sympl haalt 1,1 miljoen euro op om sollicitatieproces 21ste eeuw binnen te loodsen

• sympl innoveert HR-sector met conversational recruitment via chatbots, sms, video en data.
  • Geïnformatiseerd proces leidt tot betere selectie sollicitanten en 4 keer kortere aanwervingstrajecten
  • Investeerders sympl zijn: KBC Start it Fund, Ark Angels Activator-fonds, business angels & iMEC.
Antwerpen - Online rekruteringskantoor sympl heeft 1,1 miljoen euro opgehaald om zijn technologie en team te versterken. De kapitaalronde zal sympl toelaten om sollicitaties efficiënter en succesvoller te maken, door middel van conversational recruitment. “De manier waarop we solliciteren is sinds de komst van het internet amper geëvolueerd, bijna alles gebeurt nog offline. Zoals Amazon en Coolblue het shoppen het internettijdperk hebben binnengeloodst, willen wij ook het solliciteren transformeren.”

sympl werd opgericht eind 2015 en maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. sympl matcht bedrijven en werkzoekenden op weg naar een vaste job via online conversational recruitment. Daarbij maakt de start-up gebruik van chatbots, sms en video; intuïtieve technologieën die mensen vandaag het vaakst gebruiken om te communiceren. Sollicitanten beantwoorden via een chatbot een unieke vragenlijst, waarbij de vragen zich telkens aanpassen aan hun antwoorden. Data-analyse zorgt voor verdere verfijning van het profiel. In een volgende ronde leggen ze een video-interview af, een simulatie van een écht jobinterview, maar dan één dat sollicitanten 24/7 kunnen afleggen. Zo krijgen de werkgevers, naast het CV, meteen een zicht op de motivatie en drive van sollicitanten.

Doordat sympl de aanwervingsprocedure informatiseert, valt er heel wat administratieve rompslomp weg en kunnen bedrijven hun energie richten op het sollicitatiegesprek met de sterkste kandidaten.

Steven Pyck, co-founder van sympl: “De juiste medewerker vinden, vraagt heel wat tijd van bedrijfsleiders, zeker bij KMO’s die niet over een eigen HR-afdeling beschikken. Door de combinatie van informatisatie en persoonlijke begeleiding, vinden we voor hen snel de beste kandidaten. Gemiddeld hebben onze klanten maar 1,6 interviews nodig, terwijl het marktgemiddelde op ongeveer 5 interviews per aanwerving ligt.”

Aanwervingstraject vier keer korter

Nagenoeg het volledige recruteringssproces bij sympl gebeurt online en mobiel, in combinatie met persoonlijke begeleiding van de recruiters, zonder dat je een app moet downloaden. Het resultaat is een aanwervingstraject dat tot vier keer minder lang duurt dan een traditionele sollicitatie.

Ook voor werkzoekenden is solliciteren via sympl een pak eenvoudiger én aangenamer. Dankzij de video-interviews kijken werkgevers veel sneller naar hun persoonlijkheid en voorbij hun CV.  “Zo hadden we onlangs een winkelverkoopster met vijf jaar ervaring, die snakte naar verandering en zich wilde heroriënteren. Maar op basis van haar CV, waarin ze geen relevante ervaring in andere sectoren of functies kon voorleggen, ving ze overal bot. Dankzij het enthousiasme en de dynamiek die ze uitstraalde in haar video-interview is ze nu aan de slag als management assistant bij een logistieke dienstverlener.”

1,1 miljoen euro om team en technologie te versterken

sympl heeft nu 1,1 miljoen euro opgehaald om verder te groeien. De hoofdinvesteerder van deze kapitaalronde is het KBC Start it Fund, met daarnaast het Ark Angels Activator Fund en business angels van BAN Vlaanderen als Jan Verbeke (ex-CEO van AE) en Christiaan Thomas. Ook de oprichters & imec investeren mee.

Koen Schrever van hoofdinvesteerder KBC Start it Fund: “We investeren in sympl omdat hun ervaren team de visie heeft om een markt met relatief weinig procesinnovatie naar een hoger niveau te tillen. sympl beschikt over de technologische capaciteiten om consequent voorop te blijven lopen. De positieve getuigenissen van zowel werkgevers als werkzoekenden die met sympl samenwerkten, zijn bijzonder veelbelovend.”

sympl zal het opgehaalde kapitaal investeren in een uitbreiding van het team en in het versterken van de interface met artificiële intelligentie en taalherkenning. Verder wil sympl de komende maanden nog meer KMO’s matchen met gedreven marketing-, sales- en business support-medewerkers (management assistants, administratieve medewerkers, …).

//////

Over KBC Start it Fund (www.startitfund.be)
KBC Start it Fund -opgericht in 2016- is een Venture Capital fonds dat investeert in starters van Start it @kbc om hun verdere groei te ondersteunen. Ondernemingen kunnen hiermee in om het even welke fase van hun groei de gepaste financieringsformule aanvragen bij KBC (VC, bankproducten, M&A advisory, IPO begeleiding etc.). KBC is hiermee de enige bankverzekeraar die ondernemers kan bijstaan ‘van bierviltje tot beursgang’. KBC toont eens te meer dat ze het meent met starters en bevestigt met deze initiatieven haar maatschappelijke rol door ondernemerschap en innovatie te stimuleren.

Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)
BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar ondernemers op zoek naar kapitaal en privé-investeerders elkaar kunnen vinden. Momenteel telt BAN Vlaanderen 225 leden waaronder ook enkele VC-fondsen en presenteert jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten. Dit resulteert jaarljks in 20 à 30 effectieve investeringen.

Over Ark Angels Activator Fund (www.aaafund.be)
Het Ark Angels Activator Fund NV is een erkende Arkiv binnen het Arkimedes-schema van de Participatiemaatschappij Vlaanderen. Het fonds is 14,8 miljoen EUR groot en heeft samen met business angels of andere co-investeerders participaties in een 15-tal Vlaamse KMO’s in start-, groei- of overdrachtsfase.

Over sympl
sympl is een online rekruteringskantoor en biedt werkgevers een oplossing om snel en efficiënt het juiste talent te vinden. sympl doet dit door een unieke combinatie van automatisatie en menselijke recruiters, waardoor werkzoekenden gemakkelijk kunnen solliciteren en snel gescreend worden. sympl richt zich voornamelijk tot KMO’s.
sympl werd opgericht in december 2015 door ondernemers Mark Herman en Steven Pyck. In 2017 lanceerde de start-up als eerste in Europa een talentbot die een volledige screening van sollicitanten mogelijk maakt binnen Facebook - zonder dat een app moet worden gedownload.
sympl is lid van Federgon en werkt nauw samen met de VDAB. De start-up maakt deel uit van Start it @kbc en van het imec.iStart programma, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunen.
In de eerste helft van 2017 haalde sympl met een eerste kapitaalronde 1,1 miljoen euro op, die de start-up toelaat om te investeren in een uitbreiding van het team en een verdere versterking van de technologie. sympl heeft de ambitie om de HR-sector grondig te moderniseren en te transformeren.
Ga voor meer informatie naar www.sympl.be

Steven Pyck Co-founder sympl