Startup Collectique biedt modewebshops een milieuvriendelijk alternatief voor thuislevering

Collectique wil online shoppen duurzamer maken

Thuislevering is vandaag de meest populaire verzendoptie, maar lang niet de meest duurzame. De Antwerpse startup Collectique lanceert daarom een ‘Fit & Collect’-verzendoptie voor modewebshops, waarbij klanten hun bestelling meteen kunnen passen, ophalen en eenvoudig retourneren in een winkelpunt met pashokje in de buurt. “Een centraal ophaalpunt is niet alleen beter voor het milieu, je kan ook tijd besparen en een fantastische winkelbeleving creëren”, vindt Claire Tobback, de onderneemster achter Collectique.

Mode is één van de productcategorieën die het vaakst online gekocht worden. Toch geeft maar liefst 50% van online shoppers aan dat het verzend- en retourbeleid te onhandig of tijdrovend is. Uit onderzoek van Comeos blijkt dat 1 op 3 klanten liever niet online koopt omdat ze de stukken eerst willen voelen en passen voor ze een aankoop doen. Ook wil 1 op 5 klanten advies kunnen vragen aan een winkelmedewerker.

Fit & Collect

Dankzij het ‘Fit & Collect’-principe van Collectique laten klanten hun bestelling leveren in een winkelpunt in de buurt, het Collectique punt. Op dit punt is een pashokje, kan je stijladvies krijgen, en vind je er bijpassende kledij of accessoires. Wanneer een item je niet bevalt, behandelt Collectique jouw retour.

Click & Collect

Veel modewebshops hebben vandaag geen toegang tot een uitgebreid netwerk aan pickup-punten waar ook passen en retourneren mogelijk is, terwijl online klanten steeds veeleisender worden en deze handige verzend- en retouropties wel verwachten. Collectique maakt een Click & Collect-toepassing mogelijk voor on- en offline moderetailers die niet tot eenzelfde bedrijfsgroep behoren.

Duurzaam

Webshops kunnen via Collectique zendingen groeperen in winkelpunten. Dat resulteert in minder busjes op de baan en minder CO2-uitstoot. “Gratis leveren en retourneren is niet gratis en de impact van de last mile delivery op het milieu is enorm”, benadrukt Claire Tobback, oprichtster van Collectique. “Als je toch graag online shopt, kun je zelf die impact verlagen door je bestelling met de fiets op te halen in een winkel in de buurt. Bovendien vind je in de winkel misschien een bijpassend paar schoenen of jasje en spaar je opnieuw een autorit uit.”

Nieuwe verkoopsopportuniteiten

Op die manier biedt Collectique ook mogelijkheden voor fysieke retailers. Door hun pashokje te delen met bepaalde modewebshops kunnen ze meer trafiek genereren. Een dubbele win, want met Collectique krijgen winkels niet enkel nieuwe klanten over de vloer, ze verdienen ook een commissie op de online verkopen. De retailers kiezen zelf met wie ze samenwerken.

Het bedrijf ontwikkelde een aangepast online platform waarop webshops en winkelpunten hun samenwerkingen en bestellingen kunnen opvolgen. Op termijn levert dit waardevolle data op en kunnen retailers opnieuw hun competitief voordeel versterken. Voor fysieke retailers is het volledig gratis om aan te sluiten bij Collectique. Webshops betalen een abonnementskost voor gebruik van de ‘Fit & Collect’-verzendoptie en het platform die start vanaf € 10 per maand. Daarnaast rekent Collectique een transactiekost aan per geplaatste bestelling van € 2,95 of €1 bij een volledige retourzending.

De ‘Fit & Collect’-verzendoptie is vandaag al te vinden in de webshop van het Belgische duurzame sportlabel Pure by Luce. Je kan er laten leveren bij 10 boetieks verspreid over heel Vlaanderen. Fysieke winkels die al interesse toonden, zijn June in the City, Billy June, Host Concept, Kore Kleding, Scoop Store, DCouture, Modehuys, The Launchroom, SKM, Het Vijgeblad… Collectique focust zich voornamelijk op webshops van specifieke merken en heeft de ambitie om binnen het jaar naar 500 Collectique punten te gaan in België.

Het nieuwe retailconcept van Collectique kan je vandaag al live ontdekken in de Retailhub in Antwerpen. De start-up maakt daarnaast deel uit van het acceleratieprogramma van Start it @ KBC. Om op te schalen en voor de verdere uitbouw van het bestaande platform is het bedrijf op zoek naar investeerders en sponsors.

Quotes:

Het ontvangen en retourneren van pakjes is vaak een hele onderneming. Gemiste leveringen, over en weer rijden naar de post, retourformulieren printen en invullen, dozen dichtplakken en ermee rondzeulen,… Het draagt niet bepaald bij tot een hoogwaardige winkelervaring. En daar wil de start-up Collectique verandering in brengen.”

Met Collectique laten we toe dat je zowel als webshop en als fysieke winkel kan kiezen met welke retailers je samenwerkt. Op die manier kunnen we complementariteit garanderen. Een webshop of winkel kan ervoor kiezen om enkel samen te werken met partners die dezelfde doelgroep aanspreken, in een bepaalde regio gelegen zijn, of complementaire producten aanbieden. Collectique is dus allesbehalve een one-size-fits-all.”

Claire Tobback founder Collectique

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen één jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, PfizerTelenet, Universitet Antwerpen & lokale academische partners.