Start it @kbc wil meer straffe madammen laten ondernemen

• Enorm onaangeroerd potentieel voor Belgische economie
  • ​​​Op zoek naar start-ups en scale-ups met vrouwelijke oprichters
  • Op zoek naar vrouwelijke mentoren
  • Drempels verlagen en stereotypen doorbreken

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, lanceert Start it @kbc samen met Straffe Madammen een campagne voor meer vrouwelijk ondernemerschap in de Belgische start-upscene. Doel is niet alleen het economische potentieel van ons land te vergroten, maar ook resoluut een mentaliteitswijziging in het ondernemerslandschap te veroorzaken.

De cijfers spreken boekdelen: in België is amper 33% van de zelfstandigen een vrouw. Meteen goed voor het trieste record van de laagste startersgraad voor vrouwen in de Europese Unie.

“Maar het potentieel is er wél. En met deze campagne willen we dat ontplooien”, benadrukt Katrien Dewijngaert, founder van Start it @kbc. “We willen de drempel voor vrouwelijke ondernemers verlagen en hen aanmoedigen hun innovatief businessidee in te dienen via www.startit.be. We mikken met deze campagne zowel op start-ups als op bestaande ondernemers die willen uitbreiden en schalen. Maar we gaan vrouwelijke mentoren ook tonen hoe ze start-ups met raad en daad kunnen bijstaan.”

Nieuwe cultuur
Hoe? Door een nieuwe ondernemerscultuur te stimuleren en iedereen - universiteiten, hogescholen, vrouwennetwerken, media, ondernemers (M/V) – te mobiliseren om zich daarachter te scharen. Maar ook door vrouwelijke rolmodellen in de kijker te zetten en hen aan het woord te laten over de toegevoegde waarde van de Start it-community en het programma-aanbod. Niet alleen de succesvolle ‘usual suspects’, maar ook nieuwe gezichten uit verschillende sectoren.

Die rolmodellen moeten de stereotypen en vooroordelen rond vrouwelijk ondernemerschap doorbreken. Want die zijn er anno 2017 nog altijd. Zo bestaat de perceptie dat vrouwen minder competente ondernemers zouden zijn. Terwijl onderzoek net uitwijst dat Tech start-ups opgericht door vrouwen 12% meer omzet realiseren en 35% meer ROI behalen. Vrouwelijke ondernemers hebben bovendien 30% minder kans om failliet te gaan dan hun mannelijke collega’s, omdat ze zich beter voorbereiden en rationeler en berekender te werk gaan.

Gezocht: V voor volgende pitchwave
Tijdens deze campagne wil Start it @kbc zoveel mogelijk vrouwelijke start-ups uitnodigen om hun businessidee in te dienen voor de volgende pitchwave op 17 april. Om al die potentiële kandidaten te bereiken, werkt de incubator samen met het netwerk van Straffe Madammen.

“Via ons netwerk nodigen we vrouwen uit om hun businessprojecten in te dienen op www.startit.be, om zelf mentor te worden of om deel te nemen aan een van onze webinars. Daar krijgen ze niet alleen info en tips over ondernemen, maar vrouwelijke rolmodellen delen er ook hun ervaringen uit de dagelijkse praktijk. Wanneer je je businessidee wilt delen, is het belangrijk dat je omringd bent door een tribe, een groep van gelijkgestemden die je een duwtje in de rug geven of weer op het juiste spoor helpen als je op obstakels botst”, zegt Elke Jeurissen, de oprichtster van Straffe Madammen.

Schrijf je vanaf maandag 6 maart in voor de webinars voor vrouwelijke ondernemers:
    12u-13u   Je hebt al een idee, maar iets weerhoudt je om erin te vliegen.
29/3     10u-11u   Je hebt al een bedrijf maar wilt het schaalbaar maken.
06/4     12u-13u   Je wilt je bedrijf gevoelig uitbreiden.
11/4     12u-13u   Je wilt je businessdossier indienen bij startit.be en hebt nog vragen.

Je businessidee indienen voor de volgende pitchwave van Start it @kbc kan nog tot 17 april via www.startit.be.

Bijlagen:

Perscontact:
Wenst u meer informatie of hebt u interesse in een interview, contacteer dan:
Saar Dietvorst / [email protected] / +32 468 19 75 07

Over Straffe Madammen
De missie van de Straffe Madammen Club is meer vrouwelijk talent zichtbaar maken in de media, op congrespodia en in organisaties. Dat is nodig want 25% van de experts in media, 15% van de sprekers op congressen, 24% van de bestuurders en 33% van de ondernemers is een vrouw, terwijl vrouwen iets meer dan de helft van de bevolking uitmaken. De Club zet vrouwen uit het bedrijfsleven, culturele en academische middens en andere sectoren aan om meer uit hun kot te komen.

Sinds het ontstaan, na een tweet in 2013, zijn er 45 maandelijkse netwerkevents georganiseerd, met vrouwelijke sprekers op het podium. In 2015 is een actie i.s.m. VRT opgezet, waarbij 40 vrouwen zichtbaar werden als expert voor nieuwsprogramma’s. In 2016 gingen 300 vrouwen in op onze vraag om zich kandidaat te stellen als bestuurder en werden 2 keer 50 van hen geselecteerd voor onze vormingsavond. In 2017 organiseren we een derde editie.

Ook in 2016 lanceerden we #72hoursreload, driedaagse inspiratiereizen i.s.m.Think Talent naar Portugal en New York. De derde editie komt eraan in april 2017. In 4 jaar tijd zijn ongeveer 1.000 professionals bij het netwerk gekomen: managers, advocaten, ondernemers, cultuurmakers, professoren, politici, ambtenaren, social entrepreneurs... Er is geen formeel, maar een moreel lidmaatschap, alle leden helpen actief om meer vrouwelijk talent zichtbaar te maken. www.straffemadammen.com #straffeM

Infographic

PNG - 1.2 Mb