Start it @kbc stelt nieuwe lichting start-ups voor en onthult ambities 2017

Start it @kbc, de grootste incubator van België, stelt vandaag zijn gloednieuwe lichting van 38 start-ups voor. De vakjury selecteerde hen uit de maar liefst 143 business-voorstellen die in januari werden ingediend. Start it @kbc zal de start-ups begeleiden om hun ondernemingen te realiseren en schaalbaar te maken. Daarnaast zet Start it @kbc ook in 2017 zijn pioniersrol verder: de incubator roept een Boardroom in het leven, zet in op vrouwelijk ondernemerschap en lanceert een corporate venturing traject.

De 38 nieuwe start-ups die incubator Start it @kbc vandaag verwelkomt, innoveren op verschillende domeinen, van technologie, fintech, food, HR, media en gezondheid tot sociale innovaties. 34% bevindt zich in ideation fase, 42% in build fase, en 24% in go to market fase.

Katrien Dewijngaert, co-founder Start it @kbc: “De voorbije drie jaar hebben we zo’n 430 start-ups begeleid en als pioniers een echte start-upcultuur geïnstalleerd in België. En dat werpt nu zijn vruchten af. Ondernemerschap zit in ons land meer dan ooit in de lift en het aantal start-ups dat zich bij ons aandient, blijft groeien. We zien bovendien dat de kwaliteit van de business-ideeën en de teams steeds verbetert. De 38 nieuwe start-ups komen zeer goed voorbereid aan de startlijn.”

De 38 nieuwe start-ups van Start it @kbc zijn:
Advocas, AppLeads, Careby, CargoCopter, Croq ’n Go, Crowdfilms, CycleValley, Doinn, Elewa, Energy Kiosks, Enigmoo, Epihunter, Equicity, Estate Eleven, FibriCheck, Gluon, Hack League, ikhebautoschade.be, Juru, Laborate!, Libertas, manual.to, Matti, My Add On, OmniFly, Pinotic, Place.Guru, PlannyMap, PlugInvest, Project Scent, Recognition, RobinFood, Skillhacker, Sleek, SLIC, Small Teaser, Wearefront, WeFeed.

In het uitgebreid persdossier vindt u meer informatie over de nieuwe lichting start-ups.

The Boardroom, vrouwelijke ondernemers en corporate venturing
Start it @kbc was de voorbije drie jaar op heel wat vlakken een pionier en maakt die rol opnieuw waar in 2017:

Start it @kbc roept de Start it Boardroom in het leven, waar de start-ups na drie maanden een stand van zaken presenteren. Enerzijds bereiden ze zich op die manier voor op hun eigen board. Als start-up moet je immers heel scherp je grootste uitdagingen en focus kunnen overbrengen. Anderzijds geeft het de mentoren de kans om de vooruitgang en het engagement van de start-ups te evalueren. In de Boardroom krijgen de start-ups duidelijke feedback en weten ze of ze verder gebruik kunnen maken van het Start it @kbc-aanbod van mentoren, coaches, workshops, evenementen, enz.

In 2017 zetten Start it @kbc en zijn partners in op meer vrouwelijk ondernemerschap in de start-upscene. De incubator moedigt vrouwelijke ondernemers aan om hun innovatief business-voorstel in te dienen via www.startit.be. Daarbij richt Start it @kbc zich niet enkel tot degenen die nog moeten starten, maar ook tot ondernemers die hun bestaand bedrijf schaalbaar willen maken. Tijdens bootcamps leren ze hun product op een aantrekkelijke manier voor te stellen en kunnen ze van gedachten wisselen met andere ondernemers.

In het kader van corporate venturing stelt Start it @kbc in 2017 zijn aanbod open voor grote bedrijven. Interne innovatieteams kunnen, zoals start-ups, gebruik maken van de expertise, opleidingen, het netwerk en locaties van Start it @kbc. Zo kunnen bedrijven hun eigen ondernemende medewerkers het juiste kader bieden om innovaties te ontwikkelen en marktrijp te maken.

Lode Uytterschaut, founder Start it @kbc: “We hebben de afgelopen jaren enkele mooie corporate venturing cases opgezet met onze strategische partners. We gaan ons aanbod nu openstellen voor andere bedrijven. Bedrijven steken nu vaak veel geld en moeite in het opzetten van interne innovatietrajecten maar lopen vast op rigide structuren die op uitvoering zijn gericht. Als je wil dat mensen out of the box denken, kan je hen beter out of the box nemen en in het juiste kader plaatsen. Met Start it @kbc bieden we dat kader.”

De eerstvolgende pitchwave vindt plaats op 5 mei 2017. Ondernemers kunnen tot dan hun business-idee indienen via www.startit.be

Hier vindt u het uitgebreid persdossier.
Hier vindt u foto's van alle nieuwe start-ups.

Perscontact
Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met Saar Dietvorst via +32 468 19 75 07 of via startit@contentcats.be.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.