Start it @KBC zet de grenzen open

Accelerator geeft start-ups unieke kansen in de VS en Centraal-Europa

• Belgische start-ups en scale-ups krijgen vanaf nu kantoorruimte, begeleiding en een netwerk bij KBC en BelCham in New York en San Francisco
  • Start it @KBC en KBC Hongarije (K&H) openen accelerator in Hongarije

Start it @KBC, de grootste en meest toonaangevende accelerator voor innovatieve ondernemers in België, pakt uit met twee unieke en - letterlijk - grensverleggende initiatieven. Enerzijds krijgen de start-ups en scale-ups binnen de organisatie structureel de kans om in de Verenigde Staten verder aan hun groei te werken. Daarnaast kunnen innovatieve bedrijven in Hongarije - net zoals in België - onder de vleugels van de gloednieuwe Hongaarse hub, Start it @K&H, hun stempel drukken op de lokale economie.

Start it @KBC bevestigt nu ook op internationale schaal zijn pioniersrol in het Belgische landschap van acceleratoren en incubatoren: het biedt zijn start-ups de kans om globaal en grenzeloos te denken, dromen én handelen.

Sneller groeien in New York en San Francisco
Ondernemers die deel uitmaken van de Start it @KBC community kunnen dankzij de samenwerking met KBC NY, BelCham NY en BelCham SF hun werkterrein en netwerk verleggen naar twee van de grootste handelsmetropolen in de Verenigde Staten: New York en San Francisco. KBC New York biedt aan de start-ups van Start it @KBC een gratis werkruimte gedurende zes weken, naar wens te verdelen over verschillende periodes.

Start-ups die langer in de VS willen blijven, kunnen nadien terecht bij Belcham Atelier, de co-working ruimte van de Belgian-American Chamber of Commerce. Dankzij founding partner KBC NY, kunnen ze er aan gunstige tarieven een permanent kantoor huren.

Het is de eerste keer dat Belgische start-ups zo’n unieke kans krijgen om hun business uit te breiden naar de Verenigde Staten. Een tijdelijke verhuis naar New York en San Francisco biedt start-ups en scale-ups de gelegenheid om een nieuw en rijk zakelijk netwerk aan te boren.

“Onder de vleugels van Start it @KBC, KBC NY en BelCham kunnen onze ondernemers letterlijk hun grenzen verleggen. Het is heel waardevol voor Belgische start-ups die zaken willen doen in de VS, om in een netwerk terecht te komen van andere Belgische bedrijven die hen zijn voorgegaan. Maar nog belangrijker: ze kunnen een beroep doen op KBC NY als trusted partner, tegelijk een vereiste én gigantische troef in de Amerikaanse zakenwereld”, aldus Lode Uytterschaut, oprichter van Start it @KBC.

Alexander Tuteleers van start-up ArtAssistant maakte al gebruik van het aanbod van Start it @KBC in New York: “Zowel de ligging van de kantoren van KBC en BelCham, als hun netwerk zijn voor ons een enorme meerwaarde. Onder andere om lokaal te kunnen aanwerven, en om vlot vanuit België te blijven opereren met een lokaal sales team. We hebben van hen bijvoorbeeld heel wat interessante contacten doorgekregen die relevant waren tijdens ons bezoek aan de kunstbeurzen in New York.”

Start it @KBC en K&H openen accelerator in Centraal-Europa
Ook de weg naar de groeiende bedrijfswereld in Centraal-Europa ligt nu open voor de jonge bedrijven van accelerator Start it @KBC. Dankzij de oprichting van Start it @K&H krijgen lokale start-ups in Boedapest en omgeving toegang tot een dynamisch ecosysteem met tal van voordelen. Net zoals in België genieten de start-ups in Hongarije van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen ze zes maanden rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space.

“Start it @K&H is onze eerste volwaardige accelerator in Centraal-Europa”, aldus Lode Uytterschaut. “We hebben net een eerste ronde met 13 innovatieve Hongaarse start-ups achter de rug. Die worden even intensief ondersteund en begeleid als de start-ups hier in België. We vinden het, net als onze partner K&H, belangrijk om innovatief ondernemerschap ook in Centraal-Europa een boost te geven. Bovendien biedt de internationale reikwijdte van Start it @KBC start-ups en scale-ups de kans om hun netwerk naar België uit te breiden en vice versa.”

Waar Start it @KBC in België samenwerkt met partners Accenture, Cronos, Flanders DC, imec, Joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet, Universiteit Antwerpen en andere Academische Partners, zal Start it @K&H haar eigen partners aantrekken. “Dat neemt niet weg dat sommige partners zich in meerdere landen zullen willen engageren”, aldus Lode Uytterschaut.

Start it @KBC maakt sinds 2018 deel uit van het Global Accelerator Network (GAN), waardoor start-ups van de accelerator al langer gebruik kunnen maken van een internationaal netwerk.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.