassen per jaar.

“Investeerders zullen kunnen investeren in een onderneming die een positieve impact heeft op mens en planeet”, voegt Alexandre Van Deun, Co-founder Urban Harvest, toe.