Start-up BuildEye komt sterk uit de steiger met innovatief communicatieplatform voor de bouwsector

De Vlaamse start-up BuildEye die een online communicatieplatform voor de bouwsector ontwikkelt, krijgt de steun van Start it @kbc en imec.istart en trekt risicokapitaal aan uit de bouwsector. Het jonge bedrijf wist in 6 maanden tijd meer dan 100 toonaangevende bouwprofessionals uit België en Nederland op de testversie van het BuildEye platform aan te sluiten en haalde een eerste groot order binnen van Dewaele Houtskeletbouw.

De start-up BuildEye, die in maart 2016 werd opgericht, ontwikkelt een gebruiksvriendelijk online planning- en communicatieplatform dat bouwprofessionals en architecten toelaat om (ver)bouwprojecten eenvoudiger te managen en hierover te communiceren met alle betrokken partijen: bouwheer, aannemer, onderaannemers, architect, bank en verzekeraar. Het platform houdt de bouwheer continu op de hoogte van de vordering en de planning van de werken en geeft hem een duidelijk overzicht van de status van de bouwwerken.

Het idee van BuildEye komt van Jeroen Dille, die bij het uit de hand lopen van een uitgebreide keukenrenovatie in 2015 op zoek ging naar een efficiëntere manier om zijn (ver)bouwproject te managen. “Wat me destijds sterk opviel was dat ik als bouwheer steeds zelf proactief moest communiceren om op de hoogte te blijven van de planning en vordering van de bouwwerken, ondanks de goodwill en inzet van alle betrokken partijen,” vertelt Jeroen Dille, Product Director.

Samen met Tim Clijmans en David Van der Auwera (ondernemers/investeerders) werd BuildEye eind maart 2016 opgericht. In september 2016 werd Matthias Bekaert aangetrokken om de dagelijkse leiding op zich te nemen.

Meer omzet én kostenbesparing voor de bouwprofessional en architect
“Feedback van onze klanten en uitgebreid marktonderzoek tonen aan dat de bouwsector een digitale inhaalbeweging heeft ingezet, maar nog steeds kampt met verouderde software en een tekort aan digitale ondersteuning. Daar willen we met BuildEye graag op anticiperen,” weet David Van der Auwera, Marketing Director.

“Er is een sterke nood om enerzijds de planning en taakverdeling op een snelle en gemakkelijke manier te communiceren aan alle betrokken partijen en anderzijds snel en afdoend te kunnen antwoorden op vragen van klanten,” gaat Van der Auwera verder.

"BuildEye wil hier het verschil maken door een gebruiksvriendelijk en betaalbaar platform aan te bieden dat bouwprofessionals en architecten helpt om projecten efficiënter te managen, met een hogere klantentevredenheid als gevolg.” stelt Matthias Bekaert, CEO BuildEye.

Sterke groei in 2017
De financiële en adviserende ondersteuning van imec_istart, dat beloftevolle start-ups met internationaal potentieel helpt bij het succesvol op de markt brengen van hun product, en het aangetrokken risicokapitaal stellen BuildEye in staat om om in 2017 de huidige testversie uit te bouwen tot een professioneel platform. “Daarnaast zijn we volop bezig met het uitvoeren van onze groeiplannen in de Benelux door het omzetten van onze huidige testers naar de volgende tevreden klanten,” stelt Mathias Bekaert, CEO van BuildEye.

BuildEye maakt deel uit van Start it @kbc, dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Klik hier voor beeldmateriaal.

Over imec.istart
Imec begeleidt—via haar imec.istart-programma—onderzoekers, jonge ondernemers en start-ups bij het succesvol naar de markt brengen van hun idee. Sinds de start van het programma in 2011 (binnen het toenmalige iMinds) werden al meer dan honderd ondernemerschapsprojecten ondersteund, ondanks de zeer strenge selectiecriteria waardoor slechts 1 op de 5 aanvragen wordt goedgekeurd. Samen hebben de projecten ondertussen al geresulteerd in meer dan 400 full-time jobs en een totale omzet van meer dan 20 miljoen euro (in 2015). De meeste start-ups hebben inmiddels betalende klanten, groeien (gestaag) en hebben opvolgfinanciering opgehaald