Start-up SkillsBridger verkleint skills gap tussen studenten en bedrijven

Start-up SkillsBridger lanceert vandaag een online leerplatform dat de skills gap tussen studenten en bedrijven structureel elimineert. SkillsBridger verzamelt kwalitatieve leermomenten zoals lezingen, workshops en masterclasses op één centraal platform. Als student krijg je een overzicht van de vaardigheden die in de bedrijfswereld als waardevol beschouwd worden, maar vaak niet in het curriculum van universiteiten of hogescholen voorkomen.

Dit academiejaar schreven alweer duizenden studenten zich in aan Belgische universiteiten en hogescholen. Binnen enkele jaren studeren deze studenten af met een bachelor- of masterdiploma op zak. Maar vaak blijken ze niet klaar voor de arbeidsmarkt. Volgens het McKinsey&Company report Education to Employment: Designing a System that Works vindt 39% van de werkgevers dat een tekort aan vaardigheden aan de basis ligt voor de moeilijke invulling van jobs voor pas afgestudeerden. Slechts 50% van de recent afgestudeerden gelooft dat hun studie bijdraagt tot betere jobopportuniteiten.

Gericht aan je skills werken
SkillsBridger is een leeromgeving waar studenten – nog tijdens hun studies - gratis aan hun vaardigheden werken. Ze kunnen er lezingen, workshops, summer schools, stages, business games, masterclasses, consulting projecten, learning tracks en online lessen volgen.

Als student selecteer je op SkillsBridger een professionele ambitie. Je krijgt hierna een overzicht met skills waaraan je moet werken om deze ambitie te bereiken. Vervolgens ontvang je een lijst met evenementen waar je deze vaardigheden kunt aanscherpen. Als je een leermoment hebt bijgewoond, krijg je een online certificaat dat je kunt toevoegen aan je CV.

Axel Forrez, oprichter SkillsBridger: “Als student merkte ik dat er enorm veel initiatieven bestaan waar je extra-curriculair aan je vaardigheden kunt werken. Maar het probleem is dat al deze initiatieven op een zeer ongestructureerde manier worden aangeboden. Met SkillsBridger brengen we structuur en transparantie binnen dit verspreide aanbod. Het resultaat is een systeem waar studenten gericht hun vaardigheden kunnen aanscherpen en zelf bepalen op welke manier ze dit doen.”

Ecosysteem
SkillsBridger werkt samen met een uitgebreid en gevarieerd netwerk aan partners. Samen vormen zij een ecosysteem dat kwaliteitsvolle leeropportuniteiten organiseert. Verenigingen die partner willen worden, kunnen zich aanmelden via SkillsBridger.com. Eens toegelaten tot het systeem, promoot SkillsBridger hun opportuniteiten bij de studenten.

Capitant, een studentenvereniging die studenten introduceert en begeleidt naar de financiële markten, maakt al deel uit van SkillsBridger. Studenten kunnen zich vanaf vandaag via SkillsBridger inschrijven voor hun evenementen in Leuven, Gent, Antwerpen en Brussel.

Denis Gontcharov, bedrijfsrelaties Capitant Belgium:“Met de samenwerking tussen Capitant en SkillsBridger willen we de skills gap verkleinen voor studenten die carrière willen maken in de financiële wereld. SkillsBridger helpt ons bij de promotie van onze evenementen.”

Huidig aanbod
Studenten met professionele ambities in ondernemerschap, marketing, finance en accounting kunnen structureel aan hun skills werken via SkillsBridger.com.

SkillsBridger maakt deel uit van de Start it @kbc community, die innovatief en schaalbaar ondernemen ondersteunt.

Contacteer voor meer informatie:

Axel Forrez
axel.forrez@gmail.com

Saar Dietvorst
Start it @kbc
saar@contentcats.be

Over SkillsBridger
SkillsBridger is een online platform dat studenten in contact brengt met bedrijven en leer opportuniteiten. Het heeft als missie de skills gap te elimineren. SkillsBridger biedt een platform waarop studenten structureel aan hun vaardigheden kunnen werken. De start-up biedt transparantie rond de vaardigheden die belangrijk zijn binnen een bepaalde professionele ambitie. Studenten kunnen vervolgens via SkillsBridger aan deze vaardigheden werken door evenementen bij te wonen die over deze vaardigheden handelen. Na het bijwonen van een evenement ontvangt de student een certificaat.

SkillsBridger is actief in Gent, Leuven, Brussel en Antwerpen en focust op studenten bedrijfskunde en economie.

Voor meer informatie: www.skillsbridger.com

Over Capitant
Capitant Belgium is een studentenvereniging met meer dan 1000 leden en 58 bestuursleden. In 2016-2017 startte Capitant’s zesde werkingsjaar. De vereniging is actief in vier verschillende steden, waarbij elke afdeling een eigen bestuur heeft. Jaarlijk organiseert Capitant een 50-tal lezingen en workshop rond finance, economie, fiscaliteit en recht. Ook de London Finance Trip en Amsterdam Finance Trip behoren tot de jaarlijkse evenementen die Capitant organiseert. Capitant werkt samen met 30 partners en vertegenwoordigt sinds dit jaar +250 alumni binnen de vzw ‘Capitumni’.

Voor meer informatie: www.capitant.be

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.