Start-up Elewa en VUB lanceren sociaal crowdfunding-project voor beter onderwijs in Oost-Afrika

Brussel - Studentondernemer Jente Rosseel lanceert op 8 mei, samen met de Vrije Universiteit Brussel, een crowdfunding-campagne voor een nieuw onderwijsproject in Afrika: Elewa. Elewa is een sociale onderneming  die scholen in Oost-Afrika helpt om onderwijs op hoog niveau aan te bieden door leerprocessen en -technieken te verbeteren. Met de scholen die intekenen, bouwt Elewa een visie op over hoe ze de kwaliteit van hun onderwijs kunnen verbeteren. Elewa leidt de leerkrachten op en biedt relevante leerstof aan binnen een aangepast Learning Management System (LMS). Daarnaast haalt Elewa in België bijkomende fondsen op voor scholen met onvoldoende financiële middelen.

Via het nieuwe social entrepreneurship platform www.vubsocialentrepreneurship.com van de VUB, lanceert Elewa op 8 mei de “Sponsor a child”- campagne om 1.000 Keniaanse jongeren aan kwaliteitsvol onderwijs te helpen. Via de campagne kan je voor maar 40 euro een kansarm kind in Kenia een betere opleiding en dus toekomst bieden. Elewa besteedt de 40 euro aan een geïntegreerd onderwijspakket voor de leerling en zijn/haar school.

Echte impact
Elewa ontwikkelde zijn platform  op basis van bestaande research en gesprekken met honderden scholen, leerkrachten en studenten. Het pakket bestaat uit verregaande begeleiding van de scholen, aangepaste leerkrachtenopleiding, in-house ontwikkelde leerstof die dicht aanleunt bij de leefwereld van de studenten, en een digitaal leerplatform. Uit onderzoek blijkt immers dat enkel een oplossing die rekening houdt met deze vier pijlers tegelijk, een echte impact heeft.

Oprichter Jente Rosseel (25) ontwikkelde Elewa  na zijn stage voor het Keniaanse ministerie van onderwijs, in samenwerking met VVOB (Vlaamse vereniging voor Ontwikkelingshulp en Technische bijstand in het buitenland).

“Bij werkervaringen in Kenia werd me duidelijk dat het Oost-Afrikaanse onderwijssysteem er niet in slaagt om studenten klaar te stomen voor de uitdagingen op de werkvloer. Door nauw samen te werken met de scholen en leerkrachten, kunnen we de uitdagingen in het onderwijs identificeren en oplossen.”

Lancering met gloednieuw sociaal crowdfundingplatform VUB
Om het Elewa-platform te optimaliseren en beschikbaar te maken voor alle scholen in Kenia, lanceert de start-up een crowdfunding campagne (http://www.elewa.co.ke/crowdfunding) met het gloednieuwe VUB social entrepreneurship platform.

Elewa wil met de crowdfunding campagne 40.000 euro ophalen en zo tot 1.000 Keniaanse studenten helpen. Daarnaast willen de oprichters via de campagne in contact te komen met personen of organisaties, die hun missie willen vervoegen en samenwerken voor een beter onderwijs in Oost-Afrika.

Iedereen kan meedoen
Zowel particulieren, scholen als bedrijven kunnen deelnemen aan de crowdfunding campagne van Elewa én opvolgen welke impact hun bijdrage heeft.

Wie 40 Euro stort, ontvangt een videoboodschap waarmee hij/zij kennis kan maken met de student(en) die ze geholpen hebben, en ze ontvangen leuke geschenkjes naargelang hun bijdrage. Dat gaat van traditionele beeldjes van de Keniaanse Masai, tot barbecues in het nationaal safari-park van Nairobi. Tot slot ontvangen donoren regelmatig een nieuwsbrief met updates over het project.

Wie interesse heeft, kan de Elewa crowdfunding campagne opvolgen via http://elewa.co.ke/crowdfunding of via social media: https://www.facebook.com/elewaKE/.

////////

Noot voor de redactie:

Jente Rosseel, oprichter van Elewa, beantwoordt op 8 mei tussen 15u en 16u graag uw vragen over het project. Alvast dank om uw komst te bevestigen via [email protected].

Locatie: U-Residence VUB - Groene aula - Pleinlaan 2 - 1050 Elsene

Over Elewa
Jente Rosseel kwam voor het eerst in aanraking met het Keniaanse onderwijssysteem in 2012, toen hij zijn stage deed voor het Keniaanse ministerie van onderwijs in samenwerking met VVOB (Vlaamse vereniging voor Ontwikkelingshulp en Technische bijstand in het buitenland). Na het einde van zijn eerste opleiding en een eerste job, begon hij een eigen bedrijf in België en zijn master Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen aan de VUB.

Tijdens zijn stage leerde hij de Keniaan Mike Kipkorir Bill kennen, een expert in onderwijs en ICT. Samen deden ze enkele opdrachten in Kenia. Het in dienst nemen van Keniaanse stagiairs, maakte nogmaals duidelijk dat het onderwijssysteem de studenten niet klaarstoomt voor de uitdagingen op de werkvloer. Mike en Jente besloten hieraan iets te veranderen. Samen richtten ze in 2015 de sociale onderneming Elewa op.

Elewa gelooft in een betekenisvol, leuk en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Daarom hebben ze als missie het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Deze missie verwezenlijken ze via een geïntegreerde aanpak, die vision building, capacity building, kwaliteitsvolle leerstof en ICT ondersteuning combineert.

Na bijna twee jaar van onderzoek en ontwikkeling, werd het tijd om de laatste hand aan de oplossing te leggen. Om hierbij te helpen, werd Elewa in februari opgepikt door de KBC StartIt incubator. Elewa is ook deel van het VUB social entrepreneurship platform, en lanceert samen met hen een crowdfunding campagne. Via deze campagne willen ze een oplossing bieden aan 1000 studenten, die hiervoor de middelen niet hebben.

www.elewa.co.ke

Jente Rosseel

Oprichter Elewa

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate