Start it @kbc en Straffe Madammen boosten vrouwelijk ondernemerschap start-upscene

35% meer vrouwelijke founders in nieuwe lichting start-ups

Ruim vier op de tien startups die accelerator Start it @kbc vandaag verwelkomt, heeft minstens één vrouwelijke founder. Een spectaculaire toename, want van de circa 500 start-ups die nu al in het programma zitten, heeft amper 7 procent een female founder. De campagne die Start it @kbc samen met Straffe Madammen opzette om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren, werpt duidelijk zijn vruchten af. “We zetten onze inspanning verder. Onze ultieme ambitie is een startup community met evenveel vrouwelijke als mannelijke ondernemers”, benadrukt Katrien Dewijngaert, co-founder van Start it @kbc.

België hinkt hopeloos achterop als het op vrouwelijk ondernemerschap aankomt. Slechts één op de drie ondernemers in ons land is een vrouw, het trieste record van de laagste startersgraad in de hele Europese Unie.

Start it @kbc sloeg de handen in elkaar met Straffe Madammen en lanceerde in maart een campagne om meer vrouwen aan het ondernemen te krijgen in het start-uplandschap, waar vrouwen het minst vertegenwoordigd zijn. Met de acties, opgebouwd rond vrouwelijke rolmodellen en mentoren, wilden ze de stereotypen rond vrouwelijke ondernemers doorbreken en een broodnodige mentaliteitswijziging realiseren.

42 procent van de start-ups heeft minstens één vrouwelijke founder
De acties lonen. Van de nieuwste lichting 38 start-ups die in mei werden weerhouden om hun bedrijf te laten groeien bij de grootste accelerator van het land, hebben er 16, of 42 procent, minstens één vrouwelijke oprichter. Van de meer dan 500 startups die nu al deel uitmaken van de community van Start it @kbc heeft slechts 7 procent een female founder aan boord. Het aantal vrouwelijke ondernemers is dus met 35 procent gestegen.

Katrien Dewijngaert, co-founder Start it @kbc: “Deze boost is een mooie opsteker, maar onze ambities liggen nog hoger. In oktober 2017 staat onze volgende pitchwave op de agenda, en ons streefdoel is dan 50 procent vrouwelijke ondernemers en 50 procent mannelijke ondernemers. Daarom gaan we deze zomer samen met Straffe Madammen nog een tandje bijsteken om nóg meer vrouwen aan het ondernemen te krijgen. Met Start it @kbc zullen we hen met raad en daad bijstaan om van hun business-idee een succes te maken. Ook in Brussel en Wallonië zoeken we partners om mee hun schouders te zetten onder het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap.”

Belgische bescheidenheid overboord gooien
Bij de jongste pitchwave van Start it @kbc dienden 157 start-ups een dossier in. 72 start-ups mochten hun idee komen pitchen. Uiteindelijk mogen deze 38 nieuwe start-ups hun innovatieve ideeën onder de vleugels van Start it @kbc marktrijp maken:

Adshot, ArtAssistant, BeHired, BINGLI, Cloudbike, CovEvent, cPark, CrazyGames, CUBZZ, Drink it Fresh, Eight, Enfleur, Pure natural, EnsurTech, Eventalix, Impaqt, Fiscaal Optimaal, Fling Tent, Gradits, Happy Kiddo, I LOVE Network, JuNovation, Karma Karma, Meet Roger, Mic Mac Minuscule, more, NearByke, PARC (Parent Community), Pharmaco, React, Rebels Media, Restotool,  RouVolvo, Sampa Tea Company, Talent Grid, The mocktailclub, Transformactive, Word of MICE, YUT (Young Urban Travelbag)

Lode Uytterschaut, founder Start it @kbc: “Bij elke pitchronde krijgen we niet alleen meer voorstellen binnen, ook de kwaliteit van de ingediende voorstellen wordt met elke ronde groter. Opvallend is dat de ondernemers bij hun pitch vaak nog te bescheiden zijn. Ze vergeten bijvoorbeeld dingen te vermelden die hun idee extra geloofwaardigheid geven: de mooie omzet die ze nu al draaien, dat ze een doctoraat op zak hebben en innoveren in een domein dat ze door en door kennen,… Het blijft bizar om vast te stellen hoeveel moeite Belgen hebben om over hun eigen mooie realisaties en prestaties te vertellen.”

De volgende pitchwave bij Start it @kbc staat in oktober 2017 op de agenda. Start-ups kunnen hun idee de komende weken en maanden indienen op www.startit.be

Over Straffe Madammen
De missie van de Straffe Madammen Club is meer vrouwelijk talent zichtbaar maken in de media, op congrespodia en in organisaties. Dat is nodig want 25% van de experts in media, 15% van de sprekers op congressen, 24% van de bestuurders en 33% van de ondernemers is een vrouw, terwijl vrouwen iets meer dan de helft van de bevolking uitmaken. De Club zet vrouwen uit het bedrijfsleven, culturele en academische middens en andere sectoren aan om meer uit hun kot te komen.

Sinds het ontstaan, na een tweet in 2013, zijn er 45 maandelijkse netwerkevents georganiseerd, met vrouwelijke sprekers op het podium. In 2015 is een actie i.s.m. VRT opgezet, waarbij 40 vrouwen zichtbaar werden als expert voor nieuwsprogramma’s. In 2016 gingen 300 vrouwen in op onze vraag om zich kandidaat te stellen als bestuurder en werden 2 keer 50 van hen geselecteerd voor onze vormingsavond. In 2017 organiseren we een derde editie.

Ook in 2016 lanceerden we #72hoursreload, driedaagse inspiratiereizen i.s.m.Think Talent naar Portugal en New York. De derde editie komt eraan in april 2017. In 4 jaar tijd zijn ongeveer 1.000 professionals bij het netwerk gekomen: managers, advocaten, ondernemers, cultuurmakers, professoren, politici, ambtenaren, social entrepreneurs... Er is geen formeel, maar een moreel lidmaatschap, alle leden helpen actief om meer vrouwelijk talent zichtbaar te maken.
www.straffemadammen.com #straffeM

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.