Start-up Konligo vindt festivaltent opnieuw uit

PERSVOORSTELLING FasTival | 9 mei 2018, 15u | Vrije Universiteit Brussel Gebouw D | Pleinlaan 2, 1050 Elsene

• FasTival is een nieuw type tentconstructie die in slechts tien minuten van een compacte vorm expandeert naar een volwaardige boogconstructie in aluminium.

Brussel - Start-up Konligo, een spin-off van de VUB gesteund door Innoviris en Start it @KBC, maakt komaf met de vele arbeidsintensieve uren die tot op vandaag nodig waren om podia, tenten en standen op te bouwen. Konligo’s gepatenteerde technologie laat toe om in minder dan tien minuten een stijlvolle en robuuste structuur op te zetten: zeer compact voor transport - 135x kleiner dan het volume in eindtoestand - en eenvoudig en snel zelf te installeren.

De evenementenwereld is wereldwijd een gigantische markt. Jaarlijks worden er 30 miljoen bedrijfsevents georganiseerd, waarbij 60 miljard euro gespendeerd wordt aan infrastructuur, zoals tenten, overkappingen, podia, ontvangstruimtes, beursstanden, etc. Wereldwijd zijn er meer dan 50.000 tentenverhuurders. En alleen al in Europa zijn er meer dan 10.000 festivals.

Start-up Konligo maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Konligo is een spin-off van de VUB en lanceert nu FasTival, de allereerste tentconstructie die niet alleen in minder dan tien minuten kan worden opgezet, maar ook voldoet aan de stabiliteitsnormen en een hoogwaardige esthetiek heeft.

De FasTival-tent bestaat uit een aluminium boog met een overspanning van 7m, 3,5m hoog en 3,5m diep. De tent oogt spectaculair en wordt op een indrukwekkende manier opengeplooid: op slechts een tiental minuten ontstaat een overdekte structuur van 22m², die maar liefst 135 keer groter is dan in zijn compacte, gesloten vorm tijdens transport.

Met hun allereerste outdoorproduct, FasTival, maakt start-up Konligo komaf met de klassieke tentstructuren. Aushim Koumar, founder van Konligo: “Vandaag kan je op evenementen twee types tenten vinden: eenvoudige structuren die snel opgezet kunnen worden maar onvoldoende robuust zijn, ofwel forse structuren die behoorlijk wat tijd innemen om op te bouwen. FasTival combineert beide eigenschappen: het is een stijlvolle en robuuste tentconstructie die je dankzij een ingenieuze structuur snel en gemakkelijk opzet binnen de tien minuten. Het is een robuuste pop-uptent, die bovendien ook nog eens in het oog springt.”

Schaartechnologie ontwikkeld aan de Vrije Universiteit Brussel
De ingenieuze structuur van de  FasTival-tent is te danken aan de schaartechnologie. Prof. De Temmerman en prof. Tysmans onderzoeken al meer dan 15 jaar lichtgewicht en transformeerbare structuren en exploreren hoe je hiermee een grote waaier aan boeiende vormen kan ontwerpen die heel stevig, uitermate compact en gemakkelijk transporteerbaar zijn, én mooi ogen. In 2018 bundelden een groep gemotiveerde en enthousiaste ondernemers en onderzoekers hun krachten en richtten ze VUB-spin-off Konligo op dankzij de steun van Innoviris, het Brussels Instituut voor onderzoek en innovatie.

Outdoor, indoor en Artsen Zonder Grenzen
FAsTival is het eerste outdoorproject van start-up Konligo, en wordt al gebruikt door enkele evenementorganisatoren, waaronder Festi-Rent en Jospop. De start-up wil tegen eind 2018 haar eerste tien FasTivals hebben verkocht. Ook wil ze partners hebben gevonden voor het verhuren van de FasTivals.

In het najaar lanceert Konligo haar eerste structuur voor indoorgebruik. De start-up werkt daarnaast ook aan een veldhospitaal in samenwerking met Artsen Zonder Grenzen, een project dat tegen medio 2019 klaar zal zijn. Ook deze projecten zullen extra compact en snel te installeren zijn.

///////

Noot aan journalisten:
Op 9 mei 2018 om 15u stelt Konligo FasTival voor aan pers en publiek op Campus Etterbeek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).
Wenst u erbij te zijn of hebt u interesse in een demo? Neem dan contact op met [email protected].
Locatie: Vrije Universiteit Brussel, vlak voor gebouw D, Pleinlaan 2, 1050 Elsene.

Persdossier

PDF - 20 Mb