Start-up Daltix en Delhaize delen gratis uiensoep uit in Gent

Foute promotie leidt tot win-winsamenwerking tussen start-up en Delhaize

Gent - Op vrijdag 28 april krijgen klanten van het OCMW Gent 's middags gratis een tas uiensoep, aangeboden door het jonge IT-bedrijf Daltix in samenwerking met Delhaize en OCMW Gent. Aan de basis van dit initiatief ligt de PR-stunt waarbij Daltix vorige week warenhuisketen Delhaize attent maakte op een foute promotie voor uien die hen duizenden euro’s had kunnen kosten. De promotie hield in dat er gratis uien te verkrijgen waren bij aankoop van … 0 uien.

Start-up Daltix uit Gent ontwikkelde een applicatie om online prijzen, promoties en assortimenten op webshops op te volgen. Met deze data geven ze retailers meer en snellere informatie over hun strategische prijszetting en die van hun concurrenten. Ook kunnen eventuele fouten of inconsistenties snel gedetecteerd en aangepakt worden.

0+1 gratis
Met hun tool ontdekte Daltix op donderdag 20 april een promotie op de website van Delhaize, waar bij gele uien de promo “0+1 gratis” vermeld stond. Daltix liet de winkelketen meteen weten dat dit betekent dat mensen niets hoeven aan te kopen terwijl ze toch een kilogram gratis uien krijgen. De oprichters van Daltix lieten de kans niet liggen en haalden bij wijze van guerilla stunt 214 kg gratis ajuinen op in verschillende Delhaizes.

Met de actie wil Daltix in de verf zetten dat een simpele fout op de webshop van een retailer enorme kosten kan veroorzaken. Dankzij de snelle reactie van Daltix kon Delhaize de schade beperken en hun foutieve promotie snel aanpassen. De stunt leidt tot een win-winsituatie voor zowel Delhaize als Daltix: binnenkort bespreken ze een mogelijke samenwerking.

Gratis uiensoep
Mooi meegenomen is dat vrijdag honderden liefhebbers van “goed kopen, goed leven” van een gezond, vers gerecht kunnen genieten. Om de uien niet te laten verkommeren, besloten de jonge ondernemers immers een deel van de opgehaalde uien te doneren aan foodsavers, maar met het andere deel maken ze eigenhandig soep - goed voor zo’n 200 liter.

Delhaize, die wel houdt van een goede stunt, voorziet de overige ingrediënten voor de soep en OCMW Gent stelt een grootkeuken ter beschikking. Samen met DJAR, een startup voor gezonde fastfood, zal Daltix de soep verdelen aan klanten van het OCMW en start-ups in het Gentse.

Adres soepbedeling
Vrijdag 28 april, van 11h tot 14h (zolang de voorraad strekt)
Start it @kbc - Lousbergskaai 106, 9000 Gent

Wilt u ook graag een tas ajuinsoep en een gesprek met de oprichters van Daltix?
Stuur dan een mailtje naar

Daltix maakt deel uit van accelerator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Over Daltix
De Gentse start-up Daltix, opgericht in 2016, ontsleutelt online retail data voor retailers en leveranciers en vertaalt deze naar pragmatische commerciële inzichten. Daltix is het antwoord op de massa retail data die online beschikbaar zijn, de verwerking hiervan enerzijds en het gebrek aan accurate, realtime data/insights anderzijds.

Daltix verzamelt data (prijs, promo, productspecificaties, reviews, …) van e-commerce websites en zet deze in een database. Vervolgens analyseert en vertaalt de start-up de data naar praktische inzichten met toegevoegde waarde voor retailers en leveranciers.

Daltix verzamelt en analyseert de data op een snelle en accurate manier. De applicatie elimineert menselijke fouten, zodat de data objectief, accuraat en snel (dagelijks) kunnen worden opgeleverd. Daarnaast speelt de start-up in op lokale marktkennis, Daltix werkt namelijk samen met BrainTower om zijn inzichten af te stemmen op de noden van de retailers, leveranciers en shopper. Tot slot werkt Daltix met een eigen Artificiële Intelligentie die helpt om zoveel mogelijk te automatiseren in het proces, maar ook om gelijkaardige producten op te speuren op basis van de product- specificaties en omschrijvingen.