Start-up Plannr.eu herleidt expatriëren tot een aantal clicks

De meeste mensen die verhuizen naar het buitenland, waaronder expats, moeten hun plan trekken en zelf alles regelen. Dat terwijl verhuizen naar een ander land behoorlijk complex is. Plannr.eu lanceert daarom een platform om expats van en naar België beter te begeleiden. In een aantal clicks vinden ze vanaf nu gemakkelijk hun weg doorheen het bos van administratie, taal, wetgeving, belastingen, visum en verzekeringen. Plannr.eu is deel van accelerator Start it @KBC, die innovatieve en schaalbare start-ups begeleidt.

Mensen die naar het buitenland willen verhuizen kunnen op Plannr.eu gratis terecht voor een gepersonaliseerde planning van A tot Z. Ze kunnen er in een aantal klikken een bankrekening, verzekeringen of taallessen aanvragen. Ook voor kleinere, praktische zaken zoals een belastingsaangifte, het vinden van een geschikte school of hulp bij administratie, kunnen ze op Plannr.eu rekenen.

Jelle Butzen, CTO van Plannr.eu: “De expatmarkt is een complexe markt. De processen die komen kijken bij het verhuizen, verschillen per land én vereisen contacten in verschillende sectoren, van vastgoed, logistiek, overheden, legal tot verzekeringen en banking. Elke sector hanteert ook een eigen set aan softwaretools, wat het niet eenvoudig maakt om tot een coherente totaaloplossing te komen. Met Plannr.eu hebben we een modulaire aanpak en zetten we volop in op nieuwe technologiën. Door enerzijds ons platform open te stellen en anderzijds de kennis van alle stakeholders samen te brengen, kunnen we de brug vormen tussen de ‘eilandjes’ die met de loop der tijd ontstaan zijn.”

Plannr.eu werkt daarvoor samen met overheden en externe kwalitatieve dienstverleners, zoals verhuizers, fiscaal experts, makelaars, relocation agencies en banken om het aanbod op Plannr.eu zo volledig en eenvoudig mogelijk te maken. Voor de gebruiker zelf is en blijft de basis van de applicatie altijd gratis, enkel voor bijkomende diensten wordt er iets extra aangerekend.

Do it yourself

Er is bij expatriaties een verschuiving te merken in de richting van "do it yourself". Zo is het in bedrijven al langer niet meer de gewoonte dat HR alles voor de expat regelt. De werknemer krijgt in 52% van de gevallen een budget toegeschoven waarmee hij of zij zelf de verhuis moet regelen (Business Insider, 2018). Zo hebben de medewerkers meer vrijheid en kunnen ze zelf kiezen hoe en waar ze gaan wonen.

Particulieren gaan de laatste twintig jaar ook steeds vaker in het buitenland wonen. Naast de jonge Erasmusgeneratie die massaal op eigen houtje naar het buitenland trekt, kijkt ook de ouder wordende babyboomgeneratie steeds vaker naar het buitenland om een nieuw leven te beginnen.

Het klassieke model op zijn kop

Plannr.eu zet de relocationmarkt op zijn kop. De klanten in die markt zijn de voorbije twee decennia dan wel enorm veranderd, het business model binnen de klassieke relocation agencies is grotendeels hetzelfde gebleven. Pieter Moeremans, CEO van Plannr.eu : “In essentie betaal je zo’n agentschap vooral voor de kennis die je nodig hebt om tot een succesvolle verhuis te komen, wat soms leidt tot een gebrek aan transparantie. Met Plannr.eu heeft de eindgebruiker onmiddellijk toegang tot alle informatie die hij of zij nodig heeft om vlot te verhuizen. Naargelang de eigen noden, voorkennis en het budget kan je zelf kiezen voor welke diensten je een expert wilt inschakelen. Zo krijg je de volledige controle over de planning en kunnen de dienstverleners ook gerichter en efficiënter te werk gaan.”

Eerst België, dan de wereld

Plannr.eu is vandaag gratis beschikbaar voor expats die naar België verhuizen. Ook voor Belgen die naar het buitenland willen gaan, bieden ze binnenkort hun diensten aan. Het team werkt actief aan een uitbreiding naar een tiental andere landen en is daarvoor in gesprek met verschillende partners. Dankzij onze schaalbare software en aanpak kunnen we ook snel naar het buitenland uitrollen” vertelt Pieter Moeremans, CEO van Plannr.eu.

Funding

In 2018 haalde Plannr.eu 250 000 euro seedfunding op via een combinatie van privé-investeerders en Spreds. Om de ambities binnen en buiten Europa kracht bij te zetten, start het team van Plannr.eu eind deze zomer ook een tweede financieringsronde.

Pieter Moeremans Product Owner & Founder, Plannr.eu
Jelle Butzen CTO, Plannr.eu