Start-up Staenis wint Start it @KBC Award tijdens pitchwedstrijd Demo Day

Publieksprijs gaat naar start-up Inmanta

• Start-ups Staenis en Inmanta winnen respectievelijk Start it @KBC Award en Publieksprijs tijdens Demo Day
  • 5 van 16 pitchers Demo Day zijn vrouwen. Inspanningen Start it @KBC lonen: female entrepreneurship groeit traag maar gestaag
Start-up Staenis is de winnaar van de Start it @KBC Award die vanavond werd uitgereikt tijdens de Demo Day. Co-founder Daisy Bohyn ontving de prijs omwille van de opmerkelijke vooruitgang die ze maakte met het pitchen, of presenteren, van hun business-idee. De aanwezige CEO's en investeerders stemden de Publieksprijs naar Stefan Walraven van start-up Inmanta. Vijf van de zestien founders die deelnamen aan de pitchwedstrijd zijn vrouwen. Start it @KBC moedigt, in partnership met Straffe Madammen, vrouwen bewust aan om een onderneming op te starten.

Honderden kritische ondernemers overtuigen met je business-idee, en dat op drie minuten tijd! Start it @KBC organiseerde vandaag voor de derde keer Demo Day, de pitchwedstrijd waarin veelbelovende start-ups worden uitgedaagd om hun innovatie te presenteren op een podium. In de aanloop naar Demo Day werden de start-ups intensief begeleid door een team van ervaren public speaking coaches.

Lode Uytterschaut, founder Start it @KBC: “Je bedrijf aantrekkelijk kunnen voorstellen aan potentiële klanten of investeerders, verhoogt je kansen op succes aanzienlijk. Onze vorige Demo Days bewijzen dat een goede pitch deuren opent naar nieuw kapitaal of topacceleratoren in het buitenland. Met deze pitchwedsdtrijd moedigen we start-ups aan om de kwaliteit en het potentieel van hun innovaties met zelfvertrouwen uit te dragen.”

Beste pitches
De Start it @KBC Award gaat naar Daisy Bohyn, voor de inzet waarmee ze haar pitch perfectioneerde. Daisy Bohyn is co-founder van Staenis, een start-up uit Kortrijk die een innovatief rooster in kunststof ontwikkelde voor de bouwsector. Dankzij het Staenis-rooster kunnen doe-het-zelvers en professionals in een mum van tijd een kwalitatieve en schadevrije dekvloer, of chap, plaatsen. Aan de Start it @KBC Award is 5.000 Euro verbonden.

Daisy Bohyn, co-founder Staenis: "Ik ben ongelooflijk blij met deze prijs. Voor onze start-up, omdat we het geld goed kunnen gebruiken nu we onze productie aan het opstarten zijn. Maar ook op persoonlijk vlak, want ik heb grenzen verlegd vandaag: leren pitchen, op dat podium gaan staan,... Ondernemen betekent dan ook grenzen verleggen, stap voor stap."

De Publieksprijs voor de beste pitch van de avond ging naar Stefan Walraven van start-up Inmanta, uit Leuven. Inmanta zorgt ervoor dat telecom-operatoren hun diensten sneller en flexibeler naar de markt kunnen brengen. De overkoepelende service orchestrator automatiseert en stroomlijnt het volledige operationele proces. Ook Inmanta krijgt 5.000 Euro.

Steeds meer vrouwelijke founders
Vijf van de zestien deelnemers aan de Demo Day zijn vrouwelijke ondernemers. Een mooie vooruitgang, vindt Lode Uytterschaut, founder van Start it @KBC: “Met elke nieuwe batch zien we meer vrouwelijke founders, wat aantoont dat onze inspanningen om hen te bereiken, werken. Als grootste start-up community in België willen we het voortouw nemen en zullen we ook het komende jaar focussen op diversiteit. Gemengde start-up teams doen het beter, dat is wetenschappelijk bewezen.”

Elke Jeurissen, founder Straffe Madammen: “Al het vrouwelijk potentieel in de samenleving ontwikkelen, dat is mijn missie. Slechts één op drie ondernemers is een vrouw, er is dus nog veel onontgonnen potentieel. Samen met Start it @KBC overtuigt het Straffe Madammen netwerk actief al die vrouwen die al lang rondlopen met een idee om ook concreet werk te maken van hun eigen zaak. Dankjewel aan al die vrouwen en mannen die de oproep deelden. Ook het stijgend aantal female founders in de hele community is belangrijk. Een 'tribe' waar je jezelf in herkent, daar wil je bij horen. Het is nodig om die tribe diverser te maken.”

Foto's Demo Day.
Meer informatie vindt u in bijgevoegd persdossier.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.