Start-up versterkt online burgerparticipatie in Stad Hasselt

HASSELT - De start-up CitizenLab lanceert samen met de Stad Hasselt een online ideeënplatform. CitizenLab wil zo digitale wederzijdse communicatie tussen de stad en haar burgers mogelijk maken. De Stad Hasselt zal gedurende drie maanden ideeën van burgers verzamelen over de heraanleg van het Hasseltse stadspark Kapermolen

De oprichters van CitizenLab, Wietse Van Ransbeeck (22) en Aline Muylaert (22) stellen vast dat online burgerparticipatie in België nog in haar kinderschoenen staat. Daar brengen ze nu verandering in. Met CitizenLab kan je als stad eenvoudig je eigen participatieplatform aanmaken en zo input van je burgers verzamelen. Duidelijk afgebakende projecten, zoals de heraanleg van het Kapermolenpark, laten snelle en efficiënte co-creatie toe.

Gesteund door iMinds en Start it @kbc

CitizenLab maakt deel uit van incubator Start it @kbc en het iStart Light-programma van overheidsincubator iMinds, die de start-up een eerste financieel duwtje in de rug gaf.

"Door sterk in te zetten op gebruiksvriendelijkheid voor zowel burger als stadsoverheid hopen we online burgerparticipatie in België en daarbuiten een boost te geven", zegt Wietse Van Ransbeeck, CEO van CitizenLab. "Onze aanpak zet de projecten en thema’s waar de stad mee bezig is in de kijker en stimuleert verdere communicatie tussen de overheid en haar burgers."

Stad Hasselt heeft de primeur

Ook de Stad Hasselt is enthousiast. Zij wil haar burgers actief betrekken bij de heraanleg van het stadspark Kapermolen en stapt graag mee in het CitizenLab-verhaal. “Dit online burgerparticipatieplatform is een primeur voor de stad”, vertelt schepen van Groen Valerie Del Re (s.pa). “Via het platform willen we de bezoekers van het Kapermolenpark interactiever, laagdrempeliger en sneller laten participeren. Op die manier krijgt elke burger een stem, ook zij die niet naar alle openbare evenementen kunnen komen”.

Zes steden, waaronder Vilvoorde, Geel en Schiedam in Nederland, zullen binnenkort CitizenLab’s software actief gaan gebruiken. De oprichters van CitizenLab hopen alvast dat dit eerste pilootproject in Hasselt andere steden zal overtuigen ook sterker in te zetten op online burgerparticipatie.

Meer informatie en beeldmateriaal vindt u in de CitizenLab-pressroom.

-------------------------------

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Aline Muylaert
COO CitizenLab
aline@citizenlab.co

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.