Sterrenrestaurants serveren alcoholvrije bubbels van Belgische start-up

Pristin Sellier volgt uniek proces zonder fermentatie voor gloednieuwe non-alcoholische feestdrank

Brussel - Wie geen alcohol drinkt, moet het tijdens de feestdagen vaak doen met water of fruitsap. Start-up Maison De Froy brengt daar verandering in met Pristin Sellier: feestelijke, maar alcoholvrije bubbels die op een unieke manier gecreëerd worden. Grote bedrijven en sterrenrestaurants als Comme chez Soi, Bon-Bon, Bruneau en Michel gingen al voor de bijl.

Of je nu het hele jaar door geen alcohol drinkt of toevallig de BOB van dienst bent, het is een domper op de feestvreugde als je zelf met een glas sinaasappelsap moet klinken terwijl de andere feestvierders de champagnekurken laten knallen. Daarom lanceerde Pristin Sellier een alternatief: een sprankelende feestdrank zonder alcohol, die zonder blozen naast de bubbels mét alcohol mag staan.

“Er bestaan al alcoholvrije bubbels, maar die zijn ofwel voor kinderen gemaakt met toegevoegde suikers en artificiële kleurstoffen, ofwel simpelweg niet te drinken”, zegt Romain Dekeyser, founder van de start-up Maison de Froy die Pristin Sellier maakt. “Het gaat meestal om gealcoholiseerde dranken, waar nadien gewoon de alcohol uitgetrokken wordt. Ons proces gebeurt zonder fermentatie, en dat is uniek voor alcoholvrije bubbels. We gebruiken ook alleen de beste druiven uit de Provence. En om de sociale economie een duwtje in de rug te geven, laten we onze flessen labellen in een beschermde werkplaats.”

Voor hij Maison de Froy oprichtte, werkte Romain Dekeyser – die economie studeerde – als marketeer voor L’Oréal. Maar zijn voorliefde voor champagne, die hij van thuis mee kreeg, stuurde hem uiteindelijk een andere richting uit. “Voor Pristin Sellier hebben we samengewerkt met doorwinterde sommeliers, en we hebben beroep gedaan op een champagnehuis om de kleur en de bubbels helemaal goed te krijgen.”

Grote ondernemingen feesten met Pristin Sellier
Sterrenrestaurants als Comme chez Soi, Bon-Bon, Bruneau en Michel serveren Pristin Sellier ondertussen al aan hun klanten. Ook grote ondernemingen als PwC, Interparking en AG Real Estate schenken de alcoholvrije bubbels op hun evenementen, om hun medewerkers aan te moedigen op een verantwoorde manier te feesten. Of ze verspreiden Pristin Sellier onder hun klanten als relatiegeschenk.

Nieuwe markten
Maison de Froy maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De start-up wil na de drukke feestdagen ook de horizon verleggen naar andere markten.

“We zijn nu vooral actief in België en Luxemburg, en we exporteren beperkt naar Zwitserland”, legt Romain Dekeyser uit. “Maar we weten dat ook in andere landen vraag is naar lekkere, natuurlijke non-alcoholische bubbels. We gaan ook nieuwe producten lanceren – zoals een rosé - en Pristin Sellier ook in andere formaten aanbieden. Zo hebben we nu al een beperkte reeks exclusieve flessen, waarvoor we de handen in mekaar sloegen met kunstenaar Augustin S.”